Důvody, proč se auto při nastartování otřásá | AutoŽivě

Otřesy auta při nastartování nejsou normální, co se děje?

Možná jste tu situaci taky zažili. Spěcháte na důležitou schůzku, už tak máte zpoždění, a když otočíte klíčkem, roztřese se celé auto. Někdy to je několikavteřinová záležitost, jindy motor sám zhasne. Problémy? No možná, ale ne všechny jsou tak závažné, a spoustu jich vyřešíte sami doma. Až nebývale často vznikají problémy nedostatkem paliva, takže vždy jako první zkontrolujte nádrž.

Nedostatečný přívod vzduchu do motoru

Jak už většinu zkušených řidičů napadlo, problém bude nejčastěji přímo v motoru. Pro správný chod je potřeba dostatek vzduchu, a když se ho do motoru dostává méně, než je třeba, může to mít za následek nedostatečný výkon a následné otřesy.

Nikdy neměněný vzduchový filtr?

Nejjednodušším řešením je výměna vzduchového filtru, který se v průběhu jízdy zanáší. Pokud jezdíte v prašném prostředí, bude znečištěný o to více, a někdy najdete ve „vzduchovém boxu“ pár překvapení. Skrze zanešený filtr nemůže do motoru proudit dostatek vzduchu, čímž se začne dusit. Nádobu, v níž se vzduchový filtr uložený, stačí vyčistit, a filtr dle potřeby vyměnit.

Zaseknutá škrtící klapka

Kdyby se zdály být zmíněné části v pořádku, zkontrolujte škrtící klapku. Právě ta u některých aut často vypovídá službu po 120 000 najetých kilometrů. A pokud se auto během startování zatřese, je pravděpodobně zaseklá nebo zanesená. Do jejího čištění se můžete pustit i sami, výměnu už raději svěřte automechanikovi.

Mohlo by vás zajímat: Jak nastartovat s vybitou baterií i bez kabelů? Poradíme vám




Když váha vzduchu neváží, jak by měla

Váha vzduchu je slangové označení pro snímač množství vzduchu, který protéká do spalovacího motoru se vstřikovaným palivem. Správný poměr je 1:14,7 (1kg paliva a 14,7kg vzduchu), přičemž je povolena tolerance 1 – 2%, která souvisí s přísnými normami. Ke znečištění nebo poškození váhy dochází většinou kvůli nefunkčnímu nebo špatně namontovanému vzduchovému filtru. Pokud je snímač znečištěný, může být jeho následné čištění dočasným řešením. Mj. vyžaduje extrémní pečlivost, jinak by mohlo dojít k jejímu poškození, protože se jedná o velice citlivou součástku.

Zkontrolujte, jestli zapalovací svíčka škrtá

Problém může být také se zapalovací svíčkou, která zkrátka postupem času ztrácí svou účinnost, a pokud už má nejlepší za sebou, škrtá nedostatečně. To může způsobit, že za doprovodu otřesů nastartujete, ale motor poté zhasne. Svíčku jednoduše vyšroubujte a zkontrolujte – někdy ji stačí očistit, protože je zanešená, jindy bude žádat výměnu.

Zanešené vstřikovací ventily „nedají motoru nažrat“

Moderní spalovací motory se při nevhodné péči snadno zanesou. Ve vstřikovacích ventilech, případně přímo v hlavách motoru, se postupně usazují tzv. uhlíkové sloučeniny souhrnně označované jako karbon. Zanesené vstřikovací ventily se můžou projevit mnoha způsoby. Prvním varovným signálem je nadměrná kouřivost z výfuku, postupně se může přidat i tvrdý chod motoru, a následně právě otřesy auta při startování, protože bude docházet k nepravidelné dodávce paliva do spalovacího procesu.

Vstřikovací ventily

Jediným řešením je kompletní vyčištění ventilů, případně jejich výměna. V tomto případě už je pozdě přidat aditiva do paliva nebo natankovat prémiové palivo, ale bude potřeba je nechat vyčistit v servisu. Čištění probíhá nejčastěji chemicky, což má výhodu, že nemusíte vstřikovače demontovat z hlavy válců či sacího potrubí.

Možná zlobí turbo, ale co přesně?

Pod kapotou většiny dnešních aut s přeplňovaným motorem (nejčastěji dieselovým) najdeme turbodmychadlo, které výrazně zvyšuje jeho výkon. Stejně jako většina dalších součástek, se i tato může porouchat a způsobovat tak různé problémy. Tím nejčastějším bude ztráta výkonu nebo vyšší kouřivost z výfuku, protože nebude docházet k eliminaci škodlivých emisí.

Turbo - porucha

Příčina bude pravděpodobně v sacích ventilech, které se postupem času zanášejí karbonem. V důsledku toho se k motoru nedostává dostatek paliva, což povede ke ztrátě výkonu a nepravidelnému chodu. Turbo lze vyčistit chemicky, případně rozebráním motoru a odstraněním usazenin „ručně“. V obou případech doporučujeme navštívit servis.

98 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 104 hlasů
Nahlásit chybu