Pneumatiky bez vzduchu. Krok zpět, nebo budoucnost?

                   

Vzduchová pneumatika je natolik automatickou součástí každého automobilu, že řidiče téměř ani nenapadne, že by něco mohlo být jinak. Doba, kdy první vozidla byla osazená dřevěnými kolesy, byla vystřídána érou vzduchových pneumatik, které zcela dobyly všechny kouty automobilového průmyslu. Historie pneumatik je dlouhá téměř 170 let a za tu dobu se pneumatiky zdokonalily ve všech směrech, ať už jde o bezpečí řidičů, životnost pneumatik, nebo snížení nákladů na jejich výrobu. Jaká je ale budoucnost obutí našich vozidel a proč by mohla změna přijít?

Pneumatika bez vzduchu se může na první pohled jevit jako naprostá utopie, nicméně první prototyp takovéto varianty obutí kola automobilu vzniklo již v roce 2004 pod taktovkou společnosti Michelin. Tato pneumatika se jmenovala Tweel a předpokládalo se, že přinese revoluci pro běžné řidiče. Žádný vynález ale není hned od počátku dokonalý a tak se při testování objevily problémy, které přicházely především ve vyšších rychlostech. Bezpečnost, kterou mají pneumatiky zajišťovat, jsou vždy tím nejdůležitějším tématem a v případě pneumatiky Tweel by se skutečně jednalo spíše o krok zpět. Po vzoru Michelinu vyrobil o několik let později první pneumatiku bez vzduchu také Bridgestone, ovšem i oni se potýkali se stejnými problémy jako Michelin.

Bezvzduchové pneumatiky ale zatraceny nebyly a šly cestou, kterou se vydává mnoho vynálezů. Našly uplatnění v armádě a pro užitná terénní vozidla. U obou značek, které pneumatiky zákazníkům představily, docházelo k problémům pouze u vyšších rychlostí, kterých ovšem terénní, nebo armádní vozidla nedosahují a použití bezvzduchových pneumatik tak zde může být dobrou alternativou. Další výhodou tohoto obutí je, že pneumatika se lépe přizpůsobuje danému terénu a dodává vyšší přilnavost, než klasický pneumatiky. Nejdůležitějším prvkem ale bezesporu je, že pneumatika se nemůže vyfouknout. Poškodit se samozřejmě mohou, ale oproti běžným pneumatikám jsou tyto konstruovány tak, že i pokud se zcela poškodí třicet procent celé pneumatiky, může se vůz stále bez problému pohybovat.

K běžným uživatelům se bezvzduchové pneumatiky mohou vrátit již v příštím roce, jen ne pro automobily. Bridgestone se rozhodl této problematice věnovat od základů a tak pro příští rok představil obutí, které bude určeno pro jízdní kola. Zde nejsou takové konstrukční nároky, jak kvůli zatížení, tak rychlostem a bude tak možné postupně konstrukce sledovat a zdokonalovat. Je tak možné, že bezvzduchové pneumatiky budou pro řidiče za pár let zcela běžné.

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články