Rádi se projedete jenom tak pro radost nebo při každé příležitosti ukazujete, co je ve vašem autu, a jak rychle se umí odrazit? K takovým jízdám patří i občasné překročení rychlosti a vyhnání motoru do vysokých otáček. Jen málo řidičů si přitom uvědomuje, co se může stát, když se rafička ukazatele otáček motoru dostane do červeného. Prostě mají radost z toho, že vyhnali pavouky a neřeší, zda je to pro motor jejich vozu bezpečné, nebo mu hrozí poškození. Otázka tedy je: „Může jízda s ručičkou otáčkoměru v červeném poli automobilu uškodit?“

Stanovené limity mají svůj význam

Výrobce stanovuje pro konkrétní vozidlo nespočet limitů, stejně jako zákon např. omezuje rychlost nebo ukládá řidiči pravidla jízdy. A totéž platí pro otáčkoměr, jehož rafička se měla dostávat do červeného pole jenom v naprosto nezbytných případech. Ono pole je hranicí, do níž výrobce deklaruje životnost jednotlivých součástek a ručí za ně. Pokud ji ale překročíme, nemusí se kromě nepřirozeného zvuku motoru stát naprosto nic …nebo naopak dojde k přehřátí a poškození motoru, závisí to také na aktuální kondici vozidla a dalších vlastnostech.

Pokud se po vyhnání rafičky do „hluboko“ do červeného pole s autem něco stane, nenese výrobce jakoukoliv odpovědnost. Nikdo vám nezaručí, že to automobil skutečně vydrží. Poškození přitom nemusí být patrné hned, nadměrné zatížení se může na motoru negativně odrazit až v budoucnu, a jednoho dne se projevit v plném rozsahu.

Moderní auta trpí méně

U novějších automobilů nedochází k poškození tak často, protože jsou vybavena systémy, které mají poškození motoru při přetížení zabránit. Starší vozidla tyhle systémy nemají, a poškození je tak pravděpodobnější. Podstatně častěji dochází k problémům u manuální převodovky než u automatu, protože manuál je na prudké zvýšení otáček mnohem náchylnější.




Výrobci opravdu nevybavují své automobily otáčkoměry jen tak. Označení červeného pole je postaveno na opakovaných zátěžových testech tak, aby bylo jisté, kde je bezpečná hranice, kterou automobil a jeho komponenty skutečně vydrží.

Co se může stát, když vyženete otáčky vysoko

V případě, že vyženete otáčky motoru na maximum a budete je tak udržovat, můžete dojít k poškození několika částí:

  • Poškození motoru: Při vyšších otáčkách dochází k většímu zahřátí motoru, mění se také viskozita oleje, který už nemusí stíhat promazávat pohyblivé součástky. Motor je potom nadměrně opotřebováván nebo může dojít k jeho zadření (zejména, pokud je v motoru málo oleje). Výhodu mají již zmíněné moderní vozy, které jsou vybaveny ochranou přehřátí motoru, takže v případě nebezpečí zamezí dalšímu zvyšování otáček a motor případně odstaví. Starší auta můžete reálně poškodit, a to na jakémkoliv převodovém stupni.
  • Poškození převodovky: Při rychlém navýšení otáček se nemusí olej dostat včas ke všem pohyblivým součástkám v převodovce – zahřívá se totiž pomaleji než samotný motor – to platí zejména u dieselových motorů, které je potřeba nechat chvíli běžet na volnoběh. Pokud byste s autem vyrazili okamžitě (riziko je hlavně v zimě), může dojít k zadření motoru nebo k poškození hřídele a zbytku přenosové soustavy.
  • Dosažení maximálníhot točivého momentu a zvýšení výkonu motoru: Dostat z automobilu jeho maximum zní na první pohled skvěle. Ale pokud to přeženete a dostanete se nad maximální konstrukční točivý moment, a nebo přesáhnete jeho konstrukční výkon, motor se mlžete zadřít a nevratně poškodit.

Doufáme, že vám článek pomohl pochopit, co všechno se může stát, pokud budete držet otáčky nad výrobcem stanoveným limitem. Věřte, že jízda v červených číslech za to riziko opravdu nestojí. Dodržení pokynů provozu a údržby udaných výrobcem auta se pozitivně odrazí na životnosti i kvalitě jízdy.