Parkování s koly otočenými do strany může být nebezpečné. Osudovou chybu dělá většina řidičů - AutoŽivě

Parkování s koly otočenými do strany může být nebezpečné. Osudovou chybu dělá většina řidičů

Co řidič, to jiný názor. A stejně je tomu také v případě parkování, kdy někteří odstaví své auto a srovnají jeho kola do roviny, zatímco jiní je nechávají vytočená do strany.
i Zdroj fotografie: Unsplash.com

Hned na úvod je nutné uvést, že poloha kol u odstaveného vozidla závisí vždy na konkrétní situaci. Třeba při parkování v kopci je naopak doporučeno, aby bylo přední kolo „zaraženo“ například do obrubníku, který bude sloužit jako pojistka, že se auto nerozjede ani v případě selhání brzd. Na systém navíc není vyvíjen takový tlak, tak zároveň nedochází k tak razantnímu opotřebení brzd.




Kdy je vhodné srovnat kola do roviny

Jedním z případů je třeba parkování na veřejném parkovišti, kde nebývá mnoho místa, a zajetí do „lajny“ může zkomplikovat i maličkost – třeba právě kola vytočená do strany, neboť přesahují hranice karoserie. Jde tak minimálně o bezohlednost vůči ostatním. A jisté dopady může mít z technického hlediska také odstavení auta na nerovné vozovce, případně na měkké zemině.

iZdroj fotografie: Unsplash.com

Kdy je vhodné srovnat kola do roviny

Tam by mohlo dojít k podmáčení a vůz by tak pořádně nedoléhal k zemi všemi koly, v důsledku čehož je riziko, že bude narušena geometrie náprav, eventuálně také odpružení. Dopady se zřejmě neprojeví při prvním špatném zaparkování, ale spíše při dlouhodobě špatném parkování, a to nejde pouze o směr natočení kol.

Otočení kol při parkování závisí na posilovači řízení

Ačkoliv se názory různí a v podstatě jsou všechny z části pravdivé, existují jisté rozdíly z hlediska typu posilovače řízení. U vozů s hydraulickým dochází postupně k navyšování zátěže (a snižování tlaku v systému), což může vést k rychlejšímu opotřebení čerpadla a CV kloubů, u nichž jsou více namáhána pouzdra, ale také manžety. Ty bývají v jedné části více napnuté, takže mohou dříve prasknout, a navíc pak ztratí své ochranné vlastnosti.

iZdroj fotografie: Unsplash.com

Otočení kol při parkování závisí na posilovači řízení

V případě vozidel s elektrickým posilovačem řízení by měla být kola při parkování natočena vždy rovně, neboť systém funguje díky elektromotoru, nikoliv čerpadlu. Samotné CV klouby jsou tak neustále zatěžovány a měly by „tlaku“ odolávat v nejlepší možné poloze, jakou je právě srovnání kol do rovné polohy. Ani v tomto případě však není zakázané, otočit v kopci kola proti chodníku.

87 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (79%) 3276 hlasů
Nahlásit chybu
ArmádníZpravodaj.cz
Bývalý ruský kapitán ukradl lodní šrouby svého torpédoborce
Události247.cz
Za návštěvu hospody zaplatíte až 6 000 Kč měsíčně. „Popíjet“ budou moci pouze testovaní, jenže antigenní test nestačí
VědaŽivě.cz
Prodloužit životnost baterie telefonu není složité. Rozhodující je způsob nabíjení
adbz.cz
Neobvyklé zalévání orchidejí zajistí, aby vždy krásně kvetly a měly násobně více pupenů