Řidiči mají podvědomou tendenci projíždět křižovatku, když jim padne žlutá. To může být problém, horší už je jenom přidat plyn a pak zabrzdit.
Oranžové světlo na semaforu. Pro někoho jen krátký záblesk mezi zelenou a červenou, pro jiného okamžik, kdy se v hlavě rozjede doslova závod s časem. Každý, kdo někdy seděl za volantem, to zná. Blížíte se ke křižovatce, zelená svítí, ale najednou blikne oranžová. A vy máte snad ani ne vteřinu na to, abyste se rozhodli. Zastavit, nebo to ještě „stihnout“? Právě tahle vteřina je často klíčová. Rozhoduje nejen o tom, jestli projedete plynule dál, ale i o tom, jestli si domů odvezete pokutu, nebo čisté svědomí. Z vlastní zkušenosti vím, že žlutá na semaforu je pro řadu řidičů symbolem nejistoty a někdy i frustrace. Mimochodem o žluté mluvím najednou záměrně.
Oranžová je ve skutečnosti žlutá, to ale na smyslu nic nemění
Oranžová není barva, kterou by česká legislativa znala. Jakkoli jí většina řidičů říká oranžová, zákon zná jen červenou, zelenou a žlutou. Nicméně zpátky do reality, k semaforu. Není to jen o tom, že musíte rychle reagovat, ale také o tom, že zákon v tomhle ohledu není úplně jednoznačný. Podle pravidel silničního provozu znamená žluté světlo povinnost zastavit, pokud to lze bezpečně udělat. Teď parafrázuji. Jenže co přesně znamená „bezpečně“? Každý řidič má jinou reakční dobu, jiné brzdy, jinou situaci v provozu.
Někdo jede padesátkou a je otázkou, jestli je to v danou chvíli přiměřená či nepřiměřená rychlost. Jiný má za sebou kamion a nechce, aby mu narazil do zadku. Další jede v hustém dešti nebo na sněhu. Vnímá bezpečí jinak. Právě proto je žlutá tak záludná. Dává vám sice prostor na rozhodnutí, ale zároveň vás staví před dilema, které může mít nepříjemné následky. Pokud totiž projedete na žlutou a policista nebo kamera vyhodnotí, že jste mohli bezpečně zastavit, hrozí vám pokuta. Ještě jinak. Zákon se na žlutou dívá jako na červenou.
Přidat plyn před semaforem je říct si o 5 500 Kč pokutu a body
Takže pokud ji projedete nesprávně, je to šest trestných bodů na konto řidiče. Rozdělím věc na dvě situace. Pokud stojíte na červené a padne vám zelená, předtím svítí i oranžová. V tu chvíli do křižovatky vjet nesmíte. Tam je to rovnou za šest bodů a za pokutu. Možnost projet semafor na oranžovou, tedy na žlutou, je jen při dojíždění k semaforu. Pokud byste nestihli bezpečně zastavit. A ne, to není že 10 metrů od křižovatky podřadíte a dáte „plnej“. Zajímavé je, že v některých evropských zemích je žlutá vnímána ještě přísněji. Například v Německu je povinnost zastavit na žlutou naprosto striktní a výmluvy na to, že jste to „už nestihli“, většinou neprojdou.
V praxi to znamená, že pokud se blížíte ke křižovatce a rozsvítí se žlutá, musíte okamžitě začít brzdit, pokud to samozřejmě neohrozí bezpečnost provozu. Pokud byste prudce zabrzdili a někdo za vámi by do vás narazil, odpovědnost by byla na vaší straně. Právě proto je v zákoně ta formulace o „bezpečném zastavení“. V Polsku se za projetí na žlutou může udělit pokuta až 500 zlotých, to je v přepočtu zhruba 2 900 korun. K tomu se přidávají body do karty řidiče, ani tam to neberou na lehkou váhu. Mimochodem u nás je pokuta až 5 500 Kč.
Pokuta a body jsou jedna věc, bezpečnost je věc druhá
Co když je silnice mokrá nebo kluzká? Co když máte za sebou autobus plný lidí? V tu chvíli se z jedné vteřiny stává rozhodnutí, které může ovlivnit nejen vaši peněženku, ale i bezpečnost všech kolem. Z vlastní praxe vím, že řada řidičů má tendenci žlutou „dojíždět“ a spoléhat na to, že to ještě stihnou. Jenže právě tohle je nejčastější příčina nehod na křižovatkách. V některých městech je délka žlutého světla nastavena na pouhou jednu vteřinu. To je podle odborníků na dopravní bezpečnost hraniční hodnota.
Reakční doba průměrného řidiče je totiž kolem 0,7 až 1 sekundy, takže na rozhodnutí, jestli brzdit, nebo pokračovat, máte opravdu minimum času. Pokud jedete rychlostí 50 km/h, ujede auto za jednu vteřinu téměř 14 metrů. To znamená, že pokud jste těsně před křižovatkou, často už nemáte šanci bezpečně zastavit. Právě proto je důležité sledovat nejen semafor, ale i situaci kolem sebe a být připravený na to, že žlutá může přijít kdykoliv.