Policie převzala první várku nových aut: Řidiči se musí mít na pozoru. Až je uvidíte, zkuste se nesmát

Koupit do náročného policejního provozu složité hybridní technologie, navíc bez jistoty pravidelného dobíjení (a tedy snížení spotřeby), není možná nejlepší cesta k úsporám.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo vnitra SR
                   

Nechci být jakkoli jízlivý, ale představa policejního auta nuceně zaparkovaného u nabíječky, navíc s posádkou krátící si dlouhou chvíli hraním her na mobilu, je zřejmě něco, co by s chutí „zpracovali“ redaktoři a redaktorky nejedné domácí rubriky denního tisku. A zřejmě nejen domácí. Plně chápu, že ekologie je dnes číslem jedna i při sestavování policejních flotil, ale pustit se rovnou do plug-in hybridu s kabely v zavazadlovém prostoru? Pojďme se na to podívat společně.

Česká policie je výjimečnými vozy pověstná

Že jsme v naší policejní flotile měli už BMW i3, ví asi téměř každý. Ostatně, nebyli bychom v používání tohoto nadčasového elektromobilu u policejního sboru v Evropě zdaleka výjimeční, speciálně jeho verze s prodlužovačem dojezdu REX sloužila a slouží v mnoha dalších městech a zemích. Méně častým úkazem je hybridní supersport i8. Jehož rychlý (a neslavný) konec v příkopě jedné z našich dálnic s chutí rozebrala všechna česká média. A tuším, že nejenom česká.

iZdroj fotografie: Policie ČR

„Korunu“ tomu všemu nasadilo Ferrari 458, původně zabavené v rámci trestné činnosti, nakonec vybavené majákem a policejními polepy s tím, že půjde o „preventivní dohled nad pořádáním ilegálních závodů v Čechách“. Že o žádném takovém nikdo dlouho neslyšel, a pokud ano, zvládlo se to bez problémů se stávajícím vozovým parkem, tak nějak prosvítalo mezi každým druhým slovem, které jsme tehdy zaznamenali z úst tiskových mluvčí PČR. Dlužno dodat, že ani v tomto případě nenechali někteří kolegové na policii nit suchou.

Proč je policejní Ferrari 458 blbost roku: Mimo bourání do svodidel a spotřeby 20 l/100 km spolkne miliony Kč

Plug-in hybridy jako cesta k úsporám?

V kontextu k těmto „flotilovým přešlapům“ jsou pak vlastně PHEV modely Toyota, BMW a KIA, kterými se aktuálně vybavuje slovenská policie, ještě výraznou volbou rozumu. Více již web Ministerstva vnitra Slovenské republiky: „K 21. květnu 2023 došlo k přerozdělení dalších 29 nových vozů v policejním provedení s novým polepem ve žluto-modrém vizuálu. Vozidla typu Toyota RAV4 PHEV byla zakoupena za účelem plnění služebních úkolů primárně Policejního sboru. Financovány jsou z Plánu obnovy a odolnosti.“

iZdroj fotografie: Ministerstvo vnitra SR

„Jedná se o automobily kategorie SUV, plug-in hybrid. Tato technologie snižuje náklady na dopravu, redukuje množství skleníkových plynů, zároveň díky ní mají vozidla lepší jízdní vlastnosti. Na vozidla se vztahuje 5letá záruka, resp. na 150 000 najetých kilometrů. Mají metalickou barvu a světelné a zvukové výstražné zařízení s určením pro Policejní sbor. Dále přípravu na radiostanici, kameru za čelním sklem, zesílené potahy, opačné zapínání bezpečnostního pásu vzadu. Součástí výbavy jsou tmavé sluneční fólie a hasicí přístroj.“

Ministerstvo volí „mix“ BMW, Toyoty a KIA

„Další vozy SUV BMW X3 PHEV a SUV KIA Sportage PHEV si v pátek 23. června 2023 v Bratislavě převzali policisté ze všech krajů. Ministerstvo vnitra na základě veřejných zakázek ukončených v říjnu 2022 zakoupilo celkem 120 kusů vozů kategorie BMW X3 PHEV. Následně v listopadu 2022 zakoupilo dalších 57 kusů vozů KIA Sportage PHEV. Jedná se o vozidla kategorie SUV 4×4 plug-in hybrid. Auta mají lepší průjezd terénem, ​​jsou výkonnější, viditelnější, zvyšují bezpečnost posádky.“

iZdroj fotografie: Ministerstvo vnitra SR

Tolik stručná informace slovenských kolegů naší policie. I když jsem přesvědčen, že policie potřebuje především vozy schopné provozu vždy a v každém okamžiku (a bez dobíjení se celá ekonomická výhodnost plug-in hybridů vytrácí a úspory se nekonají), může nakonec takto seskládaná flotila vozů dávat jakýsi smysl. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co byste řekli podobným autům u PČR?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články