Český státní znak na hokejvém dresu nahradila nepříliš zdařilá hlava korunovaného lva, který z nějakého důvodu pojídá nakládaný hermelín. Celá věc, krom toho, že automobilka Škoda sponzoruje MS v hokeji, zdánlivě nijak nesouvisí s automobily. Pak ale kdosi upozornil na nápadnou podobu s logem firmy Scania, švédského výrobce autobusů a těžkých užitkových vozů.

Odhlédneme-li od kýčovitého zpracování hlavy krále zvířat, nelze si nepovšimnout podobnosti s gryfem (švédsky gripen), mytickým zvířetem a symbolem ostražitosti, kterého má v logu švédská společnost Scania. Obě dvě zobrazené hlavy mají korunu, tváří se drsně a upírají nostalgický pohled doleva, na časové ose tedy k minulosti, směrem k dávným úspěchům, ke svému Naganu.

Takové tahačové a autobusové  Nagano byl pro švédského výrobce patrně raketový vzestup prodejů v roce 1979, kdy se mu podařilo ve velkém šířit dobrou pověst svých vozidel po celém světě. V Západním Německu se jich prodalo rekordní množství zejména díky tomu, že jejich náklaďáky i autobusy byly svižné a nepřekážely osobním automobilům na právě dokončovaném dálničním systému. Pomohlo ale také to, že Scania byla jedním z prvních výrobců, který své kabiny podroboval crash-testům a díky tomu měl v otázce bezpečnosti velký náskok oproti konkurenci. S crash-testy ve Scanii začali již v roce 1963. Mimochodem, vůbec první crash test v ČSSR proběhl v roce 1972, ale to se jednalo o osobní auta.

Zajímavou historickou epizodou je jistě také od roku 1969 do 2000 trvající alance se Saabem, výrobcem osobních aut a letadel. Tehdy se totiž i na Saabech objevovalo logo zobrazující hlavu gryfa s korunkou. Vidět ho tak můžeme například na některých vozech ikonické řady Saab 900 nebo na Saabu 9-5, který můžeme s trochou občas potkat i na českých silnicích. Pokud si chcete pořídit tento kus švédské oceli, stočenku z Německa seženete za hubičku v každém pořádném středočeském autobazaru.

Dnes již Scania není v alianci se Saabem, je ve 100% vlastnictví koncernu Volkswagen, stejně jako česká Škodovka. Automobilka Saab je na tom ještě hůře – Logo s gryfem musela přestat používat po převzetí ze strany General Motors a v roce 2012 oficiálně zanikla. Posledních 162 vozů vzniklo v roce 2013 a jde o sedany typu 9-3.

Scania, která červeného gryfa nadále používá, si pod křídly německého vlastníka vede velmi dobře a na rozdíl od českých hokejistů sklízí na mezinárodním poli velké úspěchy. Krutopřísným crashtestům své kabiny samozřejmě podrobuje i nadále.