Nejspolehlivější ojeté dieselové dvoulitrové motory. Obvykle strašíme, ale teď jsme vybrali 8 tutovek

Přestože diesely ztrácejí na popularitě, stále jsou to neocenitelní pomocníci na delších cestách. V nabídce ojetin najdete i zajímavé kusy s dvoulitrovými motory, na které je spoleh.

i Zdroj fotografie: Renault
                   

Dieselové motory sice v posledních letech kvůli přísnějším nařízením Evropské unie ustupují do pozadí, ale nelze jim upřít, že stále mají i řadu výhod. Mezi českými řidiči jsou stále oblíbené. Přestože podíl dieselů mezi prodanými vozy neustále klesá, na trhu se auta s naftovým motorem podílí téměř čtvrtinou. Pokud jste často na cestách, těžko totiž najdete lepší motor. Podívali jsme se na trhu s náhradními díly po těch nejlepších dvoulitrových dieselech.

Koncern PSA – 2,0 HDI

Navzdory všeobecně rozšířeným názorům o poruchovosti francouzských technických řešení je konstrukce inženýrů PSA považována za jeden z nejlepších vznětových motorů na trhu ve své objemové třídě, který dokonce překonává německou nebo japonskou konkurenci. Čtyřválcový motor 2.0 HDI, představený v roce 1998, měl zpočátku výkon 90 nebo 109 koní.

iZdroj fotografie: Citroen

Od počátku výrobce používal přímé vstřikování common-rail. Každá varianta používala osmiventilovou hlavu. Modernizovaná verze motoru z roku 2003 motoru má 16ventilovou hlavu. Dalšími úpravami vznikly verze s výkony 136, 140, 150, 163 a 180 koní. Každá z nich je vybavena rozvodovým řemenem, který se podle údajů výrobce mění každých 120 tisíc kilometrů.

2.0 JTD – Fiat

Dalším vznětovým motorem doporučovaným mechaniky je 2.0 JTDm vyvinutý ve Fiatu. Tato jednotka vychází ze stejně propracované konstrukce motoru 1.9 JTD, kterým disponují prakticky všechny modely koncernu Fiat. Rozdíl je jen v mírném zvýšení zdvihového objemu a modernizaci vybavení motoru. Díky tomu jednotka splňuje emisní normu Euro 5.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Na trhu se objevuje od roku 2008 i mají ho i některé modely Opelu, Saabu, Lancie a Alfy Romeo. Motor má  přímé vstřikování common-rail, 16ventilovou hlavu válců, povinný filtr pevných částic, dvouhmotový setrvačník a turbodmychadlo s proměnnou geometrií.

2.0 dCi – Renault

Po sérii neúspěchů motoru 1.9 dCi se konstruktéři Renaultu rozhodli vyvinout od základu novou vznětovou jednotku. Motor 2.0 dCi se v nabídce značek Renault a Nissan objevil v roce 2005. Byl kombinován výhradně se šestistupňovými převodovkami, což přispělo k dosažení nízkých hodnot spotřeby paliva bez ohledu na model.

iZdroj fotografie: Renault

Každá varianta 2.0 dCi je vybavena 16ventilovou hlavou a přímým vstřikováním common-rail. Zajímavé je, že všechny varianty jsou vybaveny turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek. Ventilový rozvod je poháněn odolným řetězem. V závislosti na modelu byl k dispozici motor 2.0 dCi o výkonu 130, 150, 170, 175 a 180 koní. Povinné doplnění filtru pevných částic není problém.

2.0 CRDi – Kia/Hyundai

Pozitivní hodnocení dostal i čtyřválcový vznětový motor 2.0 CRDi, vyráběný v letech 2001 – 2010 a montovaný do několika modelů značek Kia a Hyundai. Konstrukce vyvinutá italskou společností VM dostala 16ventilovou hlavu, přímé vstřikování common-rail a turbodmychadlo. Některé varianty byly vybaveny také filtrem pevných částic.

iZdroj fotografie: Hyundai

Motor 2.0 CRDI se dodával v několika výkonových variantách, a to 113, 125 a 140 koní. Pouze nejslabší varianta měla turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek, ostatní varianty používaly turbínu s proměnnou geometrií. Vstřikovací systém vyvinula společnost Bosch. Na motor nedají dopustit automechanici. Uživatelé zase oceňují relativně nízkou spotřebu paliva.

2.0 TDI – Volkswagen

Německý koncern proslulý výrobou kultivovaných a mimořádně odolných vznětových motorů, včetně motoru 1.9 TDI, který později nahradil 2.0 TDI, ale také není stoprocentní. Z počátku výroby byly motory 2.0 TDI problémové. V průběhu času je ale konstruktéři vyladili a nejzávažnější potíže byly odstraněny do roku 2008. Mechanici přesto doporučují vyhnout se všem vyrobených před rokem 2012.

iZdroj fotografie: Volkswagen

V novějších verzích má motor 2.0 TDI již přímé vstřikování common-rail. K dispozici je s výkonem 140 koní se vstřikováním Bosch a Siemens s výkonem 170 koní. Motor zajišťuje velmi dobrou dynamiku a citlivě manipuluje se spotřebou paliva. Mnoho automobilů s tímto motorem úspěšně překonalo vzdálenost až 450 tisíc nejetých kilometrů.

2.0d – BMW

Pokud hledáte kultivovaný diesel, vyplatí se zajímat se také o motor 2.0d od BMW. Pohonná jednotka pro bavorskou značku s atypickou čtyřválcovou konstrukcí debutovala v řadě 3 E46 v roce 1998. V prvním období výroby se používalo archaické rotační čerpadlo a motor dosahoval výkonu 115 a 136 koní. Relativně brzy ale bylo nahrazené přímým vstřikováním common-rail.

iZdroj fotografie: BMW

Následovaly varianty s výkonem 115, 122, 150 a 163 koní. Každá varianta má 16ventilovou hlavu a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Vačková hřídel je poháněná řetězem. Automechanici doporučují starší modely tohoto motoru, které jsou bezporuchové. Naopak varují před nákupem novějších varianty tohoto dvoulitrového dieselu.

2.1 CDI – Mercedes

Čtyřválcový diesel Mercedes 2.1 CDI, známý od roku 1997, se těší velké oblibě i na trhu s ojetými vozy. Tato jednotka byla použita pod kapotou většiny modelů německé automobilky, včetně tříd E a S. Ve všech případech poskytovala uspokojivý výkon a nízkou spotřebu nafty. Samozřejmě nemůžeme počítat s pancéřovou konstrukcí známou z atmosféricky plněných dieselů značky z 80. let.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

V závislosti na roce výroby a modelu agregát generuje od 82 do rovných 204 koní, vždy s přímým vstřikováním common-rail. U motoru 2.1 CDI se používá rozvodový řetěz, který není třeba vyměňovat. U verzí s výkonem nad 143 koní použili konstruktéři dvě turbodmychadla, což výrazně zvyšuje náklady na případnou opravu. Stejně jako u konkurenčních motorů byly novější varianty standardně kombinovány s filtrem pevných částic.

2.2 i-CDTi – Honda

Doménou Hondy byly řadu let benzínové motory. Průlom nastal v roce 2003, kdy automobilka představila vlastní vznětový motor 2.2 i-CDTi. Výsledkem několikaletého vývoje byl čtyřválcový motor z hliníku s 16ventilovou hlavou. Pro snížení provozních nákladů byl použit řetězem poháněný časovací systém.

iZdroj fotografie: Honda

Vysoký provozní komfort zajišťuje přímé vstřikování common rail. Motor 2.2 i-CDTi má výkon 140 koní, což je více než dost na to, aby poháněl těžké SUV CR-V nebo sedan Accord. Pro zvýšení účinnosti přeplňování bylo použito turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek

Zdroj: YourMechanic, EnginePRO

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články