Pokuta pro 55 % českých řidičů: Kdo tak parkuje, riskuje pokutu až 100 000 Kč. Zákon platí i tam, kde není značka

Houbaření je česká vášeň, ale také past, o které mnozí nemají tušení. Stačí zaparkovat autem „na kraji lesa“ a můžete čelit pokutě až 100 000 Kč. Zákon platí i tam, kde žádná značka není.

i Foto: Policie ČR / AutoŽivě
                   

Je to typická česká kratochvíle. Ještě tak pár zemí kolem nás, s historickým kontextem Rakouska-Uherka, ale to je tak všechno. Jinak nikdo ve světě houbaření až tak nechápe. Každý podzim tisíce českých nadšenců vyráží do lesů a sbírají desítky, stovky kilogramů hub. I já rád chodím do lesa, rád houby sbírám. Rád je jím, na druhou stranu nejsem typ, který by od rána do večera musel dlabat smaženici. Každopádně jde o masovou záležitost v českém měřítku a s tím souvisí i zlozvyky, nebo spíše přestupky, které s cestou za houbami souvisí.

Dělá to skoro každý Čech a skoro každý také riskuje pokutu

V redakci AutoŽivě tak varujeme před mnohdy nechtěným, přesto nelegálním chováním. Pozor na to. Houbaři si totiž z lesa mohou odvézt pokutu až 100 tisíc korun. Je to tak. Houbaření prostě patří k českému podzimu stejně jako první mlhy nebo vůně vlhké půdy a milovníci hub si je nedokáží odpustit. I za cenu přestupku. V mnoha rodinách je to malý svátek. Vstát brzy ráno, nůž do kapsy, košík do kufru a hurá za tichým šuměním lesa. Jenže romantika často končí hned u prvního stromu, kam člověk dojede autem. A právě tam začíná problém, o kterém se příliš nemluví, ale který může přijít velmi draho.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Stačí totiž zaparkovat na špatném místě a houbař se rázem ocitne na hraně zákona, s rizikem pokuty, která může dosáhnout až 100 000 korun. Lesy totiž nejsou jen volný prostor, kam si člověk může kdykoli zajet a postavit vůz. Z pohledu zákona je lesní pozemek chráněné území, kde mají auta jasně daná pravidla. A ta jsou přísná. Vjezd i stání motorového vozidla v lese je zakázáno, pokud to výslovně nepovolí vlastník lesa nebo konkrétní právní předpis. Na první pohled to může vypadat jako drobnost, vždyť „jen zajedu kousek do lesa, aby auto nepřekáželo“. Jenže právě to je častý přestupek, který se mezi houbaři šíří jako špatný zvyk.

Auta zaparkovaná u lesa často lákají zloděje a vykradače

Nezáleží na tom, zda tam stojí značka zákaz vjezdu. Lesní pozemky nejsou veřejné komunikace a pravidlo platí automaticky. To znamená, že kdo zastaví nebo vjede autem do lesa, dopouští se porušení zákona. A úřady i lesní správa to berou vážně. Pokud vás chytí lesní stráž nebo policie, může přijít pokuta na místě až do výše 5 000 korun. To je ta lepší varianta. Horší nastává, když se věc řeší ve správním řízení, tam totiž sankce může dosáhnout až 100 000 korun. Tak vysoký postih obvykle padá v případech, kdy řidič vjede přímo do lesa, blokuje příjezdovou cestu, poškodí povrch nebo ohrozí zásahové složky či lesní techniku.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

To už nejde o přešlap, ale o závažný delikt. A nutno říct, že podobných situací přibývá. Lesníci se opakovaně setkávají s tím, že auta stojí v místě, kde má projet traktor, nebo blokují závory, které slouží k vjezdu hasičů. Lidé to často dělají bez zlého úmyslu, prostě jen „nechtějí chodit daleko“. Jenže přesně tato pohodlnost může znamenat nejen pokutu, ale i odpovědnost za škodu, pokud by došlo například ke zpoždění zásahu při požáru. Z právního pohledu je situace jasná. Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, zakazuje vjezd i stání motorových vozidel na lesních pozemcích bez výjimky.

Zákon mluví jasně a jízda autem po lese je zakázaný přestupek

Stejně tak zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, říká, že vozidlo nesmí stát na místech, kde by mohlo tvořit překážku provozu nebo ohrozit bezpečnost. A lesní cesty či příjezdové komunikace spadají přesně do této kategorie. K tomu připočtěte, že lesní pozemky jsou často vedeny jako soukromé – a vjezd na soukromý pozemek bez svolení majitele je prostě porušení cizího práva. Lesníci mohou na místě vyzvat řidiče, aby vozidlo odstranil, případně přivolat policii. Ta může udělit pokutu i v blokovém řízení, pokud se přestupek potvrdí.

iZdroj fotografie: Foto: Policie ČR / AutoŽivě

Je přitom zajímavé, jak se mnozí řidiči snaží ospravedlnit. „Nikde nebyla značka,“ „vždyť tu nikomu nepřekážím,“ nebo „zaparkoval jsem jen na chvilku.“ Jenže to jsou argumenty, které v praxi neobstojí. Lesní zákon platí bez ohledu na to, jestli je tam cedule a jak dlouho tam vůz stojí. Pokud parkujete mimo veřejnou silnici, už jste de facto na území lesa. A pokud si myslíte, že to nikdo nepozná, není to jistota – lesní správa má pravomoc dělat kontroly, lesníci bývají v terénu a stačí náhodná kontrola.

I bez značky platí pravidla, platí zákaz vjezdu a parkování

Další problém představuje blokování příjezdových tras. V lese to často není vidět, úzká cesta, kterou si člověk plete s pěšinou, může být přístupovou trasou pro nákladní auto nebo hasiče. Když tam někdo zaparkuje, zablokuje techniku. A v tom případě už nejde jen o pokutu, ale i o možné řešení jako ohrožení veřejného zájmu. Policie i hasiči upozorňují, že právě tyto „zaparkované houbařské vozy“ bývají největším problémem při výjezdech do terénu. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že i dobře míněné rozhodnutí může skončit nepříjemně.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Jednou jsem zaparkoval „na kraji lesa“, přesvědčen, že neporušuji žádné pravidlo. Jenže lesní cesta, která vypadala jako polní, byla vedená jako přístupová pro lesní techniku. Stačila krátká chvíle, jeden telefonát na správu a už se řešil přestupek. Závěrem dotaz na vás, zda chodíte na houby, tedy spíše jezdíte. A pokud ano, tak jak řešíte parkování. Dole v komentářích pod článkem budu rád za vaše názory. Já si jdu pro košík a vyrážím. Stejně jako 55 % procent všech českých řidičů. V rámci redakčního průzkumu nám vyšlo, že víc jak polovina lidí jezdí na houby. Mluvíme o desítkách tisíc aut.

Parkujete někdy u lesa?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články