Pojišťovny jsou z elektromobilů zhroucené. Posílají je rovnou do šrotu na autovrakoviště

Enormní cena oprav elektromobilů, které výrazně častěji než klasické vozy končí v kategorii „totální škoda“, dává prostor otázce: je celá elektromobilita opravdu tak ekologická?

i Zdroj fotografie: S vědomím Copart
                   

Pomalu se začíná ukazovat další nemilý aspekt provozování elektromobilů. A to jsme teprve v samých začátcích elektromobility, kdy denně potkáváme na silnicích jednotky kusů proti stovkám a tisícům vozů se spalovacími motory. Pokud tedy nebydlíte v Norsku nebo nemáte vilu v Kalifornii. U nás v Čechách, v Německu a kromě Norska také v celé Evropě jsou však elektromobily stále na pomyslné „startovní čáře“. A přesto přidělávají vrásky tam, kde by to nikdo nečekal – v pojišťovnách. Pojďme se na to společně podívat.

Havárie a karamboly se nevyhýbají ani elektromobilům

Jako každé vozidlo pohybující se na silnici a v silničním prostoru i elektromobily postihují havárie, ať už zaviněné, či nezaviněné. Na rozdíl od bez problémů opravitelných klasických automobilů však s elektromobily od okamžiku nehody začínají patálie. A že nejsou malé, dokazuje několik čísel z pojišťovny Allianz: elektromobily tvoří do tří procent z celkového počtu pojistných událostí, náklady na ně však tvoří osm procent ze všech pojistných událostí. To je celkem zásadní nepoměr.

iZdroj fotografie: iStock

A je daný hned několika skutečnostmi: předně u mnoha elektromobilů zatím neexistuje nic jako plán na opravu baterií. Jedinou „opravou“ je výměna. To ale při stávajících cenách baterií, které bez problémů stojí desítky tisíc euro a tvoří i více než 50 % ceny vozu, znamená zásadní zásah do celé ekonomické (a ekologické) bilance automobilu. Taková Tesla u Modelu Y svoje články 4680 vlepuje přímo do skeletu, což má sice za následek větší pevnost celé konstrukce, na straně druhé ale v zásadě nulovou opravitelnost.

Baterie neopravujeme, jenom měníme

A pokud z elektromobilu „vyhodíte“ baterii kvůli banální závadě, skončila v tom okamžiku celá jeho výhodnost a už nikdy není šance, že by se situace zvrátila. Kalkulace úspor elektromobilů pochopitelně počítají s jednou jedinou baterií, nikoli se dvěma. A podobně na tom bude i jeho emisní bilance CO2. O likvidaci baterií z elektromobilů ani nemluvě. Firmy je momentálně dávají do speciálních kontejnerů, protože zkrátka „nikdo neví, co si s nimi počít“. A jak je ekologicky zlikvidovat už vůbec ne.

iZdroj fotografie: Tesla

Někteří výrobci, jako třeba General Motors, sice svoje baterie záměrně vyrábí tak, aby je bylo možné rozebrat a opravit jednotlivé články, ale pojišťovnám bytostně chybí potřebná diagnostika (a specialisté), kteří by mohli míru poškození posoudit. Jak řekl Christoph Lauterwasser, výkonný ředitel Allianz Center for Technology, „většina baterií je pravděpodobně nepoškozená nebo jednoduše opravitelná, ale bez diagnostiky jsme nuceni je zcela vyřazovat z provozu.“

Riziko požárů a fatálních nehod je značné

Pojišťovny se totiž nevystaví riziku, kdy by chybně diagnostikovaná baterie například způsobila požár elektromobilu a v nejhorším případě i ohrožení zdraví nebo života posádky. Proto se vyřazené akumulátory skladují ve speciálních kontejnerech a jsou pod kontrolou právě ohledně rizika požáru. „Počet elektromobilů se bude zvyšovat, takže manipulace s bateriemi je klíčový moment,“ pokračuje opět Christoph Lauterwasser.

Jak pro Automotive News dále řekl Michael Hill, výkonný ředitel společnosti Synetiq, největší britské sítě zaměřené na elektromobily, „za posledních 12 měsíců se počet elektromobilů v izolační šachtě – kde je nutné je kontrolovat, aby se předešlo riziku požáru – ve firmě Doncaster Yard prudce zvýšil, možná z 12 za každé tři dny až na 20 za den.“ A co je nanejvýš zřejmé, se stále masivnějším rozvojem elektromobilů budou tato čísla pouze narůstat. Budeme tedy hloubit nové šachty pro akumulátory elektromobilů?

Když opravit nelze ani v UK, co pak v Čechách?

Doufejme, že nikoli. Kupříkladu ale ani technicky vyspělá Velká Británie v současné době nemá žádné zařízení na recyklaci baterií pro elektromobily. Pročež Synetiq musí baterie vyjmout z odepsaných vozů a uložit je do kontejnerů. Hill odhaduje, že nejméně 95 procent článků ve stovkách bateriových sad pro elektromobily – a tisících hybridních bateriových sad – které Synetiq skladuje v Doncasteru, je nepoškozených a mohly by být znovu použity. Ještě někdo chce argumentovat „ekologií“?

Dá se Elon Musk donutit k ohleduplnějšímu chování?

Co s tím? Možná donutit Elona Muska, aby baterie do jeho Tesla vozů byly jednoduše servisovatelné po článcích a nestavěly majitele vozů Tesla před kruciální problém, pokud dojde na výměnu baterie. A s Muskem i další výrobce, pro něž je servis baterie velkou neznámou. Chápeme, že je to jedna ze součástí celého „Tesla byznysu“, nicméně tato arogance k problémům majitelů vozů (a k životnímu prostředí) je cestou do pekel. Nechť pak nikdo netvrdí něco o ekologii elektromobilů. Co si o tom myslíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co říkáte na tuto „časovanou bombu“, co právě začala tikat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články