Jakmile přijdou mrazy a začne se led, zimní pneumatiky přestanou být pouhou otázkou pokuty. Legislativa platí, stejně jako zákony fyziky.
Na papíře to vypadalo jednoduše. Prodloužit povinné zimní období, ulevit servisům ve špičce. A hlavně zvednout úroveň bezpečnosti, když přijde první náledí a řidiči ještě pořád dojíždějí poslední milimetry letního dezénu. Ve skutečnosti jsme ale byli svědky typicky skandinávského obratu na patě. V redakci AutoŽivě informujeme nejenom o českých legislativních změnách, ale i zahraničních. A to je tento případ. Švédská vláda couvla v úplně poslední chvíli. Plánovanou novelu pravidel pro zimní pneumatiky u osobních aut stopla těsně před startem sezóny.
Platí, nebo neplatí povinnost zimních pneumatik v daném čase?
Po měsících nejistoty a protichůdných signálů ze strany úřadů i připomínkových míst se tak vrací do hry to, co šoféři ve Švédsku znají. A na co mají v garážích naučené reflexy. Původní, „staré“ znění, které neváže povinnost na kalendář, ale na podmínky. Tedy skutečné zimní počasí, sníh, led, břečku, mráz. Kdo někdy řešil přezutí narychlo na konci října a obvolával pneuservisy, aby vybojoval jakýkoli termín v rozumném čase, ten rozumí, proč tamní ministerstvo dopravy vůbec začalo o změně mluvit. Já si na druhou stranu myslím, že nelze dávat do souvislosti provozní dobu a kapacitu pneuservisu a legislativu.
Ale co už, jiný kraj, jiný mrav. Chápu to, že nápor při první předpovědi sněhu bývá masivní. V jednom týdnu se hrnou flotily i soukromníci do servisu a servisní kalendáře praskají ve švech. Proto přišla idea natáhnout pásmo, v němž jsou zimní pneumatiky povinné u osobních aut, a tím „rozprostřít“ poptávku. Jenže realita legislativního procesu je neúprosná. Do připomínek vstoupila podle dostupných zdrojů řada aktérů, kteří upozorňovali na nedomyšlené konsekvence. A když si vláda poskládala všechny odpovědi na stůl, zaznělo z úst ministra infrastruktury Andrease Carlsona to podstatné. Že po zvážení připomínek není věc pro nadcházející zimu na změnu pravidel připravená.
Jinými slovy, není prostor, čas i shoda na tom, aby se těsně před sezonou změnila pravidla hry. Jenže, už i to bylo zjevně trochu s křížkem po funuse. Některé švédské pneuservisy už údajně stihly informovat své zákazníky, že brzy bude nutné přezout dřív a v delším povinném okně. Kalendáře se plnily, očekávání rostla. A teď je všechno jinak. Komunikace posledních dní proto nese jeden jednoduchý vzkaz. Drží se dosavadní režim. U osobních aut zůstává povinnost zimních pneumatik vázaná na zimní podmínky, nikoliv „natvrdo“ na konkrétní datumový rozsah.
V ČR platí povinnost zimních pneumatik od listopadu do března
Což platí u nás, abych se přenesl do našeho prostředí. Ale s podmínkou naplnění určitých „zimních“ podmínek. Jak je to tedy v ČR se zimními pneumatikami? My to máme u nás tak, že je tady jasný časový rámec. U nás má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. Mimo tento čas nejsou zimní pneumatiky povinné. Jistě, je tady lokální výjimka ošetřená dopravními značkami, ale to teď neřešme. Jsou totiž silnice, na kterých je povinné užití zimních pneumatik za každého počasí i ročního období.
Tyto úseky jsou osazeny typickou značkou „Zimní výbava“. Ta přikazuje použití zimních pneumatik bez ohledu na klimatické podmínky. Časové hledisko je doplněné o povětrnostní situaci, povinnost platí, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Anebo když lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Co to znamená?
Řidiči motorových vozidel musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky, jak když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, tak v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. Přiznávám, tohle je trochu šedá zóna. Ráno vyjedete a je nad nulou, slunce, večer pod nulou a chumelí. Minimální hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky na všech kolech pro osobní motorová vozidla je stanovena na 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší jízdní vlastnosti guma nabízí.