Silnice není popelník. Policie začala pokutovat řidiče za odhozené nedopalky, a to i z kamer jiných aut – hrozí až 47 000 Kč

Doma tohle nikdo nedělá, tak proč by to venku mělo být tolerováno? Nešvar, který by měl být, a někde je, tvrdě pokutován.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Sám to nemám rád, a kdyby to šlo, postup by byl následující. Vystoupím z auta a hodím mu to nazpátek do vozu. Mluvím o tom, když vidím řidiče, který kouří cigarety. Ruka z okna. Dokouří a nedopalek odhodí ven. V redakci AutoŽivě apelujeme na slušné chování a tohle tomuto principu odporuje. Já bych to nemilosrdně trestal. A nejsem sám, třeba Itálie se rozhodla tvrdě zakročit proti řidičům, kteří si myslí, že silnice je popelník. Platí nové nařízení vlády, které mění pravidla hry. Policie už nemusí přistihnout řidiče přímo při činu, aby mu mohla udělit pokutu za vyhazování cigaret nebo jiného odpadu z okna vozidla. Stačí videozáznam.

Čistota je základ, doma si také nikdo nehází nepořádek na zem

Sankce? Ta se může vyšplhat až na závratných 1 880 eur, což je v přepočtu zhruba 47 tisíc korun. To už není žádná legrace, to je částka, která dokáže pořádně bodnout do rodinného rozpočtu. Je to spravedlivé? Myslím, že ano. A teď vám řeknu proč. Vyhazování cigaret z auta není jen otázka estetiky nebo čistoty. Jde o mnohem víc. Jde o bezpečnost. Představte si cyklistu, který jede po krajnici. Nebo chodce na přechodu. A teď si představte, že z projíždějícího auta vyletí rozžhavený nedopalek cigarety. Může to znít jako přehánění, ale není.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Takový nedopalek může způsobit popáleninu, může vyděsit, může způsobit pád. A v horším případě může zapálit suchou trávu u silnice a způsobit požár. To všechno jsou reálná rizika, která mnozí řidiči prostě ignorují. Protože je to pohodlné. Protože popelník v autě smrdí. Protože „co se může stát“. No právě. Může se stát hodně. Starý systém v Itálii byl neefektivní. U nás není žádný. A pokud jsou tady zákony, které by to zakazovaly, nikdy jsem neviděl jejich aplikaci. Policisté by museli řidiče přistihnout přímo při činu a zastavit ho.

Tito řidiči nemají základní slušné vychování, to je bez debat

V Itálii to tak bylo, ale už není. Ano, dříve to znamenalo, že museli být policisté ve správný čas na správném místě. Museli vidět ten přestupek na vlastní oči a pak museli být schopni vozidlo zastavit. V praxi to znamenalo, že obrovské množství přestupků zůstalo nepotrestáno. Prostě proto, že policie nemůže být všude. A řidiči to věděli. Počítali s tím. Riskovali. A ve většině případů to prošlo. Nové nařízení ale mění pravidla.

iZdroj fotografie: Škoda

Videozáznam je teď plnohodnotný důkaz. Může ho pořídit kamera městské policie, může ho pořídit kamera na semaforu, může ho pořídit dashcam jiného řidiče. A pak už stačí jen identifikovat poznávací značku, zkontrolovat registr motorových vozidel a poslat pokutu majiteli vozidla domů. Stejně jako při automatickém měření rychlosti. Jak je to jinde v Evropě? Pokud se nepletu, tak v Německu je odhazování cigaretových nedopalků považováno za porušení zákona o nakládání s odpady.

Jde o nešvar napříč celou Evropou, u nás se reálně netrestá

Konkrétně Kreislaufwirtschaftsgesetz (KrWG). Pokuty se liší podle spolkové země a mohou se pohybovat od 20 do 250 eur. Tedy klidně až 6 000 Kč. V závažných případech, například při způsobení škody nebo požáru, by pokuty mohly být podstatně vyšší, až do 2 500 000 Kč v přepočtu. Samotný akt odhození nedopalku může mít vážnější právní důsledky, pokud způsobí škodu nebo újmu. Je to pořád to samé dokola. U nás to funguje jak? Máte zkušenosti s tím, že by někdo dostal pokutu za odhazování cigaretových nedopalků? Pokud ano, podělte se dole pod článkem v komentářích. Já o žádném takovém skutečném případu nevím.

Děláte to taky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články