Zapeklitá hádanka z autoškoly: Můžete jet v pravém pruhu a legálně předjíždět pomalejší auta

Jízda v pravém pruhu rychlejší než v levém či prostředním je legální. Ovšem pouze v jasně určených situacích, jinak jde o přestupek.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Situace, kterou už jsme v rámci křižovatek a schémat silnic a dopravních situací měli před sebou. V tomto případě ale jinou optikou. Přednost jízdy při přejíždění z pruhu do pruhu byla už vyřešena. Stojí za připomenutí, že platí přednost zprava. Je ale možné jezdit v pravém pruhu rychleji než v levém či prostředním, popřípadě zprava předjíždět? Řidiči mohou jezdit v pravém pruhu rychleji, ale pouze za specifických okolností a situací.

Problémem jsou nejenom křižovatky, ale i jízda rovně

Jak už bylo řečeno, levá část obrázku se žlutým a modrým vozem byla nedávno vyřešena a zodpovězena, platí přednost zprava. Je ale možné, aby řidiči jezdili bez ohledu na to, jak rychle jedou automobily v ostatních pruzích? Dopravní situaci naznačuje pravá část grafiky se zeleným a červenými vozy. Jde o takzvanou souběžnou jízdu. Způsob jízdy v pruzích při souběžné jízdě upravuje část zákona 361/2000 Sb. a věc je poměrně jasná a přehledná.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

Zákon říká, že „je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně…“ Toto je zmiňovaná souběžná jízda. Platí, že „přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“ Jinak řečeno, pokud je doprava tak hustá, že jsou všechny jízdní pruhy plné a auta jedou defacto „vedle sebe,“ je v pořádku jet v pravém pruhu rychleji než v levém. Popřípadě přejíždět z pruhu do pruhu.

Předjíždět zprava je možné, nejde ale o předjíždění

Nejde v takovém případě o předjíždění nebo takzvané nelegální podjíždění. Je třeba ale následovat předpisy, Kde se píše, že „na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu.“ A dále také že „obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích vyznačených na vozovce.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Jiná situace platí na víceproudých komunikacích v obcích a městech. Tam je možné přejíždět z pruhu do pruhu, samozřejmě platí výše uvedené s ohledem na bezpečnost provozu. Ale typicky pražská Jižní spojka je tím místem, kde je možné jet v jakémkoli pruhu „jakoukoli“ rychlostí a přejíždět z pruhu do pruhu. Byť stále platí jakési nevyřčené pravidlo, že v levém pruhu by mohli v takové situaci jet řidič rychleji, pomalejší by se mohli držet v pravém pruhu.

Jak jezdíte v pruzích vy?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články