Čeští řidiči vybrali ojetinu roku: Uhodnete jaké auto je národní šampion? Poprvé v historii na stupni vítězů

První ročník ocenění Ojeté auto roku má konečně své šampiony. Blýskly se škodovky i Volkswagen. Ovšem hlavní vítěz bude pro mnohé šok.

i Zdroj fotografie: AAA Auto
                   

Před dvěma měsíci vyhlásil AURES Holdings, provozovatel sítí AAA AUTO a Mototechna, spolu s Asociací obchodu ojetými automobily AOOA anketu, v níž vyzval veřejnost k hlasování o nejoblíbenější automobil sekundárního trhu. Nebylo však vůbec jisté, jak celý projekt dopadne, protože v Česku soutěž o Ojeté auto roku ještě nikdy nezorganizoval.

První ročník také přinesl několik zásadních překvapení. Tím prvním byla poměrně vysoká účast (svým favoritům dalo hlas 4 219 lidí) a druhým samotný vítěz ocenění. Neuvěřitelných 1 456 lidí totiž poslalo na bednu vítězů elektromobil Škoda Enyaq. Ano, opravdu čtete správně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Po Britech jsme další v pořadí

„Účast v anketě byla výjimečná. Vždyť už průzkumy s více než tisícovkou hlasujících jsou brány jako dostatečně reprezentativní. Navíc, vzhledem k tomu, že hlasování probíhalo výhradně na dedikované webové stránce www.ojeteautoroku.cz, je jasné, že hlasovali lidé počítačově gramotní a z principu věci tací, kteří se o auta aktivně zajímají. A že tudíž výsledek ankety skutečně vypovídá o tom, jak motoristická veřejnost vidí kvalitu jednotlivých modelů. Pro špatné auto nikdo hlasovat nebude, byť by se mu třeba vzhledově líbilo,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.

iZdroj: AAA Auto

Nápad na hledání nejoblíbenějšího ojetého vozu se zdá zajímavý i expertovi společnosti EY pro automobilový sektor Petru Knapovi. „Podívat se na populární ježděná auta pohledem veřejnosti není v Evropě příliš obvyklé, snad s výjimkou Velké Británie. Výhodou je, že se nehodnotí jen auta uvedená nově na trh jako u Auta roku, ale veřejnost může sdělit své preference napříč cenovými kategoriemi a různými modely či generacemi vozů, a ukázat tak obecné trendy na trhu ojetin, který je až čtyřikrát větší než trh nových vozů,“ říká Petr Knap. 

Začínají Češi toužit po elektromobilech?

A Petr Vaněček doplňuje svůj pohled na samotný výsledek ankety. „I pro nás organizátory je to obrovské překvapení, výsledek budeme určitě analyzovat a interpretovat. Jedna věc se zdá být zjevná – Češi zřejmě přicházejí na chuť elektromobilitě. A i když třeba na pořízení elektroaut nemají, nebo by je neměli kde nabíjet, určitě se o ně zajímají a spoustě z nich se myšlenka na ježdění s nimi líbí.

Moderní elektromobily už mají solidní dojezd, velmi rychlé nabíjení, k tomu jsou prakticky bezúdržbové, provozně tiché a pohodlné. Kdo jednou elektroauto vyzkouší, nechce se mu přesedat zpátky do ‚hrčícího’ spalováku,“ dodává Vaněček.

Od malých aut až po užitkové pracanty

V anketě se hlasovalo v šesti kategoriích: kompaktní auto, rodinný vůz, malé auto do města, SUV, pracovní/užitkový vůz a elektromobil. V každé kategorii byla nominována vždy desítka modelů podle jejich obliby na sekundárním trhu a zároveň nejprodávanějších v síti AAA AUTO v posledních šesti letech (tedy od roku 2019 do roku 2025).

iZdroj fotografie: AAA Auto

To je důvod, proč se kupříkladu v anketě poněkud překvapivě neobjevily některé známé modely, jako například Toyota Corolla. Ta se sice v posledních dvou, třech letech poměrně výrazně prosazuje mezi novými vozy, na sekundární trh se však ještě ve větší míře nedostala. Dalším překvapením může být, že samostatnou kategorii nedostaly hybridy – protože nějaký stupeň hybridizace se v posledních letech objevuje u mnoha modelů a nemá smysl podle ní auta dělit.

Vítěz by Elona Muska nepotěšil

„Hlasování zcela ovládly vozy skupiny Volkswagen, většinou modely z Mladé Boleslavi. Ale zdá se, že anketa splnila i edukační a osvětové role v odbourávání předsudků vůči elektrickým vozům, což dokazuje vítězství Enyaqu, který absolutně dominoval nejen své kategorii, ale i celé anketě,“ říká Petr Knap z EY.

Každá kategorie má nyní svého vítěze. Jak už bylo řečeno, tím celkovým je Škoda Enyaq, která dostala absolutně nejvíce hlasů (1 456) a převálcovala svou kategorii elektromobilů (druhá skončila Kia e-Niro, třetí Tesla Y). Překvapení je o to větší, že na sekundárním trhu kupují lidé hlavně Teslu Model 3, jichž se za necelý půlrok v Česku prodalo 588, přitom v anketě skončila až čtvrtá. A ojetých Enyaqů, tak těch se prodala ani ne polovina, konkrétně pak 230 kusů.

iZdroj fotografie: Škoda

„Enyaq jako sebevědomé auto oblíbené domácí značky měl ještě trochu umetenější cestu, když ředitel a hlavní tvář konkurenční Tesly Elon Musk zatížil v poslední době značku svým kontroverzním vystupováním,“ zamýšlí se Petr Knap.

Klesající cena elektrik je lákavá

Prodejům elektromobilů z druhé ruky výrazně nahrává i neustále klesající cena bateriových vozů. Zatímco loni za ně v tuto dobu zájemci dali v průměru 864 tisíce korun, letos je to už jen 695 tisíc Kč, tedy o pětinu méně. A to je v přímém protikladu ve srovnání s neustále rostoucí cenou aut spalovacích. „V AAA AUTO se elektromobilitě věnujeme na plný plyn. Jsme největším hráčem na trhu ojetých aut, zvlášť poté, co z ní někteří konkurenti zcela vycouvali. V loňském roce jsme prodali 878 elektromobilů, z toho 693 v Česku, a letos jsme už dosáhli 710 prodaných elektromobilů jen za prvních pět měsíců.

Do konce roku plánujeme dosáhnout hranice dvou tisíc prodaných elektromobilů, což představuje oproti loňsku nárůst o 114 %,“ bilancuje Petr Vaněček. Podle něj mají „Áčka“ momentálně v nabídce kolem 350 elektromobilů a plánují tuto úroveň minimálně udržet. K tomu navíc rozšiřují počet specializovaných „elektro“ poboček.

iZdroj fotografie: Škoda

„Nabízíme služby jako nikdo jiný. Kontrolujeme zdraví baterií technologií Aviloo, ověřujeme tovární záruky, nabízíme prodloužené záruky Carlife a poskytujeme detailní technické informace včetně reálných dojezdů a nabíjecích parametrů,“ vysvětluje elektromobilní strategii AAA AUTO Petr Vaněček.

Škodovky v anketě drtí konkurenci

Vítězem kompaktní třídy je Škoda Octavia (1 206 hlasů). Ta je už několik let nejprodávanějším vozem sekundárního trhu poté, co předběhla dlouhá léta vedoucí Fabii. K Octavii asi není třeba nic dodávat, je to česká superstar, a nejen česká – je také jedním z vůbec nejprodávanějších modelů v celoevropském měřítku. Navíc od třetí generace je z pohledu spolehlivosti téměř neprůstřelná a čtvrtá generace pak přidává nálož moderní techniky.

Škoda Fabia. To je s 953 hlasy vítězem kategorie malých vozů. Malá auta s délkou kolem čtyř metrů bývala v minulých letech velmi oblíbená, na českém trhu se jich ročně prodávaly desítky tisíc. Často také sloužívaly jako jediné auto v rodině. V současné době se z nabídky nových vozů začínají vytrácet, protože je zdražuje legislativně nařízené použití nákladné moderní výbavy a hybridizace kvůli přísným emisním normám.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Vymizela třeba celá jedna podkategorie – malé kombíky. O tuto verzi přišla i Fabia a dnes ji seženete jen v bazarech. Fabia je v prodejích nových i ojetých vozů na českém trhu dvojkou hned za větší Octavií. Ještě před 10 lety však byla nekorunovanou královnou.

Oblíbené SUV napříč věkem řidičů

V kategorii SUV, tedy takzvaných sportovně-užitkových vozů, které jsou hitem současné doby, zvítězila Škoda Kodiaq (886 hlasů). „Esúvéčka chce téměř každý – mladí proto, že vypadají cool, starší proto, že se do nich dobře nastupuje a maminky proto, že se v nich cítí bezpečně. A k tomu tu ještě máme začínající řidiče, kteří v SUV oceňují lepší výhled. A nutno říct, že všechny tyto aspekty plní sportovně-užitkové vozy velmi dobře,“ říká Petr Vaněček.

Vítězství Kodiaqu v kategorii není překvapením. Toto velké rodinné SUV se od svého uvedení na trh v roce 2016 stalo jedním z klíčových modelů značky Škoda. A je také jedním z nejprodávanějších SUV v Česku, kdy v některých měsících bylo dokonce úplnou jedničkou. Kodiaq je dnes vedle Superba typickým českým služebním vozem pro vyšší manažery a často je vnímán jako vlajková loď Škodovky se spalovacím motorem.

Kategorie s extra dávkou prostoru

Další na řadě je kategorie MPV, tedy prostorných rodinných vozů. „Ty už automobilky odepsaly, přitom rodiny je milují a v praktické využitelnosti je máloco nahradí. Dnes se je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek, ale na sekundárním trhu je o MPV stále velký zájem,“ říká Vaněček. Mezi nimi zvítězil Volkswagen Touran (832 hlasy).

iZdroj fotografie: Volkswagen

„Auto, které je tady s námi už od roku 2003, je jednou z největších legend a dnes také jedním z posledních vyráběných mohykánů své kategorie,“ připomíná Petr Vaněček. Středně velký vůz má až sedmimístný interiér, díky neustálým modernizacím disponuje i poslední generace postavená na platformě MQB aktuálními moderními technologiemi a asistenčními systémy.

Užitkové vozy porazila totální legenda

Poslední kategorií byla auta užitková, protože na tuto třídu kladou v AAA AUTO v poslední době velký důraz. Před pár dny bylo otevřené specializované centrum AAA AUTO Užitkové vozy ve Zdibsku u dálnice D8. Vítězem kategorie užitkových vozů je Volkswagen Transporter (804 hlasy), legenda této třídy s tradicí od roku 1950, čímž patří k nejdéle vyráběným modelům na světě. „Češi si ho oblíbili pro jeho univerzálnost. Znají ho jako dodávku, ale též coby osobní přepravník, valník pro řemeslníky, a navíc se často se využívá pro speciální přestavby jako sanitky, hasičská a policejní auta,“ říká Petr Vaněček.

A kdo z více než čtyř tisíc respondentů vyhraje zápůjčku Škody Enyaq na tři měsíce? „To se dozvíme v příštím týdnu, kdy bude vylosován výherce, jemuž auto osobně předáme na některé z našich 28 poboček. Ostatním šťastlivcům budou jejich věcné výhry, jako satelitní zabezpečení vozu GlobalSec, palubní videokamera do auta, knihy Mototechna v plakátech a fotografiích a luxusní vůně do auta zaslány poštou,“ uzavírá generální ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Pořídili byste si ojetý elektromobil, pokud by pro vás byl cenově dostupný?

Zdroj: AAA Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články