Řidiči zbystřete: Od zítra radši zaplaťte pokutu na místě a nic vám nehrozí. S jednou výjimkou

Zastavila vás policie? Hrozí vám pokuta? A nevíte, jestli máte zaplatit ihned, na složenku nebo věc postoupit do správního řízení? Tady jsou pro a proti všech tří variant.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Pokud jste již někdy měli co do činění s policejní kontrolou, dopravním přestupkem a následnou pokutou, máte zřejmě minimálně povědomí o tom, jaké máte možnosti řešení. Pokud tedy pominu „řešení“ spočívající v bezhlavém úprku před samotnou kontrolou ze strany policejní hlídky. Nicméně to vám opravdu, ale opravdu nemohu doporučit. Obecně však platí, že nejčastěji máte tři možnosti. A sice úhradu ihned na místě, úhradu „na složenku“ s odloženou platbou a odmítnutí úhrady / vyjádření nesouhlasu s verdiktem policie a postoupení věci do správního řízení. Co z toho zvolit? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Zaplatíte na místě nebo na složenku? Dobře si to promyslete, podpis nejde vzít zpět

Pokud už jsme tedy něco spáchali a policista rozhodne o udělení pokuty na místě, nabízí řidiči možnost zaplatit ji ihned, nejčastěji v hotovosti nebo platební kartou. Pochopitelně je to pro policejní orgán nejpohodlnější a nejrychlejší cesta: Peníze jsou ihned „doma“, navíc se dá jasně vykazovat jako úspěšný výběr pokut. Nicméně, ona rychlost zaplacení s sebou nese i jeden dost důležitý aspekt, o němž policisté někdy zapomínají řidiče informovat:

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zaplacení na místě = ztráta možnosti jakéhokoli přezkumu/odvolání se

Zaplacením pokuty na místě řidič výslovně souhlasí s tím, že přestupek spáchal, a tím se vzdává možnosti na jakýkoli další přezkum nebo odvolání. Tato varianta je vhodná zejména v případech, kdy je přestupek zřejmý a řidič s ním souhlasí.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pokud řidič nemá u sebe potřebnou hotovost, může mu policista vystavit složenku, kterou je možné uhradit později na poště nebo převodem z účtu. I v tomto případě však platí, že zaplacením pokuty dává řidič najevo svůj souhlas s uděleným trestem a není možné se proti němu dále odvolat. Složenka je tedy jen jinou formou úhrady, de facto jen odložením splatnosti. Nikoli možností, jak se pokutě vyhnout. Při převzetí složenky podepisujete stejný pokutový blok jako při platbě na místě.

Postoupení do správního řízení? Obecně pouze výhody, pokud počítáte s anabází na úřadě

Třetí možnost nastává v situaci, kdy řidič s pokutou nesouhlasí a odmítne ji zaplatit. V takovém případě policie věc postoupí do správního řízení. To znamená, že případ bude dále řešen příslušným správním orgánem, kde má řidič možnost předložit své důkazy a argumenty. Pokud je řidič (skálopevně) přesvědčen o své nevině, je tato cesta v zásadě pro něj nejvhodnější. Neb umožňuje přezkum celé situace, asistenci právníka a v ideálním případě i zproštění viny a zastavení správního řízení bez jakýchkoli důsledků pro řidiče.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

„Daň z řidičského průkazu“? Ano, opomenutí vás přijde pěkně draho. Hrozí penále a vymáhání ze strany Finančního úřadu

Jinými slovy: pokud jste spáchali přestupek, víte to a ví to i policejní orgán, který pro to má navíc i jasné důkazy v podobě například fotografie nebo videa, je zaplacení pokuty na místě asi nejjednodušší cestou, jak se celého problému ihned zbavit. I za cenu trestných bodů, i za cenu ztráty odvolání. Nic dalšího a většího vám již nemůže hrozit, věc tak definitivně padá pod stůl. S jednou výjimkou: pokud víte, že vaše bodové konto na tom není nijak slavně a s trestnými body z aktuálního přestupku byste přišli o řidičák, je rozhodně výhodnější věc nechat do správního řízení.

Získáte tak především čas, a ten je v tomto případě velmi cenný. Držím vám ale především palce, ať podobná dilemata musíte řešit pokud možno co nejméně!

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články