Co znamenají písmena P-R-N-D na voliči automatické převodovky? Řidiči si pletou základní pojmenování

Z uživatelského hlediska je dnešní automat jednodušší než starší manuály. Kdo přechází z ručního řazení, mívá největší strach z nevědomosti.

i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
                   

Řidiči bez ohledu na typ převodovky neřeší, co je na páce či voliči za znaky. Jednají podvědomě. Mnoho řidičů při pohledu na volič automatu vidí jen řadu písmen a několik čísel a tím to pro ně končí. Přitom právě tenhle malý panel mezi sedačkami rozhoduje o tom, jestli se auto rozjede, stojí nebo klidně sjede samo z mírného kopce.

Kdo celé roky žil jen s klasickou manuální převodovkou, bere automaty někdy s nedůvěrou. V redakci AutoŽivě nemáme jednoznačnou referenci. Tedy abych nemluvil za ostatní. Já to mám tak, že ve sportovním autě raději manuál, na obyčejné jízdy automat. A ano, ani já často nevnímám znaky, písmena a symboly kolem voliče.

Je to jednoduchý koncept a přitom řada řidičů nemá jasno

Přitom stačí pochopit pár jednoduchých zkratek a logiku za nimi a najednou z toho není žádná raketová věda. Základní čtyři písmena P, R, N, D najdete v nějaké podobě téměř v každém autě s automatickou převodovkou. Bez ohledu na značku, rok výroby nebo typ převodovky. Mění se tvar voliče, někde je klasická páka, jinde malý joystick, jinde zase otočný volič. Základní schéma ale zůstává. K tomu se u některých modelů přidají další režimy, třeba L, S, M nebo čísla 1, 2, 3. A právě v tom začíná být pro nováčka trochu zmatek. P přitom znamená parkovací režim. Je to taková výchozí poloha, když auto stojí.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Uvnitř převodovky se v tu chvíli mechanicky zablokuje výstupní hřídel. Jinými slovy, převodovka nepustí kola do pohybu. Auto se nemá kam rozjet ani při lehkém sklonu, i kdyby selhala provozní brzda. Výrobci trvají na tom, že při delším stání a vypnutí motoru má být volič vždy v poloze P.

Mnoho lidí kvůli tomu postupuje způsobem, kdy nejprve zařadí P a až pak zatáhne ruční brzdu. Jenže v tu chvíli se celá hmotnost auta opře právě o zámek v převodovce. Výsledkem je pak nepříjemné cvaknutí při dalším vyjíždění. Správnější pořadí je opačné. Nejprve zastavit, zatáhnout parkovací brzdu, nechat auto „sednout“ na brzdu a teprve potom přepnout volič do P.

Automat je na obsluhu paradoxně jednodušší než manuál

Z hlediska funkce ale platí, že bez P se nemá vypínat zapalování. R jako Reverse je výraz, který znají i ti, co s automatem nikdy nejezdili. Je to prostě zpátečka. U manuálu ji člověk hledá buď vedle jedničky, nebo někde za pětkou. Popřípadě vedle jedničky, po stlačení páky. U automatu stačí posun o jeden krok. U většiny současných aut navíc převodovka nepovolí zařadit R, pokud není stisknutý brzdový pedál. U některých modelů se ještě sleduje rychlost. Pokud auto jede dopředu víc než pár kilometrů v hodině, elektronika přepnutí do R nepovolí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Cílem je zabránit situaci, kdy řidič omylem překlikne volič a pošle převodovku proti směru otáčení. N jako Neutral znamená neutrál, tedy prázdnou polohu mezi pohonem a koly. Technicky jde o to, že převodovka nepřenáší hnací moment na nápravu či nápravy. Motor může běžet, kola stojí.

V manuálním autě je to poloha páky uprostřed, bez zařazeného stupně. U automatu ji použijete například při delším stání v koloně, kdy nechcete mít neustále sešlápnutou brzdu. Nebo při protahování auta myčkou, která vyžaduje volné otáčení kol. Časté zařazování N za jízdy kvůli údajné úspoře paliva ale smysl nemá.

Rozdíl je zásadní, u automatu chybí jeden pedál, jsou jen dva

Moderní automaty v režimu D samy vypínají vstřikování při brzdění motorem, takže palivo neušetříte a spíš ztratíte kontrolu. D jako Drive je poloha, ve které automatická převodovka dělá to, co od ní většina lidí čeká. Prostě jede dopředu a sama podle potřeby řadí. Sleduje rychlost, otáčky a zatížení motoru a z toho pak vyhodnocuje, kdy podřadit a kdy naopak zařadit vyšší převod. Řidič v tu chvíli řeší jen plyn a brzdu, někdy i volbu jízdního režimu. Pro běžné ježdění po městě, okreskách a dálnici stačí držet volič v D od startu až po zaparkování. Mnoho moderních převodovek v tomhle režimu automaticky zařadí neutrál, když dlouho stojíte s brzdou.

iZdroj fotografie: Foto: AAA Auto / AutoŽivě

Opět zapojí převod, jakmile pustíte pedál. Kromě základních čtyř poloh se v některých autech objevuje ještě L jako Low. Zpravidla jde o režim s nízkým převodem a vyšším brzdným momentem motoru. Využijete ho při jízdě v prudkém kopci, při tahání přívěsu nebo při sjíždění dlouhého klesání.

Převodovka se v L drží na prvním stupni nebo na nejnižších dostupných převodech. Brzdí motorem a nedovolí volné rozběhnutí do vysoké rychlosti. Řidič pak nemusí tolik šlapat na brzdový pedál, což pomáhá proti přehřátí brzd. L ale nenajdete na každém automatu, některé značky ho nahrazují právě číselným omezením rozsahu převodů. Podobně fungují čísla 1, 2, 3 na voliči. Ty se objeví tam, kde není samostatné L.

Některé automaty mají sportovní režim nebo blokaci kvaltu

Řidič si tak může určit, do kterého stupně má převodovka maximálně řadit. Poloha 1 znamená, že auto používá pouze první rychlost. To se hodí při jízdě hodně pomalým tempem, při sjíždění velmi prudkého svahu nebo při vyprošťování z hlubokého sněhu. Označení 2 znamená, že převodovka řadí jen mezi prvním a druhým stupněm. Auto tedy nepřehodí na trojku ani při vyšší rychlosti. Máte tak k dispozici silnější brzdný účinek motoru a přitom nejde o tak extrémně krátký převod jako u jedničky. S číslem 3 dostanete možnost jízdy až do třetího převodového stupně.

Povinná výbava v Estonsku iZdroj fotografie: Depositphotos

V praxi to využijete třeba na klikaté silnici v kopcích, kde nechcete, aby převodovka posílala čtyřku nebo pětku. Auto pak tolik neřadí tam a zpět, drží se v přehledném rozsahu. Další častou zkratkou je S jako Sport. Někteří řidiči ji ignorují, jiní naopak používají téměř pořád. V režimu S nechá převodovka motor točit do vyšších otáček.

Zrychlení je svižnější, reakce na plyn ostřejší. Mění se i ochota převodovky podřadit při prudkém přidání. Auto se chová živěji, ale samozřejmě roste i spotřeba paliva. Kdo někdy zkusil ostré předjíždění s automatem v D a pak totéž v S, ví, jaký je rozdíl. Ne každé auto ale režim S má, někde ho nahrazuje samostatný jízdní režim nastavitelný tlačítkem.

M jako Manual představuje takový kompromis mezi automatem a ruční volbou. Převodovka stále ovládá spojkové lamely sama, takže není potřeba třetí pedál. Řidič si ale může sám vybírat konkrétní převodový stupeň. Buď pomocí páky, kterou posune dopředu nebo dozadu, nebo pomocí pádel pod volantem. Jak jsem říkal, není to raketová věda.

Máte automat, nebo manuál?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články