Papír, razítko se znakem EU a je vymalováno. Povinnost na nové pneumatiky je tady a do peněženky sáhne nakonec každý jeden řidič.
Co já bych si bez té Evropské unie počal? Mé povzdechnutí chápejte prosím spíš jako narážku na to, že je tady další věc, kterou nám EU zkomplikuje život. Nejde teď o to, jaký tvar musí mít banány nebo jestli se pomazánkové máslo může či nemůže jmenovat pomazánkové máslo. Evropská unie opět zasahuje! Zní to jako název druhého dílu nějakého akčního filmu, ale bohužel to tak není a prostor pro vtip a nadsázku také nevidím. EU zasahuje opět do našich životů, tentokrát s novými pravidly pro pneumatiky.
Pneumatiky už nebudou jako dřív, stačilo jedno rozhodnutí
Ne, nejde o žádné kosmetické úpravy, ale o zásadní změny, které by mohly ovlivnit nejen naši peněženku, ale i bezpečnost na silnicích. Pokud jste si mysleli, že pneumatiky jsou jen černé gumové kruhy, které občas vyměníte, protože vám to řekne technik na STK, připravte se na menší šok. Redakce AutoŽivě našla nové evropské nařízení R117-04, které přináší požadavky, jež by mohly změnit způsob, jakým se na pneumatiky díváme. Můžeme na tom prý všichni vydělat – a to nejen finančně. Jak to mám chápat?
Nová pravidla vyžadují, aby si pneumatiky podržely maximální možný brzdný výkon po celý čas své životnosti. Tedy nejenom jako zbrusu nové, ale i po delším čase používání. Ve výsledku by to znamenalo, jestli to chápu správně, menší opotřebení v porovnání se stejnou dobou před platností nařízení. Tedy nutnost koupit nové obutí mnohem později, než jsme v současnosti zvyklí. Vážně je to tak snadné? EU něco rozhodne a ono se to nějakým zázrakem stane? Kéž by to bylo tak snadné, ale v reálu to tak samozřejmě nefunguje.
Dříve to bylo jednoduché. Pneumatiky musely splňovat minimální hloubku dezénu 1,6 mm a jako nové vykazovat určité brzdné parametry. Jakmile se ale začaly opotřebovávat, nikdo už moc neřešil, jak si vedou. A právě tady přichází Evropská unie s novým přístupem. Nová pravidla vyžadují, aby si pneumatiky udržely vysoký brzdný výkon po celou dobu své životnosti. Ano, čtete správně, nejen když jsou nové, ale i když už mají za sebou pár tisíc kilometrů.
Pneumatiky podle nařízení musí víc a déle vydržet, a hotovo
V čem jsou tedy výhody? Především větší bezpečnost, zejména za deště, a také méně časté vyhazování pneumatik, které by ještě mohly sloužit. Podle studií výrobce Michelin dohledaných redakcí AutoŽivě.cz se totiž až polovina pneumatik vyřazuje dříve, než je to skutečně nutné. Jiné průzkumy a statistiky říkají, že každoročně stojí evropské řidiče přibližně 180 miliard Kč. Ano, je to tak, řádově jde o nižší stovky miliard korun. Z naší kapsy. Zatím nemluvím o ekologických dopadech, kdy hromady pneumatik končí na skládkách, nebo je dokonce někdo ilegálně pálí či vyhodí do lesa. Je to zbytečné plýtvání surovinami a energií na výrobu nových. Nové nařízení by tak mohlo přinést nejen finanční úspory, ale také výrazně snížit množství odpadu. A co je na tom nejlepší? Nemusíte pro to udělat vůbec nic.
Výrobci se ale zapotí. Ti nebudou mít lehké spaní. Pro nás jako řidiče se teoreticky nic nemění. Stačí, když si příště koupíte pneumatiky, které splňují nové standardy. Výrobci už se postarají o to, aby jejich produkty prošly přísnými testy a zachovaly si dobré vlastnosti i při opotřebení. Důležité je ono „teoreticky“ se nic nemění. Myslím si, že se změní. A to cena. Samozřejmě, v Česku stále platí minimální zákonná hloubka dezénu 1,6 mm u letních gum. To se nemění. Ale odborníci doporučují měnit pneumatiky dříve, zejména pokud často jezdíte na mokré nebo zasněžené silnici. Protože s opotřebením klesá brzdný výkon, a to může být na kluzkém povrchu fatální. To se změní. Jenže, jak jsem naznačil. Redakce AutoŽivě oslovila TÜV SÜD, aby zjistila, že se již případem z pozice nezávislé testovací organizace intenzivně zabývá.
Výrobci to zvládnou, ale nakonec to zaplatíme my, řidiči
Vyvinout takové pneumatiky, to nebude jen tak, něco to bude stát. A zaplatíme to my, koncoví zákazníci. Pokud pneumatiky vydrží déle, výrobci jich logicky méně prodají. A tím pádem méně vydělají na jedné sadě. Takže aby stav kompenzovali, budou muset zdražit. Tak si to shrňme. Nové evropské nařízení R117-04 je tu proto, aby zajistilo, že pneumatiky budou bezpečné po celou dobu své životnosti. Pro nás, běžné řidiče, to má znamenat větší bezpečnost na silnicích, ale také finanční úsporu díky delší životnosti pneumatik. Plus méně odpadu, méně plýtvání, více udržitelných řešení. Všechno to zní dobře, ale mám obavu, že na penězích ve výsledku nic neušetříme.