Pravidlo zipu a jeho (ne)dodržování. Jaký máte názor?

                   

V praxi se ovšem často setkáváme s řidiči, kteří tohle pravidlo ignorují a nechávají ostatní řidiče čekat. V už tak naštvaných řidičích to akorát přilévá olej do ohně, a občas tak nastanou i případy, kdy to dojde jeden druhému sdělit osobně. Při rychlém plynulém provozu nás moc velké zdržení nečeká; ve stojící koloně to ale může znamenat minuty navíc. Pojďme se podívat, jak to s pravidlem zipu je.

Co vlastně „pravidlo zipu“ znamená

Učí se to už v autoškole, přesto to spousta řidičů ignoruje. Navíc to není pouze o zákonu, ale i o jakémsi morálním postoji a slušnosti vůči ostatním. Pokud jsou silnice opravované, uzavřené aj., dojde k omezení provozu – nedojde-li k jeho úplnému zastavení nebo odklonění, bude alespoň zúžen do dvou nebo jednoho pruhu. V takovém případě se často tvoří kolony, protože zúžený úsek nápor aut nezvládá. Spolupráce řidičů je potom nezbytná.

Obecně vzato definuje pravidlo zipu „zajištění plynulé jízdy průběžným pouštěním automobilů z pruhu, který skončil“, případně „pouštění aut z pruhu, který skončil, do pruhu, který pokračuje“. Trochu krkolomně nám tohle pravidlo definuje také zákon:

„Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“

Pravidlo jasně a jednoduše říká, že pokud jeden pruh skončí, musí být řidičům v něm jedoucím umožněno zařazení do toho, který stále pokračuje. Aby to bylo fér, pouští se vždy po jednom autu – stávají se ale i případy, kdy řidič využije pomalého rozjezdu pouštějícího, a střelí to za těsně za puštěného. Takovým jednáním může dojít k dopravní nehodě, za níž by nakonec mohl pouštějící. Pro tyto případy je dobré v autě mít kameru, která by poskytla stěžejní důkaz o zavinění nehody.

Časté chyby při zipování

Pokud už je pravidlo zipu dodržováno, dělají někteří řidiči chyby – a jiní zase prasárny. Třeba pokud se snaží řidič zařadit do průběžného pruhu příliš brzo, najede si do něj čumákem a blokuje tak jízdu průběžně jedoucího automobilu, který ho zkrátka musí pustit. Na druhou stranu se stává, že jede končící pruh rychleji než druhý, a řidiči tak dojedou na jeho konec dříve – v očích některých se potom může zdát, že je chtějí předjet (někteří to tak bohužel i dělají, že vyjedou ze svého pruhu, aby mohli jet druhým rychleji).

V případě zipování je předpokládá průběžná jízda všech pruhů, tedy že vedle sebe jedou kolony aut, které se do sebe v místě zužování zařazují. A ono je to i logické, protože kdyby řidiči nemuseli končící pruh pouštět, mohli by tam čekat hodně dlouho. Proti tomu jde předčasné zařazování, kdy už řidič ví, že za 300 metrů dojde k zúžení, a začíná se proto zařazovat dříve. Pokud se o to pokouší v koloně, je čistě na „slušnosti“ řidičů, jestli ho zařadit nechají, ačkoliv na to nemá právo.

Občas se může objevit i řidič, který se bude snažit kolonu předjet v odstavném nebo odbočovacím pruhu (ty někdy bývají dlouhé i stovky metrů), případně přes odpočívadlo. V takovém případě se nejedná o zipování, ale o čirou vychcanost. Při jízdě v odstavném pruhu se navíc řidič dopouští hrubého porušení zákona.

Jaké jsou vaše zkušenosti se zipováním? Stalo se vám někdy, že vás řidič nepustil a ještě vás u toho vytroubil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nová turecká naváděná raketa pro dron zasáhne cíl nadzvukovou rychlostí do vzdálenosti až 150 km, zdolat může leckterou obranu
Události247.cz
Události247.cz
Lidé o víkendu vítali jaro, zima ale ještě neřekla poslední slovo
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Chytré hodinky a další zařízení mohou člověka zabít. Nový výzkum odhalil rizikovou skupinu těchto přístrojů
adbz.cz
adbz.cz
Kontejnerové domy: 10 výhod