Mám při parkování nechat auto v neutrálu, nebo ho radši zařadit? A co ruční brzda – hodí se vždycky, nebo jen někdy?
Zní to jako banalita, ale odpověď se opravdu nedá střelit jen tak od boku. A hlavně: je v tom víc bezpečnosti, než si možná myslíte.
Ručka a kvalt? Ano, obojí!
Správná odpověď je ve skutečnosti úplně jasná: Ideální je vždycky zatáhnout ruční brzdu a zároveň nechat zařazenou rychlost. Ano, opravdu to tak je. Jde o velmi dobrý zvyk, který vás jednou může zachránit před trapasem – nebo alespoň drahou opravou.
Jinými slovy: ani jedno nestačí – rozhodně ne samo o sobě. Ruční brzda totiž může časem povolit (takových lidí, které přejelo jejich vlastní auto, protože zrovna nešťastně stáli pod směrem z kopce, je dost a dost). Pokud ale máte zároveň zařazeno (nejlépe jedničku nebo zpátečku), drží ho motor – no a to už je prostě jiná liga.
Co když máte automat nebo elektro?
U moderních aut je to jednodušší, to si na rovinu přiznejme. Automaty a elektromobily většinou samy aktivují parkovací brzdu a zablokují převodovku, takže vašeho miláčka žádný nechtěný výlet o pár bloků dál opravdu nečeká. Jinými slovy – udělají za vás to, co byste jinak museli dělat ručně. Ale právě v tom je háček.
Když si totiž poté (třeba od souseda nebo kamaráda) půjčíte auto s manuálem, může vás právě tohle automatické pohodlí, které zažíváte běžně, naučit špatným návykům. A najednou se vám může stát, že zapomenete zatáhnout ručku – a auto vám klidně jen tak ujede.
A co když stojíte na semaforu?
To už je trochu jiná písnička, tady bychom tento postup rozhodně nedoporučili. Při delším stání proto dejte neutrál a sundejte nohu z pedálů. Když totiž stojíte déle s nohou na spojce, zbytečně tím ničíte spojku. A to opravdu nechcete.
Takže si jednou provždy zapamatujte tohle: Zařadit a zatáhnout opravdu není známkou řidičské paranoie – naopak. Je to taková malá šikovná pojistka, která vám může ušetřit spoustu starostí. A rozhodně je to méně trapné než vysvětlovat sousedům, proč vaše auto zaparkovalo samo o pár domů dál.