Nabíjení baterie na plnou kapacitu za méně než minutu, to je sen majitelů elektrických aut. Sen, který se teď začíná plnit.
V posledních letech se automobilový svět doslova otřásá v základech. Není to jen kvůli přechodu na elektromobilitu, ale i kvůli tomu, jak rychle se mění technologie. Technologie, které jsme ještě před pár lety považovali za nedosažitelné. Když se řekne Porsche Taycan, většina lidí si vybaví špičkový elektromobil, který je etalonem v oblasti rychlého nabíjení. Vždyť právě Taycan byl dlouho považován za měřítko, co se týče dojezdu, výkonu i schopnosti dobít baterii během několika minut.
Stát s autem u nabíječky a předstírat odpočinek je potupné
Člověk ale nesměl řešit cenu, protože ta byla a je astronomická. Srovnatelná s pořízením nemovitosti. Tedy u nových aut. U těch starých v redakci AutoŽivě stále vnímáme velký problém. V délce dobíjení a v dojezdu. Ale ten čas na jedno nabití vidím jako větší problém. Teď je tady ale baterie, která by měla jít nabít za pár sekund. Doslova. Jde o unikátní systém baterií pro elektromobily VarEVolt od britské skupiny RML. Koncept získal po důkladném testování certifikát shody podle pravidla 100 Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN).
Co to znamená? To, že je baterie nyní připravena k sériové výrobě a plánovanému použití v hybridních supersportech. Nejde jen o plány, pokud to chápu správně a mám správné informace, už to ve sportovních autech funguje. Ale o tom za chvíli. Certifikát shody potvrzuje, že VarEVolt splňuje základní požadavky na komponenty určené pro použití v elektromobilech. Baterie VarEVolt údajně dosahuje nejvyšší energetické hustoty, která je v současnosti v automobilovém sektoru k dispozici. Výborně, ale to není všechno a mě zůstává rozum stát.
Porsche Taycan se umí nabít za čtvrt hodiny, to není zlé
I její výkon je také rekordní. S výkonem přibližně šesti kilowattů na kilogram hmotnosti dokáže baterie v hybridním hyperautu Czinger C21 dodat 4,5 kWh energie za pouhých 40 sekund. Pouze 18 sekund na nabíjecí stanici? Ano, to by měla být realita. Baterie VarEVolt dosahuje nabíjecí rychlosti 200 C. To znamená, že baterii lze nejen velmi rychle vybít, ale stejně rychle ji také nabít. Bez ohledu na skutečnou kapacitu baterie tento součinitel nabíjení, to je to C, popisuje, jak dlouho se baterie musí nabíjet.
Rychlost nabíjení 1 C znamená, že elektromobil dokáže baterii plně nabít za jednu hodinu. A tak dále a tak dále. Při 2 C by proces nabíjení trval pouhou půl hodiny. Porsche Taycan dosahuje hodnoty C čtyři až pět. Teď už víme, že to znamená, že potřebuje k plnému nabití přibližně 12 až 15 minut. A teď se musíme něčeho podržet. Baterie VarEVolt dosahuje C hodnoty 200. Jinak řečeno, lze ji plně nabít za pouhých 18 sekund. Není to jen tak.
Nový systém umí balancovat mezi výkonem a dojezdem
Člověk nemůže čekat, že zapojí auto doma do zásuvky místo varné konvice a nabije ho za méně než dvacet sekund. K takovému nabití se samozřejmě vyžaduje, aby nabíjecí stanice dodávala dostatečný výkon. Baterie VarEVolt je schopna v podstatě vybít veškerou svou uloženou energii velmi rychle. Podle výrobce se dá ladit to, jestli bude kapacita vybíjena rychle, pro maximální výkon. Anebo postupně, pro co nejvyšší dojezd. Popřípadě ideální kompromis. Teď to vypadá jako malý zázrak, jako něco neskutečného.
Z opačného úhlu pohledu – systém, který zatím je v plenkách a nemůže být použit do masové produkce. Je to ale jen otázka času, baterie by se mohla později objevit i v hyperautech od Ferrari nebo McLarenu. Mluví se o tom, že někteří malí výrobci již používají baterie VarEVolt. Teď mám na mysli zmírněný Czinger 21C. Stroj je vybaven elektromotorem a spalovacím motorem.
Pyšní se brutálním výkonem a futuristickou koncepcí. Jak to vypadá teď? Aktuálně společnost RML vyrábí baterie VarEVolt v malých sériích. Plánovaná velkovýroba se ale nemusí nutně omezovat na exkluzivní a drahá auta, jako je 21C. Jistě, Czinger v počáteční kolekci vyrobil pouze 80 kusů. Ale systém se může dostat do masové produkce. Není důvod, aby se tak nestalo. Otázkou je kdy a pak také za kolik.