Parkujete takto? Běžná chyba, kterou dělá 84 % českých řidičů, může auto zničit

Mám při parkování nechat auto v neutrálu, nebo ho radši zařadit? A co ruční brzda – hodí se vždycky, nebo jen někdy?

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Zní to jako banalita, ale odpověď se opravdu nedá střelit jen tak od boku. A hlavně: je v tom víc bezpečnosti, než si možná myslíte.

Ručka a kvalt? Ano, obojí!

Správná odpověď je ve skutečnosti úplně jasná: Ideální je vždycky zatáhnout ruční brzdu a zároveň nechat zařazenou rychlost. Ano, opravdu to tak je. Jde o velmi dobrý zvyk, který vás jednou může zachránit před trapasem – nebo alespoň drahou opravou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Jinými slovy: ani jedno nestačí – rozhodně ne samo o sobě. Ruční brzda totiž může časem povolit (takových lidí, které přejelo jejich vlastní auto, protože zrovna nešťastně stáli pod směrem z kopce, je dost a dost). Pokud ale máte zároveň zařazeno (nejlépe jedničku nebo zpátečku), drží ho motor – no a to už je prostě jiná liga.

Co když máte automat nebo elektro?

U moderních aut je to jednodušší, to si na rovinu přiznejme. Automaty a elektromobily většinou samy aktivují parkovací brzdu a zablokují převodovku, takže vašeho miláčka žádný nechtěný výlet o pár bloků dál opravdu nečeká. Jinými slovy – udělají za vás to, co byste jinak museli dělat ručně. Ale právě v tom je háček.

Když si totiž poté (třeba od souseda nebo kamaráda) půjčíte auto s manuálem, může vás právě tohle automatické pohodlí, které zažíváte běžně, naučit špatným návykům. A najednou se vám může stát, že zapomenete zatáhnout ručku – a auto vám klidně jen tak ujede.

A co když stojíte na semaforu?

To už je trochu jiná písnička, tady bychom tento postup rozhodně nedoporučili. Při delším stání proto dejte neutrál a sundejte nohu z pedálů. Když totiž stojíte déle s nohou na spojce, zbytečně tím ničíte spojku. A to opravdu nechcete.

Takže si jednou provždy zapamatujte tohle: Zařadit a zatáhnout opravdu není známkou řidičské paranoie – naopak. Je to taková malá šikovná pojistka, která vám může ušetřit spoustu starostí. A rozhodně je to méně trapné než vysvětlovat sousedům, proč vaše auto zaparkovalo samo o pár domů dál.

Jak obvykle parkujete vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články