Jezdit podle navigace je dnes samozřejmé, včetně té v mobilním telefonu. Jaký je rozdíl mezi mobilem a displejem v autě?
Je to zajímavé dilema. Představte si tuto situaci. Jedete autem, neznáte cestu. Nastavíte si ji za jízdy na navigaci, kterou máte vestavěnou v autě. Já ji třeba ve svém autě mám. Ale nepoužívám ji. Už roky jsem neaktualizoval mapové podklady. Takže raději sáhnu po mobilu a nastavím si cílovou destinaci v aplikace Waze. Jeden by řekl, že nevidí rozdíl. Je tady, a velký, v hodnotě dvanácti trestných bodů a 2 500 Kč pokuty.
Sáhnete za jízdy po mobilu a policie vám jde hned po krku
V přepočtu z polských zlotých. Vycházím z aktuální situace u našich severních sousedů, ale nebojte, na nás se také dostane. V redakci AutoŽivě jsme se dozvěděli, že v Polsku totiž platí přísný režim. Za nesprávné používání navigace v telefonu za jízdy hrozí uvedená pokuta a rovnou 12 trestných bodů. To je tuším u nich rovnou polovina možného konta. A ano, bavíme se přesně o situaci, kdy máte chytrý telefon v ruce a „jen“ na něm posouváte mapu nebo hledáte trasu. Zákon to bere stejně tvrdě jako psaní zpráv. Pravidla jsou napsaná jasně a bez kliček. Podle tamního zákona, tedy podle Prawa o ruchu drogowym, art. 45 ust. 2 pkt 1, je během řízení zakázáno používat telefon způsobem, který vyžaduje držet v ruce sluchátko nebo mikrofon.
Tohle jediné souvětí v sobě zahrnuje spoustu situací, které denně v provozu nastávají. Od řidiče, co si po kolenou rovná mobil v navigaci, po ty, kdo si přidržují telefon ramenem jako v devadesátkách. A policie to nebere jako drobnost. Ostatně čerstvý příklad, který v Polsku proběhl médii. Stalo se, že 34letý řidič z Mazovska jel po varšavském okruhu s mobilem v dlani a opakovaně do něj sahal kvůli navigaci. Strážci pořádku to vyhodnotili jako bezprostřední riziko pro ostatní a vypsali mu rovnou 15 000 Kč pokuty.
V ČR je to za 4 body a pokutu od 4 do 10 tisíc Kč na místě
Extrémní, souhlasím, ale přesně takhle vypadají scénáře, když se spojí přitěžující okolnosti a nekompromisní výklad pravidel bezpečnosti. Podstatné je, že základní sazba za telefon v ruce je nyní vyšší, než byla dřív. Někdy se argumentuje, že „poslat rychlou SMS“ je marginálie. Jenže posílání textovek vychází v bezpečnostních studiích ještě hůř než řízení po alkoholu. Prostě proto, že vám to zakalí nejen pozornost, ale i oči a ruce. A když už jsme u těch čísel, stojí za to připomenout další střízlivý fakt. Z padesátky brzdí průměrné osobní auto na nulu přes 30 metrů. Přičemž samotné odtržení zraku od silnice na víc než sekundu je v běžném městském provozu hranice.
Ta, na které vznikají „z ničeho nic“ situace, které už prostě nelze stihnout a zachránit. A co platí u nás? Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Co to znamená? Že nesmíte držet mobil v ruce. Ale chápu to tak, že jakmile je mobil v držáku, tedy není v ruce, může s ním řidič pracovat?
Prst na mobilu nebo displeji přímo v autě, v čem je rozdíl?
Nevidím rozdíl mezi ťukáním do obrazovky mobilu a do displeje vestavěného v přístrojové desce auta. Nebo vy ano? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Když se podávím na policejní web, tak k tématu mobilu v ruce policie dodává jedno. Zároveň připomíná, že je řidič povinen se plně věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. Z toho prý také vyplývá, že se zákaz vztahuje i na psaní SMS zpráv či nahrávání hlasových zpráv. A znovu.
Pokud řidič nesmí ovládat mobil hlasem, což třeba můj iPhone zvládá docela dobře, co vestavené systémy? Jaký je rozdíl mezi diktováním do mobilu a do asistenta v autě? Vidím tady jasný rozpor. Za mě jde o zcela identické věci. Tedy abych uvedl na pravou míru. Odsuzuji telefonování za jízdy. Respektive držení mobilu v ruce a dívání se do obrazovky. Ale ptám se nahlas. Jaký je rozdíl mezi používáním mobilu a systému integrovaného do auta?