Nový zákon začal platit 19. června 2025 a změnil život 2 milionů řidičů. Na STK je další povinnost, a samozřejmě zdražení

Legislativa je zase o něco komplikovanější, úředníci rozhodli a řidiči musí na prohlídku na STK. Pouze ale s jedním typem vozidla.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nejvíce na tom vydělají samotní řidiči! Jen jsem to viděl, tohle prohlášení, tak se mi začaly ježit chlupy na zádech. Omluvám se za tu formulaci, ale je to něco, co se mi příčí. Slyšet (nebo číst), že někdo nahoře dělá něco v můj prospěch? Tohle tady dělali komunisti. Tedy tvrdili to. Že to s námi myslí dobře. A realitu všichni známe. V redakci AutoŽivě už jsme řešili nový předpis, který v sousedním Německu začal platit.

Řidiči se musí radovat z toho, že pojedou na STK a zaplatí to

Teď rozhořčeně připojím údajné vyjádření Martina Zöllnera z ADACu, který změnu uvítal se slovy, že „je dobře, že nový paragraf nyní vytváří jasný právní základ pro obytná vozidla.“ To ještě není ono. Ale to, že „nejvíce z toho ale profitují samotní kempující, pravidelná kontrola plynového systému zajišťuje bezpečnost a je důležitým předpokladem pro bezstarostnou dovolenou.“ No jak říkám, myslí to s námi dobře.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Škoda

Faktem je, že nový německý zákon o technických kontrolách začal platit 19. června 2025. Novinka přináší pro tamní řidiče zásadní změny, které se dotýkají nejen peněženek. Ale i samotného procesu, jakým budou muset řidiči do budoucna své vozy udržovat v provozu. Když jsem se poprvé dozvěděl, co všechno novela přináší, musel jsem si to znovu přelouskat. Některé detaily jsou opravdu překvapivé a v lecčems i zbytečně komplikované.

Jde o bezpečnost, o tom není pochyb, ale způsob je zvláštní

Nový německý zákon povede v budoucnu ke zvýšení nákladů. Téměř 2 miliony řidičů se musí připravit na dodatečné výdaje ve výši 1 250 Kč. V přepočtu z eur. Jeden den platí, že se jedná pouze o doporučení, druhý den to je zákon. Jde o to, že systémy LPG v mobilních domech a karavanech musí být v budoucnu podrobovány pravidelným kontrolám. Novela německého nařízení si klade za cíl zvýšit bezpečnost mobilních domů prostřednictvím takzvaného plynového testu.

iZdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA

Nové nařízení se vztahuje na všechny majitele obytných vozidel vybavených systémem na plyn. Ať už se jedná o chlazení, vaření nebo vytápění, je to jedno. Nové nařízení platí prostě všude, kde se používá plyn. Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu KBA bylo v Německu na začátku roku téměř milion obytných vozů. Plus podle Asociace karavanového průmyslu bylo v roce 2022 u KBA registrováno téměř 756 000 karavanů.

Pokuta za nedodržení návštěvy na STK není nijak malá

Promítnuto do praktického života, řidiči měli do 19. června 2025 čas nechat si otestovat plynové systémy. Od tohoto data se certifikát stal povinným a je nutné jej obnovovat každých 24 měsíců. Kdo nařízení nedodrží, dostane pokutu. V závislosti na překročení lhůty a porušení pravidel se tyto částky pohybují od 370 Kč v přepočtu pro nedodržení 2 až 4 měsíce. Až 620 Kč v přepočtu zaplatí ten, kdo porušení nařízení více než 4 a až 8 měsíců. Ve finále je tady pokuta 1 500 Kč v přepočtu z eur za ignorování nařízení více než 8 měsíců.

iZdroj fotografie: Yevana

Takže tady, tedy v Německu, jsou dva miliony řidičů, kteří vynaloží dodatečné náklady na kontrolu STK ve výši 1 250 až 2 500 Kč. Tolik údajně stojí dodatečná plynová zkouška u TÜV (německé STK), DEKRA a nezávislých servisů. Uzavřu to asi tak, že na jednu stranu chápu, že jde o bezpečnost. Zažil jsem, když v kempu začalo hořet. Odnesla to dvě auta a jeden karavan a všechno shořelo dřív, než na pláž přijeli hasiči. A ne, nechci stanovat vedle člověka, která vedení plynu v nepořádku. Jen nejsem příznivcem takzvaných hurá akcí a plošných zásahů. 

Máte karavan a v něm plyn?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články