Video: Policie zastavila řidiče Ferrari 812 Superfast, který jel rychle městem. Namísto pokuty mu třásla rukou a chválila auto

Co se stane, když jedete po městě rychlostí 80 km/h a zastaví vás policie? Nic, tedy jestliže sedíte za volantem Ferrari.

i Foto: 6to6motor / AutoŽivě
                   

Policie a kontrola rychlosti. Nic, co by mělo znít libozvučně, nic, co by chtěl člověk zažít. A teď ještě jinak, italská policie a kontrola rychlosti Ferrari. Když se tyhle dva světy potkají přímo v centru města, obvykle to zavání uniformním pragmatismem a nemilosrdným zápisem do protokolu. Plus body a pokutou. V redakci AutoŽivě ale teď poreferujeme o situaci, která proběhla jinak, než by si člověk mohl představovat. Setkání těchto dvou fenoménů se překlopilo do epizody, kterou by leckdo považoval za reklamní skeč na italský dvanáctiválec.

Jet rychle městem a natáčet se na video? Policie vám zatleská

Jistý Jonathan Gak projel s Ferrari 812 Superfast ulicemi lombardské metropole tempem, které zjevně překročilo místní limit. Narazil na hlídku dvou strážníků. Zastavení řidiče proběhlo tak, jak mělo, kamera běžela. Ale místo papírování přišel kompliment a teatrální výrok ze strany policie: „Tohle je nejlepší motor od Ferrari. Skvělá práce!“ Kdo to zažil, ví, že aura kolem velkého V12 má něco nakažlivého. Jenže je rozdíl obdivovat rychlý stroj, a přitom hlídat pravidla provozu. Navíc de facto povzbuzovat k dalšímu „poslechu“ v zástavbě, kde chodci, kolaři i skútry křižují zebry po metrech.

iZdroj fotografie: Ethan Llamas / Creative Commons / CC-BY-SA

Video, které Gak zveřejnil na sociálních sítích, zachycuje rychlost přes 80 km/h v městské zóně. Hodně přes to, co je legální. A právě kontrast mezi jasně zdokumentovaným deliktem a benevolentní reakcí policisty s brýlemi je to, co uvedlo milánské publikum vřele i chladně zároveň do varu. A není divu, Ferrari 812 Superfast je všechno, jen ne decentní přibližovadlo. Vznikl jako grand-tourer s motorem uloženým vpředu pod dlouhou kapotou a pohonem zadních kol, s cílem propojit tradici Ferrari s výkonem, který svírá žaludek i na rovince. Debutoval na autosalonu v Ženevě v roce 2017 a od té chvíle se stal oslavou staré školy.

Dvanáctiválec s nádherným zvukem je jako odpustek?!

Atmosférický dvanáctiválec, žádná turba, jen křišťálově čistá odezva na plyn a mechanický orchestr, který nepřetlačí žádný orchestr. Papírově zvládne z nuly na 100 km/h za 2,9 s a letí až 340 km/h. Což mimochodem vysvětluje, proč i náznak sešlápnutí pedálu v městě vypadá na videu jako posun v čase. Ceny? Na sekundárním trhu se dá v roce 2025 pořídit ročník 2019 s nízkým nájezdem přibližně za sedm až deset milionů Kč. To je už jako na pěkný byt někde v Praze nebo domek kdekoli mimo metropoli. Ale to všechno jsou čísla, která mají smysl na papíře. Reálný problém začíná v okamžiku, kdy taková technika vjede do města jako na závodní dráhu.

i

Když se vrátím k videu, které během týdne nasbíralo na statisíce lajků a miliony zhlédnutí, nepřekvapuje mě, že komentáře jely na dvě roviny. Na jedné straně opojení čistokrevností motoru a zvláštní euforie z takřka „kulturního“ setkání policie s ikonou z Maranella. Na druhé straně pořádně studená sprcha. „Policie se klaní někomu, kdo jede takhle rychle. Tohle je Milán,“ glosuje jeden z uživatelů. Další přitvrdil: „Hanba pro policistu.“ A mezi řádky se vine jednoduchá otázka. K čemu je uniforma ve městě plném chodců, když se místo deeskalace z ulice stává tribuna pro spontánní koncert s dvanácti válci? Rozumím. A sám si asi musím utřídit názor.

Má mít řidič Ferrari výhody proti řidičům aut jiných značek?

Co si o věci myslíte vy? Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Myšlenka je, zda má policie tolerovat, dokonce podporovat řidiče se sportovním autem. Byť zjevně poruší předpisy. Jen proto, že jde o drahou ikonu. Abych to převedl do reality každodenního provozu, žádná červená linie a žádné ušlechtilé karbonové díly nepopřou jeden fakt. Že v urbanizovaném prostoru je rychlostní limit poslední a nejjednodušší nástroj, jak držet fyziku na uzdě. Základní informace působí autenticky. Ale odpovědi na důležité detaily chybí.

iZdroj fotografie: Lamborghini

Neví se, jestli následovala formální kontrola. Zda proběhl zápis, a hlavně zda padla pokuta. Není jasné ani pořadí jednotlivých událostí v plném rozsahu. Co se však popřít nedá, je závěrečný moment, kdy si policista s Jonathanem Gakem potřásá rukou. Tenhle stisk uzavírá situaci, která by v jiném městě s jiným autem pravděpodobně skončila jinak. A není to o „antipatii k autům“. Je to o tom, že regulace v dopravě je sice suchá, ale přes hranici města má své důvody.

Fungoval by stejný přístup i na další V12, od Lamborghini?

Kdy vám naposledy potřásl policista rukou? Mně nikdy. Video na mě nepůsobí pozitivně. Ta rychlost, kterou auto jede, je podle mě něco, co si nezaslouží toleranci. Ale znovu. Možná je to sestřihané tak, že policie neviděla rychlou jízdu. Možná ne. Jedno vím jistě, Ferrari 812 Superfast se ocitá ve středu pozornosti kvůli tomu asi vždy a všude. Ale je rozdíl, co dělá s emocemi běžných lidí a policistů. Mám rád Ferrari, ale nemyslím si, že tohle je správně.

Je to správně?

Zdroj: 6to6motor
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články