Pomaleji neznamená levněji. Řada řidičů při úsporné jízdě chybuje

                   

Spotřeba je něco, na co hledíme nejenom při nákupu vozu, ale i při naší jízdě. Řada řidičů se snaží jezdit takzvaně „na spotřebu“, ale nevědomky se dopouští řady chyb, které ji nakonec ještě zvyšují. Mnohdy stačí pouze špatně zvolený rychlost a motor si vezme více, než by nutně musel. A nejde o to, že bychom jeli příliš rychle. Naopak.

Nejnižší spotřeba je samozřejmě při stání

Ano, toto je neoddiskutovatelný fakt. Nejnižší spotřeba našeho vozu je ve chvíli, kdy nejedeme. Tedy kdy máme na tachometru rychlost 0 kilometrů v hodině. I při této „rychlosti“ však nezapomínejte na to, že si motor také něco vezme. Obvykle se jedná o pár deci litrů paliva na hodinu. A ani systém start/stop tomu nezabrání, jelikož i ten má interval, kdy opětovně nastartuje motor, i bez našeho přičinění.

Rovnoměrná jízda je to nejlepší

Nejlepší pro dobrou spotřebu je takzvaná rovnoměrná jízda. Ideálně s nastaveným tempomatem, který hlídá to, že pojedeme plynule. Motor držíme ve stále stejných otáčkách, výrazně nezpomalujeme, ani nezrychlujeme. Naopak to nejhorší pro naši spotřebu je neustálé rozjíždění a zpomalování. Tedy jízda ve městě. Na tento problém se snaží vyzrát hybridy.

Je tu ještě fyzika

Na tu při hlídání spotřeby nelze zapomínat nikdy. Je to právě odpor vzduchu, který má také vliv na to, kolik výkonu, a tedy nakonec i paliva motor potřebuje k tomu, aby dokázal udržet požadovanou rychlost. Pravdou samozřejmě je, že čím jedeme pomaleji, tím je odpor vzduchu menší a tím by naše auto mělo takzvaně žrát méně. Nejsou tu ale jen fyzikální zákony, ale i typ motoru a jeho otáčky.

Optimální otáčky jako cesta k nízké spotřebě

Jaké to jsou? U každého motoru to může být jinak. Vezměme si současné motory, které prošly takzvaným downsizingem a ty, které tu byly dříve. Se současnou variantou je jízda po dálnici spojena s vytáčením vozu do vyšších otáček, a ten se proto může i více napít. Oproti tomu dřívější motory s větším objemem a vyšším výkonem udržují na dálnici auto v optimálních otáčkách. A spotřeba je skvělá. U současných motorů je tak mnohem vhodnější rychlost i pod 90 kilometrů v hodině, kdy lze na pátý nebo šestý rychlostní stupeň udržovat motor v optimálních hodnotách. Zároveň nejde o úplně dobrou rychlost pro dřívější osvědčené motorizace z důvodu často zařazeného nižšího rychlostního stupně.

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články