Oranžové šipky rozmístěné podél dálnic vyvedou řidiče z kolon. Systém objížděk sestavený s německou precizností

Dostat se do dálniční zácpy není, zejména před víkendem nebo v době prázdnin a dovolených opravdu nic složitého. Přitom existuje systém, jak se komplikacím vyhnout.

i Zdroj fotografie: Policie Sachsen
                   

Dnes tu máme pomůcku pro všechny, kdo tu a tam cestují po Německu a všímají si oranžových šipek ve tvaru „rakve“, které bývají k vidění kolem německých dálnic a sjezdů z nich. Stejně jako informační cedule se speciálním číslováním, usnadňujících objíždění dálnic/silnic a značených jako “U XX“. V rychlosti a ve stresu na dálnici většinou nemáme šanci se jimi blíže zabývat, pojďme se na ně tedy podívat nyní, dokud ještě není sezóna „německých ucpaných dálnic“.

Zažít „Stau“ v pátek odpoledne u Mnichova nechce nikdo

Kdo jste se totiž někdy v pátek odpoledne ocitli na A9 / A93 kolem Mnichova, nebo na A3 kolem Frankfurtu, potvrdíte mi, že je to vcelku očistec. Hodiny a hodiny pomalého posouvání se směrem k cíli dovedou každého dokonale otrávit, pokud je k tomu ještě parné léto a vy sedíte v autě bez klimatizace, je to opravdu zážitek, který cíleně vyhledávat nebudete. Ale i s klimatizací, plnou nádrží a dostatkem jídla a pití to není nic, co kohokoli potěší. Po hodině už se na sedačce vrtíte, po další hodině pak už nevíte, co všechno byste ještě na Internetu přečetli.

iZdroj fotografie: Andreas06 / Creative Commons / CC-BY-SA

Ostatně stačí se v takových chvílích podívat kolem sebe, člověk místy zazří opravdu bizarnosti, jež jsou lidé schopni v nedobrovolném „autovězení“ vykonávat. Líčení všemi barvami a ve všech zrcátkách, co jich jenom v autě je, považuji ještě za estetickou výhru. Němci jsou na svoji dálniční síť patřičně hrdí, a mají také na co, nicméně byla evidentně projektována na zcela jiné počty aut, než jaké po ní jezdí dnes. Ekonomický úspěch Německa (v podstatě celé Evropy) má i svoji stinné stránky. A toto je jedna z nich.

Systém objížděk sestavený s německou precizností

Proto vznikl systém objížděk a „únikových cest“ z dálnic. Oranžová šipka (německy „Umlenkungspfeil“) tak označuje alternativní trasu na méně frekventované silnici nebo dálnici, která vám umožní dosáhnout jedné z dalších mimoúrovňových křižovatek a poté pokračovat po stejné dálnici. Aby řidiči neměli pochybnosti o tom, kam se dostanou, mohou být pod oranžovou šipkou dodatkové tabulky s názvem města. Konec objížďky je označen šikmo zkříženou oranžovou šipkou.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy a digitalizace Německa

Na německých dálnicích jsou také k vidění modré tabulky s písmenem U (ze slova „Umleitung“) a číslem (např. U21). Těmito doporučeními a směrováním je dobré řídit se i v případě, že víte o obtížích, vyskytujících se před vámi. Jejich uspořádání vás ve finále jednak provede objížďkou, jednak zajistí, že se na dálnici vrátíte na vzdálenějším místě. Což je v drtivé většině přesně to, co chceme. Jak šipky, tak tabulky s „U“ a číslem se pochopitelně dají kombinovat s navigací ve vašem voze.

Pro zájemce o detailní info o systému objízdných tras z německých dálnic přikládáme informační video, těm z vás, co nevládnou německým jazykem doporučujeme zapnout titulky s překladem do češtiny při přehrávání. Video jsme viděli celé a je opravdu výtečně zpracované, kamerou „POV“, tedy přímo z pohledu řidiče, řešícího zácpu na dálnici. Držíme palce, ať neprůjezdných dálnic zažijete a následných objížděk potřebujete co nejméně!

Přijde vám takové značení užitečné?

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články