Nová past na řidiče: Policejní drony jsou opravdovým postrachem. Takto kvůli nim začnete dostávat pokuty a body

Radost z nádherných obrázků, nasnímaných z výšky díky stále kvalitnějším dronům může zkalit jediné: pokud tyto nádherné obrázky nasnímá policie.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Překotný vývoj technologií dronů a jejich citelné zlevňování způsobily mimo jiné to, že možnosti snímání ze vzduchu, kdysi dostupné jen u drahých filmařských zařízení dnes zvládají malé drony za několik tisíc korun, se kterými se navíc naučíte létat za několik hodin. Snímkování a natáčení ze vzduchu nebylo nikdy jednodušší (a levnější), a k překvapení mnoha řidičů to pochopila a začala využívat i naše policie. Pojďme se na „neviditelného“ hlídače na našich cestách podívat společně.

DJI jako synonymum pro levné a kvalitní natáčení

V Čechách (a nejen v Čechách) navíc platí, že když se řekne „dron“, automaticky se dodá i „DJI“. Tato čínská firma před několika lety vtrhla na trh se svým Phantomem, což byl první, revoluční, komerčně dostupný dron, jehož pořízení vás finančně nezruinovalo a byli jste schopni jej uřídit. A to i přesto, že jste s RC modely neměli do té doby žádné zkušenosti. Pravda, museli jste si ještě dokoupit GoPro kameru, na přenos obrazu (stejně jako na jeho stabilizaci) jste mohli zapomenout a ani kvalita snímání nebyla nic, na čem byste mohli položit základ pro oscarový film.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ale bylo to, fungovalo to a s trochou modelářské šikovnosti a schopnosti improvizovat jste se mohli dobrat k zajímavým výsledkům. A my Češi jsme národem zručných modelářů a ještě lepších domácích improvizátorů, ne náhodou právě v Čechách vzniklo hned zkraje několik projektů, využívajících tuto (de facto spotřební) technologii „na doraz“ a směle konkurující o několik řádů větším, těžším a také pochopitelně dražším dronům, s kterými pracovali profesionální piloti.

Mavic znamenal průlom v kompaktním balení

A které mimochodem zhusta také nesly visačku DJI, jen to byly často hexa- a okto koptéry (tedy šesti a osmi vrtulové drony) a v závěsu měly umístěné drahé kamery. A trénovaného pilota u RC soupravy, protože úplně poslední, co jste chtěli, bylo, aby takováto sestava někde „slítla“. Jako že se to tu a tam stále povedlo, i DJI se učila „za pochodu“ a odladění GPS pro řízení takto složitého zařízení ve vzduchu (a za dostupné peníze) bylo výzvou pro programátory i techniky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A potom, po čtyřech verzích Phantomu přišel Mavic. Koncept skládacích ramen i vrtulí, dron, který jste rozložili jako velkého (malého) pavouka, ve složeném stavu se vešel do malého batohu a se svým stabilizovaným závěsem kamery zajišťoval neskutečný obraz ve 4K. A stál jednu lepší výplatu v základní verzi. Konkurence zalapala po dechu (a koncept skládacích ramen okamžitě okopírovala). A začala ještě usilovněji pracovat na tom, aby DJI předstihla. Jenže, v centrále této firmy už bouchalo šampaňské.

Policie objevila malého, levného, výkonného „slídila“

Mavic oslovil armády zájemců o snímání ze vzduchu na planetě a DJI mělo poměrně luxusní problém: nestíhalo vyrábět a prodávat. S Phantomem, jakožto dronem s pevnými rameny jste stále byli tak trochu za podivína, navíc bylo okamžitě identifikovatelné, co vlastně děláte. Půdorys kříže a závěs kamery zkrátka nenechal nikoho na pochybách. Mavic je i v rozloženém stavu násobně kompaktnější a tak trochu skrývá to, co opravdu umí: dokonale točit a fotit vše, co se nachází pod ním (a před ním). A všichni filmaři, dosud „netknutí“ natáčením z dronu, mohli začít točit.

Neetické jednání policie při silniční kontrole: Řidiči se před „vydíráním a šikanou“ brání instalací autokamer

Zbytek je už přítomnost. Mavic je dostupný v mnoha verzích včetně té malé Mini, vážící 249g, tedy přesně o gram méně, než je hmotnost, určující v mnoha zemích povinnou registraci a alespoň online školení pilota. Začít točit mohly i policejní složky, zlevnění a zdokonalení technologie umožnilo pořídit dron pomalu na každou služebnu dopravní policie (nejen dopravní), modely s lepším zoomem pak bez problémů čtou SPZ na autech a operátor je vidí přímo na displeji před sebou. Jak prosté.

Nikdy nevíte, kdo nad vámi bdí. A kdo vás sleduje

Samotný dron velikost Mavicu přitom ve vzduchu téměř nemáte šanci spatřit, ve slunečném dni velmi špatně a v autě už vůbec ne. Výsledek? Nad mnoha křižovatkami, speciálně těmi hůře monitorovatelnými ze zaparkovaného vozu se stále častěji vznáší „neviditelná ruka zákona“, tady pravda notně prodloužená. A sleduje. A čeká. Když vás pak o kilometr později zastaví hlídka, většinou je již pozdě. Detailní záznam vašeho přestupku má právě k dispozici online. A ráda vám jej ukáže. Ponaučení?

Jedno zásadní. Nikdy nevíte, kdo (a z jaké výšky) vás momentálně sleduje. Smiřte se s tím. A raději uberte plyn a na té zpropadané stopce uprostřed polí zastavte. Vyplatí se to jak finančně, tak „bodově“. Držíme každopádně palce, ať jste pro drony a jejich obsluhu nadále pouze ti nezajímaví!

Natočili vás již dronem při nějakém přestupku?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články