Proč je nebezpečné používat do ostřikovače obyčejnou vodu: Hrozí pekelně nepříjemné a drahé poškození

Někteří motoristé ve snaze ušetřit vyrábějí vlastní „směsi“ do ostřikovačů z kuchyňských saponátů. Není to popravdě nejlepší nápad, pokud se chcete vyhnout drahé opravě.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Že je ostřikovač v letních měsících jednou z nejpoužívanějších „součástek“ na autě se asi nemá cenu rozepisovat. Prach i hejna mušek dokáží celkem spolehlivě učinit čelní sklo našeho auta více či méně neprůhledným a nám nezbývá, než sáhnout po páčce umístěné (většinou) pod volantem a sklo očistit. Proč se opravdu vyplatí sáhnout po směsi vyrobené a prodávané speciálně za tímto účelem a nám hrozí při různých domácích „vychytávkách“ popisujeme právě v tomto článku.

Historie ostřikovačů čelního skla

Historie ostřikovačů je vcelku zajímavá a není to tak dávno, kdy byly spínače pro stěrače a ostřikovače oddělené. Jinými slovy bylo potřeba na sklo nejprve nastříkat čistící roztok a až potom jej setřít stírátky stěračů. Netřeba dodávat, že to ani praktické, ani bezpečné příliš nebylo. Speciálně když bylo spínání obojího vyřešené dvěma odděleně umístěnými spínači, stěrače páčkou a ostřikovač přepínačem na palubní desce. Což je řešení, které bylo možné najít i ve vozech z doby ne tak dávné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A i přenesení obojího v jednu páčku (stále na dva spínače) nebylo takovým pokrokem, mnozí z nás si ještě dobře pamatují, jak bylo potřeba tlačítkem na konci páčky nejprve nanést kapalinu a následně jí setřít. Stovky metrů, po které jsme kvůli těmito úkonům nebyli zcela soustředění na dění na vozovce už asi nikdo nespočítá. O stejně „neprůhledných“ stovkách metrů ani nemluvě. Teprve spojení celého procesu do jednoho spínače (a „načasování“ ostřikovače chvíli před stírání) udělalo ostřikování tak komfortní, jak je známe dnes.

Systém jednoduchý, oprava složitá

Celý systém není nijak složitý, v nádobce bývá „utopené“ čerpadlo, které hadičkami vede kapalinu buďto přímo do stěračů, nebo k tryskám umístěným před čelním sklem. A právě trysky bývají kamenem úrazu různých po domácku směsí, vzniklých za účelem ušetření několika stokorun za originální směs. Pokud se nám do směsi dostanou nečistoty, hrozí ucpání opravdu jemných trysek. Ne vždy je možné vyčistit, následná výměna pak celou „výhodnost“ zcela pohřbí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stejně tak si nemusí rozumět čerpadlo s napěněním směsi, pokud do vody přidáme saponát nebo obyčejný čistící prostředek. Neustálý pohyb kapaliny v nádobce spolu s vyššími teplotami v motorovém prostoru vede nevyhnutelně k citelnému napěnění a provozu čerpadla „na prázdno“, což nepřidá na jeho životnosti (je chlazené právě kapalinou kolem něj). Rozhodně se tak vyplatí těch několik stokorun do originální směsi investovat, ve finále jedině ušetříte.

Originální směsi stojí pár desítek korun

Udělali jsme za vás malý průzkum trhu a vyzkoušeli 5 levných a dostupných značek, výsledek srovnávacího testu přineseme co nejdříve. Už teď ale můžeme prozradit, že i vyloženě diskontní, několik desítek korun stojící velká balení plní svoje poslání nečekaně dobře a odsouvají veškeré „home made“ výrobky na vedlejší kolej. Držíme palce při vašich letních cestách, pokud se při nich budete cítit unaveni, zkuste náš tajný recept proti únavě, popsaný zde. Osobně jsme jej vyzkoušeli a jeho účinnost můžeme potvrdit!

Jaké náplni do ostřikovačů dáváte přednost vy?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články