Praktické způsoby jak předejít aquaplaningu a jak se z něj rychle dostat

                   

Kdy dochází k akvaplaningu? Tento problém mohou způsobovat kaluže i mokrá vozovka. Předejít mu můžete tím, že se vyhnete jízdě na jakémkoli mokrém povrchu. Ostré zatáčky na vlhké nebo kluzké vozovce mohou také skončit akvaplaningem. Proto je nejdůležitější prevence.

Používejte pneumatiky, které mají dostatečnou hloubku dezénu

Pneumatiky obvykle přicházejí s hloubkami dezénu, které přirozeně působí proti ztrátě trakce na silnici. Když se však běhoun opotřebuje, tato schopnost zeslábne. Chcete-li změřit hloubku dezénu, zkontrolujte indikátory opotřebení běhounu (TWI), které vypadají jako úzké pruhy podél drážek pneumatik.

iZdroj obrázku: Pxfuel

Pokud je vzorek nižší než 1,6 mm, resp 4 mm pro zimní pneumatiky, je čas pořídit nové obutí. V opačném případě může vaše auto ztratit přilnavost i za slabého deště.

Pravidelně pneumatiky rotujte

Všechny pneumatiky se neopotřebovávají stejně. K tomuto nerovnoměrnému opotřebení může dojít i na nových vozidlech. Chcete-li tento problém vyřešit, prorotujte pneumatiky při každé výměně oleje nebo po ujetí pěti až deseti tisíc kilometrů. Pokud pneumatiky nevyměníte, může se jedna z nich opotřebovat o dříve než guma na druhé straně, což zvyšuje riziko smyku na kluzkých silnicích.

i

Kdy dochází k akvaplaningu? Tento problém mohou způsobovat kaluže i mokrá vozovka. Předejít mu můžete tím, že se vyhnete jízdě na jakémkoli mokrém povrchu. Ostré zatáčky na vlhké nebo kluzké vozovce mohou také skončit akvaplaningem. Proto je nejdůležitější prevence.

Používejte pneumatiky, které mají dostatečnou hloubku dezénu

Pneumatiky obvykle přicházejí s hloubkami dezénu, které přirozeně působí proti ztrátě trakce na silnici. Když se však běhoun opotřebuje, tato schopnost zeslábne. Chcete-li změřit hloubku dezénu, zkontrolujte indikátory opotřebení běhounu (TWI), které vypadají jako úzké pruhy podél drážek pneumatik.

Zdroj obrázku: Pxfuel

Pokud je vzorek nižší než 1,6 mm, resp 4 mm pro zimní pneumatiky, je čas pořídit nové obutí. V opačném případě může vaše auto ztratit přilnavost i za slabého deště.

Pravidelně pneumatiky rotujte

Všechny pneumatiky se neopotřebovávají stejně. K tomuto nerovnoměrnému opotřebení může dojít i na nových vozidlech. Chcete-li tento problém vyřešit, prorotujte pneumatiky při každé výměně oleje nebo po ujetí pěti až deseti tisíc kilometrů. Pokud pneumatiky nevyměníte, může se jedna z nich opotřebovat o dříve než guma na druhé straně, což zvyšuje riziko smyku na kluzkých silnicích.

Zdroj obrázku: Pxfuel

Dbejte na správné nahuštění pneumatik

Každá pneumatika časem ztrácí tlak a s podhuštěnými pneumatikami nemůžete jezdit bezpečně. Dávejte pozor na podhuštění kvůli defektu pneumatiky nebo kolísání teploty.

Osvědčeným postupem je zkoumat tlak jednou za měsíc. Nafoukněte pneumatiku na hodnotu doporučenou výrobcem. Nepřeplňujte je příliš, protože příliš nahuštěné pneumatiky mají také vysoké riziko ztráty přilnavosti.

Objíždějte kaluže

Ačkoli nejnovější modely pneumatik mohou odolat ztrátě trakce, velké vodní kaluže mohou stále způsobovat problémy. Během jízdy dávejte pozor na velké vodní kaluže a vyhýbejte se jim.

Zdroj obrázku: Pxfuel

Za silného deště jezděte pomalu

Při jízdě vysokou rychlostí se zvyšuje riziko smyku. Zrychlení při rychlosti 60 km/h a více může způsobit, že vozidlo ztratí kontrolu i na vodní vrstvě 2,5 mm. Takže když začne pršet, snižte rychlost auta.

Zdroj obrázku: Pxhere

Sledování cest jiných automobilů je také užitečnou technikou, jak zůstat na silnici v bezpečí. vozidla před vámi vytlačují velkou část vody, takže pro vaše vozidlo zbývá zvládnutelné množství. Nelepte se ale příliš na auto před vámi, protože vám bude bránit viditelnosti.

Při dešti se vyhýbejte vyjetým kolejím

Na českých silnicích se často setkáte s vyjetými kolejemi, které se i při slabém dešti mohou proměnit ve vodní kaluže. Během jízdy je můžete snadno včas zaregistrovat. Pro větší bezpečnost se snažte jet mimo ně.

Nepoužívejte tempomat

Jízda s tempomatem je při dlouhé jízdě pohodlná, ale řidiči jsou méně ostražití, co se týče ovládání vozu i rychlosti. Během deště nebo při jízdě na mokré vozovce je lepší tempomat vypnout.

Zdroj obrázku: Wikimedia

Co dělat, když se do akvaplaningu dostanete

Navzdory veškeré prevenci se vám akvaplaning může přihodit Když k tomu dojde, reakce řidiče určí, zda lze situaci dostat pod kontrolu, nebo naopak zhoršit. Nejlepší reakcí je zůstat v klidu, protože prudké brzdění nebo zrychlení často povede k smyku. Pokud vaše vozidlo začne samovolně měnit směr, dejte nohu z plynu plyn, avšak nebrzděte. Poté je třeba lehce pohnout volantem ve směru smyku. Toto překvapivě pomůže znovu získat kontrolu nad vozidlem. Snažte se být klidní, dokud se pneumatiky nevrátí do své trasy. Buďte ostražití vůči všem dalším potenciálně nebezpečným zónám.

Zdroj obrázku: Pxfuel

Dbejte na správné nahuštění pneumatik

Každá pneumatika časem ztrácí tlak a s podhuštěnými pneumatikami nemůžete jezdit bezpečně. Dávejte pozor na podhuštění kvůli defektu pneumatiky nebo kolísání teploty.

Osvědčeným postupem je zkoumat tlak jednou za měsíc. Nafoukněte pneumatiku na hodnotu doporučenou výrobcem. Nepřeplňujte je příliš, protože příliš nahuštěné pneumatiky mají také vysoké riziko ztráty přilnavosti.

Objíždějte kaluže

Ačkoli nejnovější modely pneumatik mohou odolat ztrátě trakce, velké vodní kaluže mohou stále způsobovat problémy. Během jízdy dávejte pozor na velké vodní kaluže a vyhýbejte se jim.

iZdroj obrázku: Pxfuel

Za silného deště jezděte pomalu

Při jízdě vysokou rychlostí se zvyšuje riziko smyku. Zrychlení při rychlosti 60 km/h a více může způsobit, že vozidlo ztratí kontrolu i na vodní vrstvě 2,5 mm. Takže když začne pršet, snižte rychlost auta.

iZdroj obrázku: Pxhere

Sledování cest jiných automobilů je také užitečnou technikou, jak zůstat na silnici v bezpečí. vozidla před vámi vytlačují velkou část vody, takže pro vaše vozidlo zbývá zvládnutelné množství. Nelepte se ale příliš na auto před vámi, protože vám bude bránit viditelnosti.

Při dešti se vyhýbejte vyjetým kolejím

Na českých silnicích se často setkáte s vyjetými kolejemi, které se i při slabém dešti mohou proměnit ve vodní kaluže. Během jízdy je můžete snadno včas zaregistrovat. Pro větší bezpečnost se snažte jet mimo ně.

Nepoužívejte tempomat

Jízda s tempomatem je při dlouhé jízdě pohodlná, ale řidiči jsou méně ostražití, co se týče ovládání vozu i rychlosti. Během deště nebo při jízdě na mokré vozovce je lepší tempomat vypnout.

iZdroj obrázku: Wikimedia

Co dělat, když se do akvaplaningu dostanete

Navzdory veškeré prevenci se vám akvaplaning může přihodit Když k tomu dojde, reakce řidiče určí, zda lze situaci dostat pod kontrolu, nebo naopak zhoršit. Nejlepší reakcí je zůstat v klidu, protože prudké brzdění nebo zrychlení často povede k smyku. Pokud vaše vozidlo začne samovolně měnit směr, dejte nohu z plynu plyn, avšak nebrzděte. Poté je třeba lehce pohnout volantem ve směru smyku. Toto překvapivě pomůže znovu získat kontrolu nad vozidlem. Snažte se být klidní, dokud se pneumatiky nevrátí do své trasy. Buďte ostražití vůči všem dalším potenciálně nebezpečným zónám.

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články