Pokud byste si chtěli koupit ryzí sportovní hothatch za vynikající peníze, měli byste si pospíšit. Brzy se totiž vyprodá. Přitom se jedná o sběratelský kousek, který přináší majiteli špičkový sportovní zážitek.
Toyota GR Yaris se ve své poslední podobě vyšplhala na samý vrchol své sportovní evoluce. A možná je to dokonce definitivní možnost pořídit si legendární model od Toyoty v nezkrocené podobě motorsportu. Nejnovější verze s osmistupňovou automatickou převodovkou GAZOO Racing Direct a navíc nejsilnějším tříválcem má nejen špičkové parametry, ale svým způsobem se může jednat i o zajímavý sběratelský kousek.
Toyota se totiž obává, že v rámci přísných emisních norem Evropské unie je konec tohoto nadupaného modelu prakticky neodvratný. A je to velká škoda, protože se jedná o vysoce moderní a současně kultovní hothatch.
Extrém v malém provedení
Zcela nový GR Yaris je opravdu automobilový unikát a s běžným Yarisem sdílí v zásadě jen několik detailů. Jeho karoserie má třídvéřové provedení, kompletně přepracovanou tuhost, hliníkové prvky, podstatně širší blatníky a sportovní podvozek. Na voze je markantní masivní přední maska a přehlédnout nelze ani rozšířené nádechy chlazení.
To nejdůležitější se ovšem ukrývá pod kapotou modelu. Tam se totiž ukrývá přeplňovaný řadový tříválec 1.6 G16E-GTS s výkonem 206 kW (280 koní) a maximálním točivým momentem 390 Nm. Motor točí až na 7 000 otáček a uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.
Kvalitní automat, ale stále ještě i manuál
Zajímavý je přitom poměr výkonu na hmotnost vozidla. Vzhledem k tomu, že GR Yaris váží necelých 1 300 kg, tak vozidlo disponuje 4,6 koňmi na 1 kilogram. Maximální rychlost je tu elektronicky omezená na 230 km/h a již zmíněná osmistupňová převodovka řadí úžasně rychle a nechybí jí sekvenční ovládání.
Osobně mě překvapila spotřeba tohoto malého šampióna, kterou jsem očekával vysoko nad hranicí deseti litrů. Ale realita je docela jiná. S tímhle drakem se dá totiž jezdit za krásných 8,5 litru na 100 km. A co mě ještě potěšilo, je, že vůz je k mání nejen v automatu, ale i v šestistupňovém manuálu. A tomu bych dal osobně přednost.
Rallye charakter ve vynikající čtyřkolce
Klíčový je v nové Toyotě GR Yaris pohon všech kol GR-Four s elektronicky řízeným vícelamelovým spojkovým systémem a mechanickými samosvory Torsen vpředu i vzadu. Řidič si přitom může volit mezi třemi režimy rozdělení výkonu (Normal – 60:40, Sport – 30:70 a Track – 50:50), kdy systém vozu dokáže plně přesunout veškerou sílu na jednu nápravu podle aktuální potřeby.
Auto disponuje skutečnou rallye technikou včetně podvozku MacPherson vpředu a dvojitými rameny vzadu. Také brzdová soustava je na voze skvostná. Za koly BBS se v předu ukrývají 14palcové kotouče, kdy je navíc tento Yaris obutý do špičkových pneumatik Michelin Pilot Sport 4S s formátem 225/40ZR18.
Konec éry a poslední šance na koupi za pěkné peníze
V reakci na změnu emisních předpisů EU Toyota v médiích varovala zájemce o GR Yaris, že s jejím zakoupením by neměli váhat. K mání zbývají poslední kusy a následující varianta, pokud vůbec přijde, už bude disponovat slabšími motory, a dokonce přijde o svoji unikátní 8stupňovou automatickou převodovku.
Zajímá vás, za kolik si můžete malé GRko koupit? Pak vězte, že model GR Yaris 8AT Dynamic se prodává od 1 191 000 Kč a GR Yaris 6MT (tedy v manuálu) je k dispozici od 1 130 000 korun. Ve standardní výbavě obou modelů je dvouzónová klimatizace, parkovací kamera a Toyota Smart Connect s navigací. Pokud si ale připlatíte VIP paket za 91 200 Kč, získáte navíc kvalitní JBL sound systém, vyhřívané sedačky, kola BBS a k tomu i monitoring mrtvých úhlů.
Emoce za tuhle cenu? Parádní volba
Jak vyhovuje poslední GR Yaris jeho majitelům? Od dvou z nich se redakci AutoŽivě podařilo získat jejich názory a zkušenosti. Michal V. z Plzně nám k vozu řekl: „GR Yarise jsem koupil v automatu jako investici i pro radost z jízdy. To auto je na okreskách úžasná bestie s vynikající ovladatelností. Ale v rámci běžného provozu působí vysoce komfortně, takže s ním jezdím na denní bázi. Ale především si myslím, že s takovým výkonem při nízké ceně už v budoucnu asi nic podobného nebude.“
Také pan Dvořák z Jeseníku nedá na GR Yarise dopustit. „Rozhodoval jsem se mezi několik sportovními hothatchi, ale nakonec jsem po dlouhém zvažování sáhl po Yarisu. A určitě jsem neudělal chybu. V rámci dynamické jízdy mám pocit, že řídím skutečný rallye speciál, tohle auto je hodně o emocích. Navíc v kombinaci s danou výbavou mi přišla jeho cenovka férová.“
Tříválec je vždycky sázka do loterie
Pokud bych sám uvažoval o malém sportovním voze, pak by GR Yaris byl mezi prvními v mém hledáčku. Cena, výkon, jízdní charakter i ovladatelnost jsou tady dobře nakombinované v jednom balení. A dokonce i proti spotřebě nemohu říci ani popel. Jediné, z čeho bych měl do budoucna obavu, je ten tříválec. A to i když se jedná o Toyotu, která patří obecně k nejméně poruchovým vozům vůbec.
