Informovala o tom dnes agentura AP, která současně připomněla nedávné rozhodnutí primátorky Paříže Anni Hidalgové: ta chce, aby auta na dieselové palivo přestali v Paříži jezdit do roku 2024, kdy francouzská metropole bude hostit letní olympijské hry.

Radnice bude v budoucnu klást důraz na elektromobily, kola a veřejnou dopravu ve městě i metropolitní oblasti, kde začala výstavba nové sítě příměstských vlaků.

Podle AP 60 % Pařížanů auto ani nevlastní, ale Hidalgové plány udělat z Paříže „zelenější“ město mnoha z nich zlobí a obviňují primátorku, že proti autům bojuje. Ve snaze uklidnit kritiky pařížská radnice ve svém prohlášení upřesnila, že záměr pro rok 2030 není „de facto zákazem“, ale „uskutečnitelným a realistickým cílem“. Dodala, že úřady budou s občany i výrobci aut pokračovat v diskusi na toto téma.

Francouzský úřad veřejného zdraví nedávno informoval, že důsledky znečištění ovzduší jsou třetí nejčastější příčinou předčasných úmrtí ve Francii.

AP dodala, že ve snaze snížit znečištění ovzduší v Paříži Hidalgová nařídila řadu opatření, mezi nimiž je i vyloučení aut ze slavného pařížského bulváru Champs-Elysées jednou do měsíce, či možnost pronajmout si kolo nebo elektromobil a nabídnout tak Pařížanům alternativu k jejich autům.

Podle AP je Hidalgová v realizaci plánů ozdravných města razantnější jako francouzská vláda, která – podle ministra životního prostředí Nicolase Hulota – chce od roku 2040 zakázat prodej aut na fosilní paliva.

Paříž byl koncem roku 2015 místem, kde byla podepsána dohoda o ochraně klimatu, která si za hlavní cíl klade udržet zvyšování teploty výrazně pod dvěma stupni Celsia v porovnání s teplotou v období před industrializací, a to prostřednictvím omezení emisí skleníkových plynů.