Podvody automechaniků jsou stále častější. Chtějte vše písemně a buďte plně informovaní

                   

Je stále více řidičů, kteří si stěžují na to, že se stali obětí podvodných mechaniků. Takové případy obvykle končí až u soudu. A mnohdy je velmi těžké prokázat, zda k podvodu skutečně došlo. Pokud se podobným případům chcete vyvarovat, poradíme vám, jak případné podvody automechaniků eliminovat.

Jak se podvádí nejčastěji?

Podvodů existuje celá řada. Vše může začínat už při nacenění. Prvotní suma může vypadat lákavě, ale postupně se navyšuje, jelikož mechanik „našel další problém“. Následně zaplatíte o poznání více, než jste si mysleli.

Velmi časté jsou i podvody s materiálem. Na faktuře sice najdete ty nejlepší od renomovaných značek, ale realita je taková, že bylo použito to nejlevnější na trhu. To stejné může platit i o dílech. Jiný je díl vyfakturovaný a jiný je ten, který byl do vašeho vozu umístěn.

Úplně tím nejhorším druhem podvodu je situace, kdy jsou sice vyúčtovány konkrétní práce nebo opravy, ale reálně provedeny nebyly. Jedná se třeba o výměny konkrétních dílů nebo provozních kapalin. Závada se zcela jistě projeví znovu a člověk bude muset do servisu znovu. A jak se proti tomuto všemu bránit?

Čekat vás může i řada dalších problémů

Jsou zaznamenány i další podvody, které souvisí s tím, že konkrétnímu vozu zmizelo z nádrže palivo. Jednoduše bylo pár litrů odčerpáno, což běžný člověk nemá šanci zjistit. Pro mechanika už je to nějaká ta stokoruna z každého vozu navíc. Stejně tak není výjimkou, že s vaším vozem jezdí mnohem více, než vyžaduje zkušební jízda. Místo osobního nebo služebního je využíván vůz zákazníka.

Další výdaje mohou vzniknout při nutném čištění vozu, kdy automechanik nepoužívá nic pod sebe a ve špinavých montérkách sedne na vaše čisté čalounění. Velkým problémem může být také poškození vozu – třeba jeho mírné odření. I to je věc, která se mnoha lidem přihodila, když měli vůz v opravě.

Jak se bránit? Trvejte na předávacím protokolu

Naprostým základem by měl být předávací protokol. Tedy hned dva. První by měl jasně definovat stav vozu při předání do dílny. Druhý by měl jasně definovat stav vozu při vyzvednutí. Zapsán by měl být stav tachometru, paliva, stejně jako by se nemělo zapomínat na různá poškození vozu, oděrky, čistotu a další věci. Vůz při vyzvednutí by měl stále odpovídat danému stavu.

Chtějte písemné odhady náročnosti opravy

Pokud nejde o zvláštní závadu, měl by mechanik celkem rychle odhalit, kde může být problém. Následně by měl sepsat odhad náročnosti opravy. Zde by měla být uvedena délka samotné manuální práce, ale i jednotlivé použité díly a věci. Toto všechno by mělo vytvořit odhadní sumu, která by měla být dodržena. Pamatujte, že v případě že dojde k navýšení, měl by dle zákona mechanik informovat zákazníka a vyžádat si jeho schválení. Pokud se nemůžete dostavit osobně, volte komunikaci emailovou, nebo pomocí SMS. Budete mít v ruce důkaz o tom, s jakou sumou souhlasíte.

Faktura by měla obsahovat naprosto vše

Trvejte také na detailní faktuře. V ní by měla být uvedena jak náročnost práce, tak i všechny díly a veškeré materiály, které byly použity. Mělo by být jasně identifikováno, zda se jednalo o originální nebo neoriginální díl. To stejné platí i o materiálech, kde by měl být identifikován výrobce i použitý typ. Jedině tak lze při případné budoucí kontrole argumentovat tím, že ve voze je něco jiného, než na faktuře.

Správný mechanik je základ

Všem problémům se samozřejmě můžete vyvarovat, pokud zvolíte správného mechanika. Dejte na své předchozí zkušenosti, stejně jako reference. Poptejte se jak u známých, tak můžete pátrat také online.

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články