Znovuvzkříšení MPV? Vybrali jsme 5 nejlepších a cenově dostupných rodinných aut všech dob

Velkoprostorové automobily byly oblíbené zejména mezi rodinami. Velký kufr, 7 míst, ISOFIX sedačky. Značka ideál. Pět dostupných modelů v našem přehledu je tady.

i Zdroj fotografie: Ford
                   

Velkoprostorové automobily byly ještě nedávno oblíbenou a prodejně úspěšnou kategorií, která uspokojovala zejména početnější rodiny. Ale nejen ty. Jeden můj známý zjistil, že do staršího VW Sharanu, kterému vyjme dvě krajní sedačky dostane svoje drahé karbonové kolo „na stojáka“, bez jakéhokoli pokládání nebo rozebírání. Zkrátka jen tak. Obratem popadnul telefon a začal hledat v inzerátech. Za týden ho měl. A svému SUV od té doby nemůže přijít na jméno.

Kam se poděla všechna MPV?

Když se podíváte na nabídku výrobců tak deset let zpátky, najdete MPV pomalu u každé značky, někde dokonce i několik různých modelů. Už zmíněný VW Sharan doplňoval menší Touran, užitkovější Caddy a navíc Golf Plus, který plnil roli jakéhosi základního MPV. Opel? To stejné, dvě velikosti: Zafira a Meriva. Ford? Dokonce čtyři velkoprostorové modely: Galaxy, S-Max, B-Max, C-Max. A mohli bychom pokračovat. Co se stalo, proč se z nabídky postupně všechny vytratily?

iZdroj fotografie: SEAT

Odpověď není úplně jednoduchá, velmi však souvisí s nástupem jiné kategorie – SUV. Tedy údajně univerzálních aut, často s pohonem čtyř kol, s lepším výhledem z vozu a dalšími přednostmi. A samozřejmě, atraktivním designem. Mnoho otců zřejmě oželí kus praktičnosti ve prospěch image, ono přijet někam například v Touaregu vypadá asi lépe, než třeba v Sharanu. Ehm, nazvěme to pro sebe třeba syndromem Indiana Jonese a dobrodružného vzhledu.

Že do onoho Touaregu to kolo na výšku pak nedostanete, je už druhá věc. To je ale něco, co v showroomu většinou nezjistíte. Nemluvě o situaci, kdy z vašeho auta necháte sedačky v garáži a máte z něj najednou regulérní dodávku, která odveze půlku obchoďáku IKEA. Tak dobře, půlku ne. A pohon čtyř kol? Když pominu otázku, kolikrát v roce jej OPRAVDU potřebujete, tak mnoho MPV nabízí i ten. Pojďme si tedy ukázat pět našich doporučeníhodných hrdinů.

Stěhovat rodinu a ještě se u toho (dobře) bavit

Nemůžeme začít ničím jiným, než „svatým grálem“ všech MPV, tedy alespoň těch, u kterých se chcete i trochu za jízdy bavit. A nebýt jen za taxikáře. Naše volba nemohla být jednodušší, protože opravdu nic z dostupných MPV nejezdí tak dobře, jako S-max. Tohle auto vzniklo v době, kdy Ford musel ve svých kancelářích vývoje podvozků buď rozdávat nějaké stimulanty ke snídani, nebo aspoň platit ty lidi tak dobře, že v těch kancelářích rovnou bydleli.

S-max totiž v mnoha testech dokázal, že své konkurenci dokáže ujet opravdu o „parník“. A můžete mít i pětiválec 2,5l turbo/220k z Focusu ST. Hot MPV? Vypadá to tak. Vy jej ale určitě chcete s některým z úsporných a spolehlivých dieselů, a budete mít pravdu. S téměř nekonečným „kufrem“ o objemu 700 litrů v pětimístném provedení (můžete mít i ale 7 míst), možností pohonu 4WD a úžasným pohodlím na palubě jde o jasnou volbu. K čemu SUV?

Když chcete opravdu velký prostor (a Multivan je nedostupný)

Co si budeme povídat, zmíněný Multivan je podobným „svatým grálem“ jako S-max, především co se komfortu a vnitřní velikosti týče. Možnost proměny interiéru na regulérní spaní pro dva, pohodlné sedačky proti sobě, konferenční stolek atd. VW si to pochopitelně uvědomuje a nechá si za Multivan velmi dobře zaplatit, v zásadě za každou z jeho generací. A až tak velmi dobře, že nový Multivan byl pro mnoho rodin zkrátka nedostupný.

A rádi bychom vám doporučili některou z ojetých verzí, ale speciálně T5 TDI motory se dokáží velmi rychle stát „dírou na peníze“, což určitě nechcete. Ani my ne. Pojďme tedy raději k jeho menšímu bratrovi. VW Sharan se jak v první generaci (společně s Alhambrou/Galaxy), tak ve své druhé (sourozenec už jen Alhambra) stal prototypem univerzálního, užitečného auta, se kterým vaše manželka bez problémů zaparkuje a v prosinci vyjede i na horách.

A především naloží děti i jejich kamarády (7 míst téměř vždy), nebo naopak kočárek a polovinu pokojíčku k tomu. Druhá generace dostala posuvné dveře, které rodiny tak milují, motory 2.0 TDI se zbavili dětských nemocí a najednou máte auto, jež zastane 95% věcí, které po něm kdy budete chtít. Včetně toho pohonu čtyř kol. A že nevypadá tak dobře? Ale vypadá. Nedávno vedle mě stál opravdu moc pěkný kousek na parkovišti, až jsem se po něm ohlédl. A nejen já.

Když máte (velmi) napnutý rozpočet

Popis tohoto auta, respektive vlastně čtyři aut (sourozenci Peugeot 807/Citroen C8 + Fiat Ulysse/Lancia Phedra) jsme poměrně dlouho zvažovali. Přeci jen se už jedná o poměrně starší model a najít v bazarech a inzerátech zachovalý kousek je rok od roku těžší. Nicméně si uvědomujeme, že někdy je rodinný rozpočet opravdu napnutý a tohle auto se dá sehnat téměř za pár tisíc korun, s trochou štěstí pak zastane roli rodinného dostavníku ještě po mnoho dalších let.

Nejužívanější motory 2.0/2.2 HDi jsou současně tou nejlepší volbou, turbodiesely koncern PSA vždy uměl a tyto nejsou výjimkou. Boční posuvné dveře nabízí opravdu královský přístup k prostornému interiéru, sedadla jsou pohodlná a palubní deska nabízí víc schránek, než má středně velký panelák dole za dveřmi. Odolnost proti korozi je velmi slušná, ticho na palubě při dálničních přesunech příkladné, spotřeba zcela rozumná. Za ty peníze není nic lepšího.

Když vyznáváte německou kvalitu a VW nechcete

Pak máte jedinou volbu, pokud pomineme osobní verze velkých užitkových Mercedesů nebo naopak malou „dvojkovou“ řadu BMW. Ano, čeká nás Opel. Velkoprostorová je tedy v podstatě jen Zafira, která speciálně v poslední generaci krom praktičnosti přibrala i velmi pohledný design. Hranaté období Vectra/Signum budiž zapomenuto. Menší Meriva je už hodně malá, sice praktická, ale opravdu prostorné rodinné auto to není.

Zafira je naopak výtečnou volbou, dobře jezdí a má velmi variabilní interiér. Tohle přesně je auto, které Opel už nevyrobí, nástupce je v podstatě osobní verze užitkového auta, i s „adekvátními“ (čtěte: slabými) motory. Zafiru naopal můžete mít v mnoha verzích včetně bi turbo dieselu, LPG/CNG přímo z továrny a s různými převodovkami. Jen bychom se vyhnuli podvozku FlexRide, moc nepřináší, ale údržba se prodraží. Jinak jde o skvělé, doporučeníhodné auto.

Zakladatel rodu a dnes ten poslední

Jako posledního jsme si nechali Otce zakladatele, tedy toho, jež svou první generací v roce 1984 (je to vůbec možné?) celou třídu MPV v podstatě založil. Všichni ostatní byli až druzí. Pochopitelně, bavíme se o Renaultu Espace. Jeho poslední generace už je spíše crossoverem, než MPV a navíc stojí pořád poměrně zásadní peníze, bavme se tedy o předposlední, čtvrté generaci. A popravdě, nemáme pro vás moc dobré zprávy.

Renault se svým Espace v průběhu let tak trochu ztrácel. V každé generaci bylo něco, co kazilo jinak pozitivní dojem z variabilnosti interiéru, ať už se jednalo o problémy s elektroinstalací, kvalitou zpracování nebo motory. A právě motory jsou něco, co je potřeba při nákupu čtvrté generace velmi dobře zvažovat, spolehlivost nebývá vždy jejich silnou vlastností, byť třeba třílitrové šestiválce i dnes překvapí zátahem při poměrně příznivé spotřebě. Jenže.

Jenže v kontextu ostatních MPV nedává Espace už moc smysl, pokud tedy nejste vyloženě fanda značky. Pojďme popořádku: jízdní vlastnosti/komfort/7 míst? S-max. Prostornost/posuvné dveře/7míst? Sharan/Alhambra. Design/LPG? Zafira. Napnutý rozpočet? Peugeot 807 a spol. Na Espace zkrátka nezbývá místo. Ostatní modely naopak velmi doporučujeme, pokud tedy sháníte praktické auto na každý den. Jen neváhejte s nákupem. Už nebudou.

Jak vidíte souboj MPV vs. SUV vy? Přináší SUV něco víc, než nabízí MPV?

Zdroj: Autorský text Michal Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články