Pokuta 15 000 Kč za použití navigace Waze? Zákon zpřísnil a řidiče policie aktivními kontrolami doslova zaskočila

Jezdit podle navigace je dnes samozřejmé, včetně té v mobilním telefonu. Jaký je rozdíl mezi mobilem a displejem v autě?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Je to zajímavé dilema. Představte si tuto situaci. Jedete autem, neznáte cestu. Nastavíte si ji za jízdy na navigaci, kterou máte vestavěnou v autě. Já ji třeba ve svém autě mám. Ale nepoužívám ji. Už roky jsem neaktualizoval mapové podklady. Takže raději sáhnu po mobilu a nastavím si cílovou destinaci v aplikace Waze. Jeden by řekl, že nevidí rozdíl. Je tady, a velký, v hodnotě dvanácti trestných bodů a 2 500 Kč pokuty.

Sáhnete za jízdy po mobilu a policie vám jde hned po krku

V přepočtu z polských zlotých. Vycházím z aktuální situace u našich severních sousedů, ale nebojte, na nás se také dostane. V redakci AutoŽivě jsme se dozvěděli, že v Polsku totiž platí přísný režim. Za nesprávné používání navigace v telefonu za jízdy hrozí uvedená pokuta a rovnou 12 trestných bodů. To je tuším u nich rovnou polovina možného konta. A ano, bavíme se přesně o situaci, kdy máte chytrý telefon v ruce a „jen“ na něm posouváte mapu nebo hledáte trasu. Zákon to bere stejně tvrdě jako psaní zpráv. Pravidla jsou napsaná jasně a bez kliček. Podle tamního zákona, tedy podle Prawa o ruchu drogowym, art. 45 ust. 2 pkt 1, je během řízení zakázáno používat telefon způsobem, který vyžaduje držet v ruce sluchátko nebo mikrofon.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tohle jediné souvětí v sobě zahrnuje spoustu situací, které denně v provozu nastávají. Od řidiče, co si po kolenou rovná mobil v navigaci, po ty, kdo si přidržují telefon ramenem jako v devadesátkách. A policie to nebere jako drobnost. Ostatně čerstvý příklad, který v Polsku proběhl médii. Stalo se, že 34letý řidič z Mazovska jel po varšavském okruhu s mobilem v dlani a opakovaně do něj sahal kvůli navigaci. Strážci pořádku to vyhodnotili jako bezprostřední riziko pro ostatní a vypsali mu rovnou 15 000 Kč pokuty.

V ČR je to za 4 body a pokutu od 4 do 10 tisíc Kč na místě

Extrémní, souhlasím, ale přesně takhle vypadají scénáře, když se spojí přitěžující okolnosti a nekompromisní výklad pravidel bezpečnosti. Podstatné je, že základní sazba za telefon v ruce je nyní vyšší, než byla dřív. Někdy se argumentuje, že „poslat rychlou SMS“ je marginálie. Jenže posílání textovek vychází v bezpečnostních studiích ještě hůř než řízení po alkoholu. Prostě proto, že vám to zakalí nejen pozornost, ale i oči a ruce. A když už jsme u těch čísel, stojí za to připomenout další střízlivý fakt. Z padesátky brzdí průměrné osobní auto na nulu přes 30 metrů. Přičemž samotné odtržení zraku od silnice na víc než sekundu je v běžném městském provozu hranice.

iZdroj fotografie: HZS JHČ

Ta, na které vznikají „z ničeho nic“ situace, které už prostě nelze stihnout a zachránit. A co platí u nás? Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Co to znamená? Že nesmíte držet mobil v ruce. Ale chápu to tak, že jakmile je mobil v držáku, tedy není v ruce, může s ním řidič pracovat?

Prst na mobilu nebo displeji přímo v autě, v čem je rozdíl?

Nevidím rozdíl mezi ťukáním do obrazovky mobilu a do displeje vestavěného v přístrojové desce auta. Nebo vy ano? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Když se podávím na policejní web, tak k tématu mobilu v ruce policie dodává jedno. Zároveň připomíná, že je řidič povinen se plně věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. Z toho prý také vyplývá, že se zákaz vztahuje i na psaní SMS zpráv či nahrávání hlasových zpráv. A znovu.

iZdroj fotografie: Apple, Google, koláž pro AutoŽivě Ondřej Komárek

Pokud řidič nesmí ovládat mobil hlasem, což třeba můj iPhone zvládá docela dobře, co vestavené systémy? Jaký je rozdíl mezi diktováním do mobilu a do asistenta v autě? Vidím tady jasný rozpor. Za mě jde o zcela identické věci. Tedy abych uvedl na pravou míru. Odsuzuji telefonování za jízdy. Respektive držení mobilu v ruce a dívání se do obrazovky. Ale ptám se nahlas. Jaký je rozdíl mezi používáním mobilu a systému integrovaného do auta?

Používáte mobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články