Na okreskách se může jezdit přes 200 km/h. Řidiči, kteří notoricky překračují rychlost, se radují

Policie má jasnou filozofii, řidič je zodpovědný za svoje chování. Žádné automatické tresty, žádné měření na každém kilometru.

i Zdroj fotografie: Gielda Klasyków
                   

Je to už skoro deset let a přesto si to pamatuji. Závodník Mark Higgins se Subaru WRX STI zajel rychlostní rekord na ostrově Man. Subaru jako přibité svištělo po asfaltu, stejně jako nemělo problém se odlepit na skocích na horizontu. Tak, jako to v šíleném tempu dělají motorky. Tohle místo je totiž unikátní. V redakci AutoŽivě apelujeme na bezpečnost a dodržování maximální povolené rychlost. Co když ale neplatí? A ne, řeč není o německé dálnici. Je jen málo míst na světě, kde by svoboda jízdy dosahovala až lehce absurdní podoby.

Jezdit neomezenou rychlostí se dá na více místech v Evropě

Ostrov Man je přesně takovým místem, místem, kde se na rychloměr člověk dívá spíš ze zvědavosti než ze strachu o ztrátu řidičáku. V Německu se neomezené dálnice staly symbolem motoristické svobody. Na ostrově uprostřed Irského moře se ale myšlenka posunula ještě dál. Tady se totiž může jet i víc než 200 kilometrů v hodině. Pokud to vaše auto či motorka dovolí. Na běžné silnici. Ne na závodním okruhu, ale na běžné silnici! Po které klidně o pár hodin později pojede školní autobus. A přesto to není chaos ani zmatek. Spíš zvláštní řád, který se rodí z respektu k rychlosti a pravidlům, jež neřídí tabulka, ale zdravý rozum.

iZdroj fotografie: Subaru Malta

Ostrov Man sice oficiálně patří britské koruně, ale už dávno si žije svým vlastním právním životem. Tady sice platí většina britských silničních pravidel. Vlevo jako v Anglii, stejné značky, stejné zákony, ovšem s jedním velkým rozdílem. Mimo obce totiž neexistuje žádný stanovený rychlostní limit. Můžete jet, jak chcete – alespoň dokud to dává smysl z pohledu bezpečnosti. Policie tu funguje s jednoduchým pravidlem. Lze jet i tři sta, pokud to zvládnete a nikoho tím neohrožujete. Jakmile ale kvůli své rychlosti způsobíte nehodu nebo jen ohrozíte ostatní, trest přijde tvrdě. V tom je kouzlo i síla zdejšího systému.

Německá dálnice, mimo lokální omezení, je rychlostně volná

Svoboda tu není bezbřehá, ale podmíněná odpovědností. Malý ostrov, který leží přesně mezi Velkou Británií a Irskem, bývá často označován za motoristický unikát. A není to přehnané. Kromě specifických zákonů je to také místo, kde se historie motorismu píše už více než sto let. Právě tady se zrodil jeden z nejstarších, ale zároveň nejšílenějších závodů motocyklového světa. Slavný Isle of Man TT. Poprvé se jel už v roce 1907 a dodnes patří k tomu nejextrémnějšímu, co se jezdí. Žádné sterilní okruhy, žádné únikové zóny. Jen běžné silnice vedoucí mezi kamennými zídkami, domy a stromy – a jezdci, kteří se po nich řítí přes 300 kilometrů v hodině.

iZdroj fotografie: Subaru Malta

Závod se koná každý rok a na několik dní úplně změní tvář ostrova. Cesty, které běžně využívají místní pro cestu do práce nebo k obchodu, se promění v trať dlouhou přes 60 kilometrů. Tady se testuje odvaha, přesnost a fyzická odolnost, která nemá jinde obdoby. Dnes už je Isle of Man TT považován za nejnáročnější a zároveň nejnebezpečnější závod planety – počet obětí, který za více než sto let jeho historie překročil 260 jezdců, mluví sám za sebe. A přesto se přihlášky každoročně plní. Není to jen o adrenalinovém zážitku. Je to především symbol.

Motorky v rychlosti doslova létají vzduchem přes horizonty

Ti, kdo zvládnou projet trať, si odnášejí status legendy. Závod se stal důvodem, proč tu zůstal zachován volný režim rychlosti. Zakazovat rychlost na ostrově, kde se považuje za umění i způsob života, by nedávalo smysl. Není divu, že se tu natáčely i epizody slavného Top Gearu a Jeremy Clarkson, známý svou láskou k rychlým strojům, tu svého času dokonce bydlel. Ostrov má zvláštní kouzlo. Jakýsi klid ve zmatku, strukturovanou anarchii. A možná právě v tom je odpověď na otázku, proč to tady funguje. Mimochodem, další absurdita je vlajka ostrova. Tři lidské nohy v prapodivných punčochách na červeném poli. Nic, co by dávalo smysl.

Byli jste tam někdy?

Zdroj: Autoweb
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články