Tahle drobnost udělá z obyčejného kola elektrokolo za půl minuty. Stačí připevnit miniaturní motůrek pod sedlo

Malá, chytrá, jednoduchá a relativně levná věc, která pošle do zapomnění všechna drahá elektrická kola? Záleží na úhlu pohledu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jako dítě jsem si to představoval. Že na své jízdní kolo značky Favorit namontuji motor a budu mít rázem ze samohybu stroj poháněný jinou než vlastní silou. Nikdy jsem to nerealizoval. Bylo snazší, levnější – a také to nešlo jinak – než počkat pár let a přesednout na Stadion. A pak na velkou motorku. Dnes je situace jiná, my ji v redakci AutoŽivě sledujeme. Dnes se dá jezdit na něčem, co by před pár lety bylo absolutně nemyslitelné, mimo sci-fi. Třeba gyroskopické jednokolky. Každopádně zpět ke konceptu jízdního kola s dodatečným motorem.

Mít jízdní kolo s motorem, to byl vždy sen každého kluka

Dnes možnosti jsou, takže jde o to, jestli je to ten typ nápadu, u kterého si člověk řekne, že funguje geniálně. Nebo to bude další crowdfundingová historka do šuplíku. V případě Livall PikaBoost a jeho druhé generace PikaBoost 2 ale máme vedle slibů i přesvědčivá data. A jasné parametry, od cen přes kapacity baterií až po výkony. Co je důležité, existuje i zdokumentovaná cesta z kampaní do reálného prodeje. Začněme aktuálním stavem, PikaBoost 2 je v běžném prodeji. Nabídka je rozdělená podle dojezdu a ceny. Essential Edition s baterií 158 Wh stojí 349 dolarů (cca 7 370 Kč), Powerful Edition s 220 Wh je za 379 dolarů (cca 7 800 Kč).

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Livall

Powerful Edition Bundle kombinuje 158 Wh a 220 Wh za 459 dolarů (cca 9 700 Kč) a Enduro Bundle se dvěma 220Wh bateriemi vychází na 508 dolarů (cca 10 700 Kč). To je koncept, který dává smysl, pokud zvažujete, zda jezdit krátké pojížďky po městě, nebo si připlatit za delší výlety bez nutnosti sahat po zásuvce. Vývoj se nezastavil, v srpnu přišlo oficiální představení druhé generace LIVALL PikaBoost 2 a kampaň na Indiegogo naznačila, že tahle myšlenka nezaujala jen pár nadšenců. Od 913 přispěvatelů se sešlo 351 661 amerických dolarů, tedy bezmála 8 milionů korun.

Start-up funguje, první generace to potvrdila, druhá verze jede

To už je suma, která ukazuje, že poptávka po konverzi „běžného kola na elektrokolo“ existuje mimo úzkou bublinu. Startovací balíček za 279 dolarů (cca 6 300 Kč) zahrnuje baterii s kapacitou 158 Wh, dálkový ovladač na řídítka, blatník a nabíjecí kabel s USB‑C, přitom motor má jmenovitý výkon 250 wattů a špičkově zvládne až 500 wattů. Teoreticky slibuje výrobce montáž za pár minut a kompatibilitu s „všemi typy pneumatik“. To je docela odvážné, ale v konceptu přítlačného válečku na horní části zadního kola to dává logiku. Žádné zásahy do nábojů, žádné přehazování výpletů, jen mechanika, která se chytne na sedlovku a opře se o plášť.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Baterie jsou vyměnitelné a volíte mezi 158 Wh a 220 Wh. S tou větší výrobce uvádí dojezd až 96 kilometrů, což je na univerzální, jednoduše přenositelný kit velmi solidní hodnota. Když se vrátíme o pár let zpátky k původnímu PikaBoostu. Pochopíme, proč tohle řešení tolik lidí zaujalo? Já to chápu, je to levné a zajímavé řešení. První generace PikaBoostu na Kickstarteru mířila skromně na cca 75 tisíc korun. Ale realita kampaně byla o pár řádů jinde, přesvědčila více než 3 000 zájemců a vybrala téměř 29 milionů korun. A hlavně, slib byl dodržen.

Nejde o sliby a fikce, lidi chtějí koncept a jsou ochotní platit

Tedy produkt byl expedován všem přispěvatelům. Tehdy zněl základní claim jednoduše a přitažlivě, elektrický motor určený k montáži pod sedlo. Zařízení o hmotnosti tři kilogramy včetně baterie, s dojezdem až 30 kilometrů na jedno nabití. Tedy řešení, které neničí původní kolo žádnými zásahy a zůstává přesunovatelné mezi rámy podle potřeby. Technika původní verze byla přímočará. Uvnitř pouzdra se zaoblenými hranami elektronika, baterie s kapacitou 234 Wh, motor s výkonem a přenos síly přes váleček, který spočívá na horní části zadního kola.

iZdroj fotografie: Livall

Ten váleček je klíč, protože právě on odpovídá za univerzálnost. Výrobce uváděl odolnost proti opotřebení a jemný dezén, takže si ví rady s různě širokými pneumatikami. Funguje i za mokra a jednotka jako celek nese krytí IP66, takže voda a prach nejsou zabijáci hned po prvním přejezdu louže. Samozřejmě vždycky vyvstane otázka přítlaku. Jak zajistit, aby byl pohonný váleček na plášti přimáčknutý dost, aby pomoc motoru byla znatelná?

Ceny jsou přijatelné a technologie podle všeho funguje dobře

Zároveň aby to neničilo gumu? Výrobce to má zjevně vyřešené. Nicméně má smysl sledovat, jak si PikaBoost 2 poradí z dlouhodobého hlediska s opotřebením. PikaBoost nabízí tři režimy jízdy. Cruise, kdy jednotka automaticky udržuje rychlost i ve chvíli, kdy přestanete šlapat. Roll, kdy se jednotka připojí při jízdě do kopce či po nerovném povrchu, ale na rovině a z kopce se vypne.

Exercise, který naopak prostřednictvím rekuperačního brzdění klade odpor, takže si přidáte trénink i tam, kde byste se jinak vezli. Nevím jak vám, ale mě se to líbí. Jak jsem řekl, jednoduché a relativně levné. Tohle mít před čtyřiceti lety na svém „fávu“, to bych byl v ulici král.

Chtěli byste ho?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články