Legendární vůz Porsche 356 letos oslavil své 70. narozeniny. To je úctyhodný věk, co říkáte?
První sporťák své značky na světě stále láká zraky všech automobilových nadšenců, a navzdory svému věku nikdy neztratil svůj lesk. I proto si zaslouží trocha pozornosti, kterou mu v následujících řádcích hodláme věnovat.

Začátky Porsche nebyly jednoduché

Ve svém okolí byste asi marně hledali někoho, kdo nikdy neslyšel slovo Porsche. Vždyť i Joey v oblíbených seriálových Přátelích si přál vlastnit automobil této značky, i když nakonec skončil pouze s hromadou krabic pod plachtou. Málokdo už ale ví, že s Českou republikou má Porsche společného víc, než se může zdát.

Duchovním otcem společnosti byl geniální konstruktér Ferdinand Porsche, český rodák z Vrastlavic nad Nisou. Než se jeho jméno začalo objevovat ve spojitosti s vlastní rodinnou firmou, dostal se do povědomí veřejnosti hlavně díky konstrukci světoznámého vozu Wolkswagen přezdívaného Brouk. V roce 1948 založil automobilku Porsche, kterou po jeho smrti o tři roky později převzal jeho syn, Ferdinand Porsche mladší. Ten se výraznou měrou podílel na vývoji prvního sériově vyráběného vozu s číslem 356.

Historicky první model Porsche 356/1 vznikl v rakouském Gműndu, kam se firma přestěhovala koncem války, aby nemusela čelit bombardování spojenců. Z hlediska konstrukčních prvků se první sportovní automobily Porsche velice podobaly zmíněnému Brouku, ale rozdíly byly patrné.

Návrat do rodného Německa

Po návratu do Zuffenhausenu, kde původně automobilka začínala, bylo vyrobeno během prvních dvou let pouze 50 kusů Porsche 356, které jsou dnes velice cenné. Postupem času si auta získávala oblibu a obdiv na závodních tratích, ale i v běžném provozu. Díky tomu pak za dalších třináct let (do ukončení výroby) vzniklo 76 000 vozidel Porsche 356, která byla už ve svých počátcích poměrně drahou zábavou.

Porsche 356 měnilo kabát, dostalo se až do Ameriky

Porsche začalo opouštět výrobní linky ve třech podobách – jako Speester (nejoblíbenější model), kupé, a kabriolet. Za obrovský úspěch Speedsteru se zasloužil zejména importér Max Hofmann, který automobilce doporučil, aby začala vyrábět verzi s odklápěcí plátěnou střechou …prý jim potom Američané doslova utrhají ruce. A nemýlil se. Stačilo nízko skloněné čelní sklo, sedačky ve tvaru skořepiny, a v celé Kalifornii jste snad nepotkali jiný vůz než Porsche 356 Speedster.
Automobilka se pak pokoušela o vylepšenou verzi předchozího modelu, avšak zdaleka s ním nedosáhla stejného úspěchu. Jistými změnami (dnešním jazykem facelifty) auto procházelo i mezi lety 1955 až 1964. Změněné modely byly pojmenovány 356A, 356B a 356C, a jak jistě tušíte, úpravy dokáže dodnes odhalit jen bystré oko skutečného odborníka.

Výjimečný vůz, jehož přednosti neviděl každý




Otázka, která zapálené fanoušky možná uráží. Porsche 356 bylo ve své době skutečným unikátem na poli automobilového průmyslu hned v několika bodech svého vybavení.

Karoserie a design vnějších partií

První modely Porsche 356 měly ručně vyráběnou hliníkovou karoserii z rakouského Gműndu., ale po návratu do Německa ji vystřídala karoserie z ocelového plechu. Zvenčí jej dále zdobilo bezrámové čelní sklo, velmi nízká silueta, nebo také trubkové šasi.

Interiér mělo Porsche 356 top, ale něco chybělo

S postupným zdokonalováním vozu šlo ruku v ruce i zvyšování kvality interiéru. Standardně se vozy dodávaly s lavicí pro řidiče a spolujezdce, na přání se dodávala jednodílná sedadla. Zajímavé je, že u prvních modelů chyběl ukazatel množství benzínu v nádrži, na což se používala dřevěná tyčka s drážkami vložená do nádrže. Jinak se ale zevnitř automobil vyrovnal své vnější, neotřelé kráse.

Motorizace a technické součásti automobilu

Motorů se v Porsche 356 za celou dobu své existence vystřídalo vícero. Úplně prapůvodní jedenáctistovky a dvanáctistovky byly časem nahrazeny patnáctistovkami (55–70 koní) a šestnáctistovkami (60–95 koní). Pro náročné byl potom k dispozici příplatkový Carrera 2 s výkonem 130 koní v modelu 356C.
Zajímavost: Pokud se dnes objeví v aukci nějaká původní Carrera v dobrém stavu, očekávaná částka je kolem čtvrt milionu amerických dolarů (asi 10,5 milionu Kč).

Dodnes je Porsche 356 objektem zájmu různých zámožných sběratelů, kteří touží mít ve své stáji vůz, kterému navždy patří cejch průkopníka mezi sportovními auty. A jména Ferdinanda Porsche s českými kořeny je jen sladkou tečkou za příběhem zrodu světoznámé značky, která se stala symbolem rychlosti, krásy a kvality snoubené v jednom.