Povinná změna se týká milionů řidičů: Za nedodržení hrozí pokuta 50 000 Kč. V systému už „uvízlo“ 96 887 aut

Platí nové změny a rozhodně nejsou k lepšímu. Pro řidiče znamenají více komplikací a vyšší pokuty, jen policie si mne ruce.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Letošní rok byl a stále ještě je rokem velkých změn. Zejména pro řidiče a motoristy. Od začátku roku je tady třeba možnost řídit automobil už od sedmnácti let. To je velká novinka, každý ji asi zaregistroval, byť se ho přímo netýká. Týká se ale nás všech v tom směru, že potkáváme mladé řidiče pod osmnáct let na silnicích. Jak se věc osvědčí, se ukáže teprve časem. Další změna? Tu nevnímám jako nijak pozitivní, naopak.

Ministerstvo rozjelo velké změny, které ale nejsou k lepšímu

Jde o zrušení velkých technických průkazů. Od začátku roku 2024 došlo k zásadní změně v systému technických průkazů. Papírové velké technické průkazy byly zrušeny. Byly nahrazeny jedním dokladem, který obsahuje nejdůležitější technické údaje o vozidle. Za mne to je absolutní nesmysl. Doteď člověk mohl jednoduše sáhnout po „lejstru“ a věděl všechny detaily o svém autě. Teď musí mít chytrý telefon, internet a přihlašovat se online.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Řidiči, kteří nežijí „online“, mají smůlu. Do redakce nám přišel dotaz, jestli se musí tedy technické průkazy povinně měnit. A zda za to, že ho řidič nevymění, není nějaká pokuta. Na to mohu jednoduše odpovědět, totiž že řidiči mohou být v klidu. Velké technické průkazy se nevybírají plošně, jen při změnách údajů v registru vozidel. To znamená, že dokud něco nezačnete řešit na registru, váš velký technický průkaz je platný a nemusíte ho měnit.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Nevezmou vám ho ani na STK, když pojedete na pravidelnou prohlídku. Nový doklad dostanete pouze v případě nákupu nového auta. Takových řidičů už je od začátku roku do konce minulého měsíce v ČR rovných 96 887. Tolik bylo u nás od ledna do května registrováno nových aut. Nebo když žádáte o změnu údajů a jejich nový zápis. Velký techničák vám odeberou také při koupi ojetého automobilu. Úředník či úřednice přepíšou údaje do systému, vše doplní a vystaví vám nový doklad. Vypadá podobně jako někdejší „malý techničák“. Velký zůstane na registru. 

Jak půjdete na registr, o velký technický průkaz přijdete

Může se stát, že je nesoulad mezi údaji ve velkém technickém průkazu a registrem vozidel, při přepisu na úřadech mohlo docházet k chybám. Ty se podle ministerstva tímto krokem odstraní. Co asi zajímá každého, kdo zamíří na registr a má obavy, že o velký technický průkaz přijde. A s ním i o cenná data. Můžete si nechat neplatný technický průkaz? Ano, je to možné. Můžete při návštěvě úřadu požádat o jeho vrácení.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Úředník doklad zneplatní razítkem „Zrušeno“ a odstřižením rohu dokladu. A pak vám ho vrátí. Není to nic nelegálního nebo výjimečného a úředník se nesmí nechat k tomu přemlouvat. Tak žádný strach. Nový (nebo malý) technický průkaz není nově nutné mít u sebe při silniční kontrole nebo nehodě. Policie bude údaje o vozidle ověřovat přímo z registru vozidel. Na STK je to jinak, tam doklady u sebe mít musíte. Při prodeji auta předložíte na registru vozidel malý i velký technický průkaz. Úředník zkontroluje údaje a opraví případné chyby. Kupující pak dostane nové osvědčení o registraci vozidla. Jeden doklad. O tom, že starý velký technický průkaz si lze vzít zpět, už jsme mluvili výše.

Kdo chce informace a není online, musí osobně na registr

Kompletní informace o autě lze získat prostřednictvím QR kódu na malém techničáku přes Portál občana, Portál dopravy nebo aplikaci eTechničák. Na úřadě je také možné požádat o výpis všech údajů. Tohle je samozřejmě špatně, jak už jsem říkal. Bez internetu se neobejdete, pokud nejste „na síti“, musíte pro výpis na úřad osobně. Navíc ve velkém techničáku byly uvedeny informace o přidaném tažném zařízení či homologovaných rozměrech kol.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tyto údaje ale nemusí být vždy v systému kompletní. Je třeba je na registru ověřit a nechat doplnit. Co lidi nezjistí, když budou kupovat auto s novým techničákem, je počet předchozích majitelů. Ten byl patrný ze starého velkého, nově má kupující smůlu. Klidně si koupí „auto po prvním majiteli“, ale ve výsledku už bude třeba pátým v řadě. Co se nemění, je povinnost auto registrovat.  

U vozidla, které jste si koupili nebo zdědili a je již zapsané v registru vozidel, je potřeba změnit údaj o jeho vlastníkovi. Pozor, tady je termín, zápis převodu vlastnického práva se provádí na základě společné žádosti dosavadního a nového vlastníka vozidla. A máte povinnost to řešit do 10 dnů od převodu vlastnického práva k vozidlu. Například od uzavření kupní smlouvy nebo přechodu vlastnického práva v dědickém řízení.

Máte 10 dnů na převod, pak jde o pokutu ve výši 50 000 Kč

V případě nepřevedení vlastnického práva k vozidlu hrozí pokuta až 50 000 Kč. Nový systém technických průkazů má podle ministerstva zjednodušit a digitalizovat procesy spojené s evidencí vozidel. Je minimálně sporné, jestli tomu tak je. Jsou zde komplikace a pro řidiče bez připojení k internetu horší přístup k informacím. Zjevná je větší kontrola státu nad občany.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Další chyba, třeba že při technické kontrole není do velkého techničáku zapisováno datum prohlídky jako dřív. Nálepka na SPZ ukazuje pouze měsíc a rok další prohlídky, nikoliv přesné datum. Takže stejně musí řidič uchovávat protokol z STK, aby věděl přesné datum. Bez papíru se tedy neobejde. To už mohl mít ten starý techničák. A ano, jak jsem řekl, kompletní údaje je možné dohledat přes Portál dopravy. To je složitější než nahlédnutí do papíru. Výhody tedy já osobně nevidím žádné.

Už jste přišli o velký techničák?

Zdroj: gov.cz
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články