Porsche ukázalo, že i ojetina s nájezdem 180 tisíc km dokáže spojit luxus s každodenní realitou. Do práce, po Praze i na nákup – všude budí respekt a připomíná, proč má logo Porsche pořád takovou váhu.
Když Porsche v roce 2002 ukázalo první Cayenne, skalní fanoušci křičeli o zradě značky. Jenže čísla mluvila jasně – Cayenne se stal nejprodávanějším Porsche a díky němu dnes 911 i Boxster žijí dál. Druhá generace (958) prošla v roce 2014 faceliftem, který ji omladil a vylepšil. A právě tuto verzi 958.2 jsme měli možnost otestovat. Rok výroby 2017, motor 3.0 TDI V6, 262 koní, nájezd 180 tisíc kilometrů. Otázka zní: má ještě smysl?
Na první pohled pořád luxus. Jak Cayenne 958.2 zestárl?
Facelift přinesl ostřejší světlomety, širší masku a modernější záď. Auto vypadá pořád jako něco výjimečného. V černé metalíze testovaného kusu působí spíše nenápadně – ale pozornost budí. Je to Porsche, a to samo o sobě funguje jako statusový symbol.
Interiér v černé kůži: i po 180 tisících kilometrů jako nový
Černý kožený interiér je příklad toho, jak má vypadat prémiová kabina. Typická „letištní“ středová konzole Porsche s desítkami tlačítek už možná není nejmodernější, ale má atmosféru. A hlavně – ani po 180 tisících kilometrů v autě nic nevrzalo. Každé tlačítko, každý ovladač působil pevně.
Vpředu se cítíte jako v kokpitu sportovního vozu, přitom máte výhled SUV. Zadní sedadla nabídnou dost prostoru a kufr o objemu 670 litrů spolkne i velký rodinný nákup. Luxus tu není jen na oko, ale i v praktických detailech.
Dieselový šestiválec: stačí 262 koní na Porsche?
Papírově má Cayenne Diesel „jen“ 262 koní a 580 Nm. Na stovku se dostane za 7,3 sekundy a maximálně jede 221 km/h. Čísla možná nevypadají ohromně, ale realita je jiná. Motor působí pružně, kultivovaně a převodovka Tiptronic S řadí tak hladce, že se o ni nemusíte starat.
Na dálnici je tohle SUV nečekaně klidné. V Praze zvládá rozjezdy s jistotou a při svižné jízdě působí lehčeji, než jeho 2,2 tuny napovídá. Spotřeba kolem 8,5–9 litrů v kombinovaném režimu ukazuje, že Cayenne umí být i rozumný společník.
V ulicích Prahy i na parkovišti Lidlu: pořád budí respekt
V úzkých ulicích centra Prahy působí Cayenne majestátně. Díky kamerám a senzorům se parkuje snáz, než by rozměry naznačovaly. Přesto máte pocit, že sedíte v autě, které do města přináší kus dálnice.
Nejzajímavější moment ale přišel na parkovišti Lidlu. Vedle stálo několik moderních SUV od Audi a BMW, ale Cayenne přitahoval nejvíc pohledů. Je to nenápadný respekt – nikdo se nedívá proto, že by auto bylo nové nebo křiklavé, ale proto, že pořád vyzařuje Porsche DNA. I jako ojetina s vysokým nájezdem působí luxusně. A to je něco, co konkurence neumí doručit.
Konkurence: proč právě Cayenne?
BMW X5? Výborně jezdí, ale nedokáže nabídnout ten punc exkluzivity. Audi Q7? Obrovské a praktické, ale postrádá emoci. Range Rover Sport? Luxusní, ale servisně mnohem rizikovější. Cayenne je jiný – kombinuje sportovní charakter, praktičnost a image značky Porsche. To je koktejl, který nikdo jiný neumí.
Servis Porsche levný nebude. Ale stojí za to se bát?
Ano, servis Porsche je dražší než u běžných SUV. Jenže testovaný kus s 180 tisíci kilometry ukázal, že pokud má vůz jasnou servisní historii, funguje bez kompromisů. Motor táhne, převodovka je hladká, podvozek působí robustně.
Na rozdíl od prvních kusů už facelift 958.2 netrpěl na časté dětské nemoci. Když tedy sáhnete po dobře udržovaném exempláři, nemusíte se bát ani vysokého nájezdu.
Shrnutí: dává smysl koupit Cayenne 958.2 jako ojetinu?
Porsche Cayenne 958.2 3.0 TDI z roku 2017 je důkazem, že i dieselová verze může nabídnout kombinaci luxusu, výkonu a praktičnosti, kterou jinde nenajdete. Přitom působí stále moderně a i po 180 tisících kilometrech vypadá jako nové.
Pokud chcete auto, které zvládne ranní cestu do práce, rodinný nákup i víkendový výlet a u toho vám dá pocit, že řídíte Porsche, Cayenne 958.2 je sázka na jistotu. A možná to je ta největší hodnota: i když už má za sebou tisíce hodin na dálnici, pořád vás posadí do kategorie lidí, kteří jezdí Porsche.
Co jsem zažil, bych přál každému
Možná to zní jako přehnaný verdikt, ale realita je taková. Během týdne s Cayennem 958.2 jsem poznal, že tohle auto není jen o luxusu a sportovním logu na kapotě. Je to vůz, se kterým zvládnete úplně obyčejný nákup v Lidlu nebo ranní cestu přes zacpanou Prahu – a přitom se u každé jízdy cítíte výjimečně.
Reakce lidí kolem, pocit za volantem i to, jak kvalitně působí interiér i po 180 tisících kilometrech, to všechno dohromady vytváří zkušenost, kterou bych opravdu přál zažít každému řidiči. Ne proto, že byste potřebovali Porsche vlastnit, ale proto, že poznáte, jak vypadá každodenní život, když ho vnímáte přes prémiové SUV, které si ani po letech nenechá vzít své charisma.
Děkujeme společnosti AAA Auto za zapůjčení vozu k redakčnímu testu.