Křižovatka řízená policistou je pro mnoho řidičů problémem. Víte, jak správně reagovat na jeho pokyny?

Již v autoškole bylo potřeba se naučit pokyny policisty, který řídí dopravu. Časem však člověk může zapomenout a je dobré si tyto informace zopakovat.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy
                   

Řízení motorových vozidel vyžaduje určité zkušenosti, řidičské oprávnění, ohleduplnost, znalost silničních pravidel a mnoho dalšího. Z lidí se stávají lepší řidiči díky zkušenostem z řízení, ale přesto se mohou ocitnout v situaci, kdy ihned neví, jak se zachovat. Jednou z nich je i moment, kdy přijíždí ke křižovatce a zjistí, že dopravu řídí policista. Pokud takový moment nastane, někteří z nich začnou zmatkovat. I přesto, že by měli vše znát již z autoškoly, ve stresu si hned nevzpomenou, jak mají reagovat. Proto je dobré si čas od času tato pravidla připomenout.

Nezvyk lidí a nezkušenost

V dřívějších dobách bylo řízení provozu policistou naprosto běžné, ale v současnosti jsou lidé zvyklí primárně na světelné semafory nebo dopravní značení. Setkat se můžete i s pojmem regulovčík. Pokud jsou na některých místech semafory vypnuté nebo jimi křižovatka není ani osazena, řidiči se orientují podle dopravních značek. Může však nastat případ, kdy průjezd křižovatkou řídí policista. Abyste si byli jistější, jak si počínat, podívejte se, jak reagovat na základní pokyny.

Zvednutá ruka policisty

V případě, že přijíždíte ke křižovatce a nejste si jistí, co regulovčík přesně ukazuje, zastavte na hranici křižovatky. Nikdy nepřijíždějte až k policistovi. Pokud byste totiž nepoznali pokyn „stůj“ a přesto byste křižovatkou projeli, bylo by to stejné, jako kdybyste jeli na červenou. Někteří lidé netuší, zda by jako řidič vozidla z výhledu (na obrázku níže) museli zastavit před křižovatkou. Zkuste se zamyslet, jak byste reagovali v případě, že by policista stál čelem k vám a měl by zvednutou ruku.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy

Tento signál je téměř totožný jako žlutá na semaforu. V momentě, kdy policista zvedne předloktí nebo paži, ve které ve většině případů drží směrovku, připravte se na změnu (při snížené viditelnosti směrovka svítí). Řidiči, kteří předtím mohli jet, opustí křižovatku. Ostatní přijíždějící již nevjíždějí do křižovatky a zastaví na její hranici. Ti, kteří stáli, se připraví k jízdě.

Náhrada zelené barvy na semaforu

Jestliže k vám bude stát policista bokem, znamená to to samé, jako byste měli zelenou na semaforu. Řidiči přijíždějící k boku policisty tedy mají „volno“. Zároveň mohou jet rovně nebo odbočovat doleva i doprava, ale ti, kteří odbočují doleva, musí dát přednost protijedoucím vozidlům. Pozor si dejte v momentě, kdy policista zvedne paži se směrovkou; po malé chvilce se pravděpodobně otočí a dá pokyn k jízdě řidičům, kteří dosud stáli.

Zastavte na hranici křižovatky

V případě, že přijíždíte ke křižovatce a regulovčík k vám bude stát zády nebo čelem, znamená to pro vás, že byste měli zastavit na hranici křižovatky, nikdy ne až u policisty. Jestliže byste těchto pokynů nedbali a křižovatkou přesto projeli nebo do ní vjeli, je to opět téměř totožné, jako kdybyste jeli na červenou.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy

Trojstrannou uzávěru nezná mnoho lidí

Největší problém pro řidiče nastává, když policista signalizuje trojstrannou uzávěru. V tom případě má předpaženou pravou ruku a levou upaženou nebo připaženou. Řidiči, kteří přijíždějí k zádům a pravému boku regulovčíka, musí zastavit na hranici křižovatky. Jet mohou vozidla, která přijíždějí k levému boku policisty. Vozidla přijíždějící k čelu policisty mohou pouze odbočit doprava. Pokud vozidla přijíždějící k levému boku odbočují doleva, musí dát přednost protijedoucím vozidlům, a pokud odbočují doprava, pak chodcům, kteří mohou přecházet za zády policisty.

Zpomalte nebo zrychlete

Pokyny nemusí znamenat jen směr povolené jízdy nebo signál k zastavení. Setkat se můžete i s tím, že regulovčík ukazuje, abyste buď zrychlili nebo zpomalili svou jízdu. Jestliže bude kývat paží nahoru a dolů, měli byste zpomalit. Ke zrychlení provozu bude mávat paží vodorovně před tělem. Tyto základní pokyny, které může policista v křižovatce signalizovat, by měl znát každý řidič. Vyhne se tak zbytečnému zmatkování nebo vytváření nebezpečných situací.

Kdy naposledy jste se setkali s policistou, který řídil křižovatku?

Zdroj: Policie ČR, Ministerstvo dopravy

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články