Otec závodil na dálnici se 3letou dcerou, rychlostí 207 km/h. Ignoroval při tom ty nejzákladnější lidské principy

Jsou věci, které dospělý člověk prostě nikdy neudělá. Patří mezi ně to, že by záměrně ohrozil své malé dítě.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Němčina má své kouzlo. Nevím jak vy, ale já německy hovořím. Už od základní školy, kdy německý jazyk byl kromě ruštiny jedinou další cizí řečí, kterou se šlo u nás ve škole učit. A to v rámci kroužku. Ne jinak, ne před sametovou revolucí. Netvrdím, že jsem nějaký rodilý mluvčí, to ani náhodou. Ale sekanou s houskou a hořčicí si objednám. Nebo si přečtu článek v německy psaném magazínu. Klidně rakouském. Proč mluvím o němčině? Není to z důvodu, abych se naparoval svými jazykovými schopnostmi, ty jsou spíše chatrné.

Rakouská dálnice není závodní okruh, to v žádném případě

Ale protože když jsem uviděl titulek, pobavil mne ten dvojsmysl. Kouzlo nechtěného. Musel jsem na to kliknout. Chtěl jsem vědět, jak to dopadlo, o čem to bylo. To, že otec závodil s malou dcerou, rychlostí 207 km/h. Přeloženo doslova, nabyl jsem dojmu, že otec závodil s malou dcerkou. Jeli rychlostí 207 km/h. On jel v jednom autě, ona v druhém. Prostě „otec závodil s malou dcerou“ a „jeli rychlostí 207 km/h“ se asi nedá ani jinak pochopit. Zkusil jsem si s grafickým programem pohrát tak, abych svou fantazii převedl do reality. Alespoň na obrázku. No nic.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Pudelek / Creative Commons / CC-BY-SA

Článek byl ale o něčem jiném. Což každopádně chci také zmínit a rozebrat, protože tady to si zaslouží apel na všechny podobně nezodpovědné rodiče. My v redakci AutoŽivě nepopíráme zálibu v rychlé sportovní jízdě. Ale ne v nebezpečí. V riskování, navíc s dítětem v autě. Tím jsem prozradil, o co šlo. Ne o závodu dvou aut, kdy jedno řídilo dítě. Tématem je řidič, který jel 207 km/h a měl v autě malou dceru. Neukotvenou v dětské autosedačce. O co tedy šlo? V neděli 13. července 2025 na dálnici A1 viděla policie něco, čemu ani nechtěla uvěřit.

Překročit v Rakousku rychlost o 77 km/h, to zaslouží trest

Na této rakouské komunikaci jel muž autem vysokou rychlostí, s nezajištěným batoletem výrazně nepřiměřenou rychlostí. V obci Bergland v okrese Melk „letěl“ automobil rychlostí 207 km/h. Nutno doplnit, že rychlostní limit na této dálnici je v daném místě 130 km/h. Umíte počítat, ale přesto si neodpustím akcentovat, že šlo o překročení o 77 km/h. Rakušák? Ale kdepak. A pokud si myslíte, že to byl někdo z Čech, jste jen o kousek vedle. Třiadvacetiletý slovenský řidič řídil se svou tříletou dcerou bez jakéhokoli vhodného bezpečnostního kotvení. Policii se ho nakonec podařilo zastavit na odpočívadle u Völlerndorfu v sousedním okrese St. Pölten.

iZdroj fotografie: Berichte aus der LPD Oberösterreich

Nešlo o přátelské setkání. To jistě ne. Co následovalo? Pozastavení řidičského průkazu a oznámení o ohrožení. Je to tak, Ředitelství státní policie Dolního Rakouska oznámilo, že mladému řidiči byl dočasně odebrán řidičský průkaz. Není se čemu divit. Bude také oznámen příslušnému okresnímu správnímu úřadu nejenom za výrazné překročení povolené rychlosti, ale také za porušení bezpečnostních předpisů určených k ochraně jeho tříleté dcery. S tímhle se Rakušani nemažou. Tady si neodpustím připomenout, že dětská sedačka může zachránit život. Tečka.

Dítě musí být v autosedačce, jinak mu jde o zdraví a život

To, že já jsem vyrůstal v době, kdy se na toto nehrálo, mi nevadí, naopak. Jsem rád za to, že technologie v tomto ohledu pokročila. I zákony a legislativa. Přeprava dětí bez vhodné dětské sedačky může mít v nouzových situacích fatální následky. Zákonem předepsané dětské sedačky nebo speciální zádržné systémy nabízejí dětem v případě nehod výrazně lepší ochranu než běžné bezpečnostní pásy. Bez těchto systémů se výrazně zvyšuje riziko vážného zranění nebo dokonce smrti. Pásem malé dítě proklouzne.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Připomenu, jak je to u nás s dětmi a dětskými sedačkami. Při cestě do zahraničí si musí řidič vždy nastudovat a zjistit, co platí v dané zemi. Nebo zemích, pokud má v planu delší cestu přes více států. Není to o věku. Zákon hovoří jasně. Dítě, jehož hmotnost nepřevyšuje 36 kilogramů a není vyšší než 150 cm, musí být ve vozidle přepravováno pouze za použití dětské autosedačky. Tak to je. Pro každou věkovou kategorii jsou různé typy. Autosedačky pro nejmenší děti, do tří let, musí být vybaveny vlastními popruhy.

Sedačky pro větší děti už jsou konstruované tak, že počítají s pásy auta. Jestliže je sedačka umístěna na předním sedadle ve vozidle vybaveném airbagy a zády ke směru jízdy, musí být tyto airbagy deaktivovány. V opačném případě musí být autosedačka umístěna na zadním sedadle. Snadné, jednoduché, jasné. Tak to prosím dodržujme. Jde o naše děti. V komentářích pod článkem budu rád za vaše názory. Třeba jestli si někdo myslí, že je lepší jezdit bez dětské autosedačky.

Udělali byste tohle?

Zdroj: Tips
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články