Budeme po roce 2035 jezdit na syntetická paliva namísto v elektromobilech? Němci tomu věří

Dlouhá jednání s extra obtížným partnerem – Evropskou komisí – nakonec vedla k úspěchu. V Evropě se po roce 2035 mohou vyrábět a prodávat spalovací motory. Teď už „jen“ to palivo.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pátek 24. března 2023 večer, malá tisková zpráva, o to větší význam. Německé vládě se podařilo domluvit první opravdový ústupek a variantu pohonu osobních automobilů po roce 2035. Namísto do té doby striktně prosazované „elektrocesty“ Brusel nyní oficiálně připustil, že spalovací motory bude po roce 2035 možné vyrábět i prodávat, pokud budou tyto poháněny syntetickými, emisně neutrálními palivy. Tuším, že ten večer ve Stuttgartu bouchalo šampaňské. Ptáte se proč? Pojďme se na ty německé vyjednavače společně podívat.

Přelom v jednání – možná nebudete muset nikdy dobíjet

Co ona dohoda vlastně znamená. Nic menšího, než skutečnosti, že pokud se tato paliva povede do té doby vyrábět v takovém množství a takové ceně, aby se z nich stala náhrada ropných derivátů, je pro příznivce klasických, spalovacích motorů v podstatě vyhráno. A pro tuto planetu, alespoň částečně, také. A i když VW jako koncern je neuvěřitelně činný v oblasti elektromobility, až možná moc, jedna jeho automobilka to vidí trochu jinak. A tak právě sídlí ve Stuttgartu. Porsche.

iZdroj fotografie: Porsche

Tento německý výrobce luxusních sportovních vozů se rozhodl stát vedoucím producentem syntetických paliv na světě. V Punta Arenas v Chile začal stavět výrobní zařízení, které bude vyrábět ePaliva – syntetická paliva, která by měla sloužit jako ekologická alternativa k běžným palivům. Porsche se tak proto rozhodlo vstoupit do světa syntetických paliv, která jsou během výroby zcela čistá a snižují emise CO2. Tato paliva jsou vyrobená za pomoci plynu, vody a obnovitelné energie, jako například té z větrných nebo solárních.

iZdroj fotografie: Porsche Press

Jejich výroba je v Chile již plně v chodu. Zatím se během pilotní fáze plánuje vyrábět asi 130 000 litrů ePaliv ročně. Porsche však chce do minimálně do roku 2025 navýšit výrobu až na 55 milionů litrů ročně, s možností zvýšení na maximum 550 milionů litrů. To nejsou pouhé laboratorní objemy, to už je regulérní petrochemická továrna. A bude to navíc jako se vším: dokud se toho vyrábí málo, pokoutně a v „domácích podmínkách“, stojí to extra vysoké peníze. Jakmile se výroba rozjede ve velkém, cena klesne.

Vysoké cíle se (stále) trochou času na ně

Porsche si vytyčilo cíl být do roku 2030 CO2-neutralní, a právě proto začalo více investovat do nových technologií. Celkový rozpočet projektu je více než 100 milionů dolarů. Zástupci značky tvrdí, že potenciál syntetických paliv je obrovský, protože po celém světě je stále 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory, které bude potřeba implementovat na evropský trh i po zákazu emisních motorů po roce 2035. A poněkud tišeji dodávají, že mezi nimi jezdí jejich klenot – 911. Jezdící na benzín, a ideálně nikdy na nic jiného.

Pokud se vše podaří, budeme po roce 2035 bez problémů tankovat dál

Jaký je tedy závěr? Podle mnoha odborníků jsou elektrická vozidla budoucností, stále však existuje celá řada skeptiků této technologie. V současné době jsou syntetická paliva o něco dražší než ta tradiční, Porsche však věří, že s nárůstem poptávky a rozšíření výroby by se jejich cena mohla postupně snížit. V každém případě by se zařízení s výrobou ePaliv mohlo stát novým zdrojem příjmů pro Porsche. „Benzín Porsche“? Úplně ten palivový stojan vidím. Design Porsche, benzín Porsche. A jen doufám, že ne ceny Porsche. Aspoň ceny VW, prosím.

Také doufáte, že elektromobily nakonec nebudou jediná volba?

Zdroj: Porsche, FAZ
Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články