Když z EU nedávno znaznělo, že během tří let dostanou všechna auta omezovač rychlosti, vyvolalo to vlnu nespokojenosti. Ve skutečnosti ale nemusí být omezení tak výrazné, jak se předpokládalo.

Zastupitelé Evropské unie se shodi, že musí být všechna nová auta do roku 2022 vybavena řadou nových bezpečnostních prvků, z nichž dával nejméně smysl omezovač rychlosti. Krátce po oznámení hovořila většina zdrojů o rozhodnutí EU, jako by bylo konečné; přitom ale nikdo nevěděl, jaké funkce bude takový omezovač mít. Zřejmě totiž nebude omezovat rychlost „natvrdo“, ale pouze v případě, že to bude řidič chtít.

Smyslem bezpečnostního paketu je snížit počet nehod na evropských silnicích a zmírnit jejich následky. Spousta nehod by se tak ani nemusela stát, a když už k nějaké dojde, můžou účastníci vyváznout o dost lépe. Myšlenka dobrá, spousta řidičů jezdí bezohledně, předjíždí zleva i zprava, projíždí na červenou, a maximální povolená rychlost jim nic neříká. Jenomže jsou případy, kdy může být takové omezení spíše na škodu, a doplatí na to i jinak slušný řidič.

Vysoká rychlost patří k hlavním příčinám nehod

Průzkumy ukázaly, že překročení maximální povolené rychlosti patří mezi hlavní příčiny nehod. V intravilánu (zastavěné obytné ploše) dochází k 37 % všech úmrtí na silnicích na území EU; v 35 – 75 % případů jela auta vyšší než povolenou rychlostí. Mimo obce pak zemře na silnicích 55 % účastníků autoenehody, přičemž 9 – 63 % řidičů překračilo rychlost. Nejména úmrtí je na dálnicích, kde zemře asi 8 % lidí, a vyšší než povolenou rychlostí jelo 23 – 59 % aut.

V celoevropském měřítku mají nová opatření snížit nehody o pětinu a zachránit před smrtí až 25 tisíc lidí za 15 let. Aby opatření skutečně dosáhlo takové účinnosti, musí projít „kompletní balíček“, nejenom zmiňované omezení rychlosti.

Omezovač nepovolí překročit max. rychlost v daném úseku

Omezovače budou zřejmě nainstalovány jenom v nových autech, která umí snímat dopravní značky. Pokud auto zaregistruje omezení rychlosti na max. 70 km/h, jednoduše nepovolí jet rychleji. Řidičům dodržujícím předpisy to může být jedno, uklidní to ale řadu agresivních řidičů, kteří vysokou rychlostí ohrožují sebe i ostatní.

Rychlost nebude omezena trvale, ale pouze na žádost řidiče

Původní předpoklad, že bude rychlost omezena „natvrdo“, je zřejmě mylný. Znamenalo by to toži, že bychom mohli jezdit mimo obce max. 90 v hodině, zatímco po dálnicích nejvýše 130 km/h. Ano, v pořádku, předpisy jsou předpisy …jenomže někdy je prostě potřeba trochu zrychlit, třeba když potřebujete objet zbytečně pomalého řidiče, který se po dálnici táhne rychlostí 100-110 km za hodinu.

Jak se ale ukázalo, omezení zřejmě nebude tak drastické, a dosud nikdo ani nezná jeho podobu. Tuzemská Škoda i české zastoupení německého BMW se vyjádřilo, že dosud nebyli blíže seznámení s problematikou, a nebudou se proto k situaci vyjadřovat. Europoslanec Pavel Telička potom uvedl, že sice souhlasil se zavedením takového opatření, ale pouze za předpokladu, že ho bude moci řidič kdykoliv vypnout. V závěru by se tak mohlo jednat o jakousi pojistku pro řidiče, který by mohl „prostě jet“ a nekoukat neustále na tachometr. Auto by jednoduše pohlídalo rychlost za něj.

Pokud návrh na povinné omezení rychlosti vejde v platnost, budou se jím msuet řídit všechny členské státy, včetně České republiky. O jeho přesné podobě nás ale politici budou informovat. Tak doufejme, že skutečně nebude tak drastické.