Tohle auto je tak dobré, že ho chce EU zakázat. Poslední šance koupit budoucí sběratelský kousek, teď stojí „pár Kč“

Pokud byste si chtěli koupit ryzí sportovní hothatch za vynikající peníze, měli byste si pospíšit. Brzy se totiž vyprodá. Přitom se jedná o sběratelský kousek, který přináší majiteli špičkový sportovní zážitek.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Toyota GR Yaris se ve své poslední podobě vyšplhala na samý vrchol své sportovní evoluce. A možná je to dokonce definitivní možnost pořídit si legendární model od Toyoty v nezkrocené podobě motorsportu. Nejnovější verze s osmistupňovou automatickou převodovkou GAZOO Racing Direct a navíc nejsilnějším tříválcem má nejen špičkové parametry, ale svým způsobem se může jednat i o zajímavý sběratelský kousek.

Toyota se totiž obává, že v rámci přísných emisních norem Evropské unie je konec tohoto nadupaného modelu prakticky neodvratný. A je to velká škoda, protože se jedná o vysoce moderní a současně kultovní hothatch.

Extrém v malém provedení

Zcela nový GR Yaris je opravdu automobilový unikát a s běžným Yarisem sdílí v zásadě jen několik detailů. Jeho karoserie má třídvéřové provedení, kompletně přepracovanou tuhost, hliníkové prvky, podstatně širší blatníky a sportovní podvozek. Na voze je markantní masivní přední maska a přehlédnout nelze ani rozšířené nádechy chlazení.

iZdroj fotografie: Toyota

To nejdůležitější se ovšem ukrývá pod kapotou modelu. Tam se totiž ukrývá přeplňovaný řadový tříválec 1.6 G16E-GTS s výkonem 206 kW (280 koní) a maximálním točivým momentem 390 Nm. Motor točí až na 7 000 otáček a uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.

Kvalitní automat, ale stále ještě i manuál

Zajímavý je přitom poměr výkonu na hmotnost vozidla. Vzhledem k tomu, že GR Yaris váží necelých 1 300 kg, tak vozidlo disponuje 4,6 koňmi na 1 kilogram. Maximální rychlost je tu elektronicky omezená na 230 km/h a již zmíněná osmistupňová převodovka řadí úžasně rychle a nechybí jí sekvenční ovládání.   

Osobně mě překvapila spotřeba tohoto malého šampióna, kterou jsem očekával vysoko nad hranicí deseti litrů. Ale realita je docela jiná. S tímhle drakem se dá totiž jezdit za krásných 8,5 litru na 100 km. A co mě ještě potěšilo, je, že vůz je k mání nejen v automatu, ale i v šestistupňovém manuálu. A tomu bych dal osobně přednost.

Rallye charakter ve vynikající čtyřkolce

Klíčový je v nové Toyotě GR Yaris pohon všech kol GR-Four s elektronicky řízeným vícelamelovým spojkovým systémem a mechanickými samosvory Torsen vpředu i vzadu. Řidič si přitom může volit mezi třemi režimy rozdělení výkonu (Normal – 60:40, Sport – 30:70 a Track – 50:50), kdy systém vozu dokáže plně přesunout veškerou sílu na jednu nápravu podle aktuální potřeby.

iZdroj fotografie: Toyota

Auto disponuje skutečnou rallye technikou včetně podvozku MacPherson vpředu a dvojitými rameny vzadu. Také brzdová soustava je na voze skvostná. Za koly BBS se v předu ukrývají 14palcové kotouče, kdy je navíc tento Yaris obutý do špičkových pneumatik Michelin Pilot Sport 4S s formátem 225/40ZR18.

Konec éry a poslední šance na koupi za pěkné peníze

V reakci na změnu emisních předpisů EU Toyota v médiích varovala zájemce o GR Yaris, že s jejím zakoupením by neměli váhat. K mání zbývají poslední kusy a následující varianta, pokud vůbec přijde, už bude disponovat slabšími motory, a dokonce přijde o svoji unikátní 8stupňovou automatickou převodovku.

Zajímá vás, za kolik si můžete malé GRko koupit? Pak vězte, že model GR Yaris 8AT Dynamic se prodává od 1 191 000 Kč a GR Yaris 6MT (tedy v manuálu) je k dispozici od 1 130 000 korun. Ve standardní výbavě obou modelů je dvouzónová klimatizace, parkovací kamera a Toyota Smart Connect s navigací. Pokud si ale připlatíte VIP paket za 91 200 Kč, získáte navíc kvalitní JBL sound systém, vyhřívané sedačky, kola BBS a k tomu i monitoring mrtvých úhlů.

Emoce za tuhle cenu? Parádní volba

Jak vyhovuje poslední GR Yaris jeho majitelům? Od dvou z nich se redakci AutoŽivě podařilo získat jejich názory a zkušenosti. Michal V. z Plzně nám k vozu řekl: „GR Yarise jsem koupil v automatu jako investici i pro radost z jízdy. To auto je na okreskách úžasná bestie s vynikající ovladatelností. Ale v rámci běžného provozu působí vysoce komfortně, takže s ním jezdím na denní bázi. Ale především si myslím, že s takovým výkonem při nízké ceně už v budoucnu asi nic podobného nebude.“

iZdroj fotografie: Toyota

Také pan Dvořák z Jeseníku nedá na GR Yarise dopustit. „Rozhodoval jsem se mezi několik sportovními hothatchi, ale nakonec jsem po dlouhém zvažování sáhl po Yarisu. A určitě jsem neudělal chybu. V rámci dynamické jízdy mám pocit, že řídím skutečný rallye speciál, tohle auto je hodně o emocích. Navíc v kombinaci s danou výbavou mi přišla jeho cenovka férová.“

Tříválec je vždycky sázka do loterie

Pokud bych sám uvažoval o malém sportovním voze, pak by GR Yaris byl mezi prvními v mém hledáčku. Cena, výkon, jízdní charakter i ovladatelnost jsou tady dobře nakombinované v jednom balení. A dokonce i proti spotřebě nemohu říci ani popel. Jediné, z čeho bych měl do budoucna obavu, je ten tříválec. A to i když se jedná o Toyotu, která patří obecně k nejméně poruchovým vozům vůbec. 

Pořídili jste si někdy auto jen tak pro radost? Jaký vůz to byl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články