Jednou z novinek francouzského Peugeotu je zajímavě tvarovaný a přitom praktický model 408. Je za skvělou cenu, a co je důležité: pořád jezdí na benzín. A nechce ho moc.
Vezmu to malinko z historie: když se před třemi desítkami let (že to ale letí) objevil první Peugeot 405 s mimořádně povedeným designem od mistra Pininfariny, byl jsem z něj naprosto unešený. Cítil jsem, že právě jeho design (a povedené turbodiesely) jsou přesně tím výrazně nadčasovým prvkem, který tomu vozu umožní stárnout s grácií – a v podstatě nikdy ani nezestárnout. Desítky let výroby i v mnoha jiných zemích, než byla původní Francie, mi daly za pravdu. A teď? Zdá se, že je tu nástupce. Pojďme se na něj podívat společně.
Osvědčený koncept + jemný francouzský dressing: úspěch zajištěn
Je to jen několik dní, co jsem při obligátním pátečním nákupu zastavil na parkovišti vedle nové „čtyřistaosmičky“ – a nemohl jsem z ní odtrhnout oči. Podobně jako kdysi z modelu 405. Přitom nástupci „čtyřistapětky“ – modely 406 a 407 – mne nikdy neoslovily, dnes je najdete už jen zapomenuté někde v bazarech a na vrakovištích. Nová 408 je ale zcela jiný šálek kávy, popravdě. A troufnu si tvrdit, že její karoserie se jen tak neokouká a bude dlouhé roky poměrně výrazným a snadno zapamatovatelným prvkem.
Lví podíl na tom má líbivý koncept fastbacku se splývavou zádí, s vyšší světlou výškou navíc připomínající oblíbené „SUV kupé“, cosi jako lehčí verze BMW X6. S tím rozdílem, že u X6 a všech jeho napodobenin je ono původní SUV z výsledného tvaru cítit zcela neomylně, celkovým rozložením hmoty, velkými koly apod. U 408 se naopak tvůrcům povedly vytvořit na první pohled vzdušné, odlehčené tvary, mající blíž k běžnému osobnímu vozu než k SUV.
Benzínový motor? Je dobře, že jsme stále v přítomnosti
Jsem navíc rád, že Stellantis se (přes svoje proklamace o elektrické budoucnosti) nebál ani běžných motorizací. Na českém trhu je coby základní verze nabízen mild-hybrid s benzínovým motorem o objemu 1,2 litru, který spolu s elektromotorem dá dohromady nijak oslnivých 107 kW (nicméně také 230 Nm). Nic na sportovní dovádění, ale na klidnou jízdu by to většině mělo stačit – zejména je zde spotřeba kolem pěti litrů. Kdo tady potřebuje elektromobil?
Technické údaje | |
---|---|
Palivo | Mild hybrid / Benzín |
Převodovka | Automatická |
Výkon hybridní motorizace (kW) | 107 kW |
Spotřeba (l/100 km) | 5,1 l/100 km |
Emise CO₂ (g/km) | 115 g/km |
Celkový výkon motorizace (kW) | 107 kW |
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 ccm |
Točivý moment (Nm) | 230 Nm |
Max. rychlost (km/h) | 205 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 9,4 s |
Objem nádrže (l) | 52 l |
Kosmický design plný displejů v běžném „osobáku“
Uvnitř na vás čeká kabina v duchu filozofie i‑Cockpit, tedy malý volant a vysoko posazený přístrojový panel, který napovídá, že řidič je stále v centru dění . Popravdě mne trošku vyvedlo z rovnováhy tolik ostrých hran a různě nakloněných displejů, ale chápu, že se píše rok 2025 a mnou milované interiéry z klasických Jaguárů se zkrátka nevrátí. Přesto – kdyby kokpit (zcela sériového) Peugeotu 408 hrál v nějaké deset let staré sci-fi roli ovládacího panelu kosmického modulu, nebylo by možná potřeba ani příliš úprav.
To ale nic nemění na tom, že nová 408 je mimořádně povedeným mixem mezi denní použitelností, úsporností a v neposlední řadě zajímavou cenou. Na českém trhu je aktuálně k mání od 699 000 korun, a jak nám potvrdil expert ze sítě značkových servisů: „Tohle auto na českém trhu celkem chybělo. To je fakt.” Osobně bych s ním docela souhlasil. Nicméně, zajímá mne především váš názor – jak to tedy vidíte vy?