Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

Bezhlavá podpora elektromobilů coby jediného způsobu dopravy vede k výrobě vozů, které mají sice elektrický pohon, ale s ekologií nemají společného zhola nic.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: GMC
i Zdroj fotografie: GMC
i Zdroj fotografie: GMC
i Zdroj fotografie: GMC
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Rád bych na úvod vyjasnil jednu věc. Ačkoli inspirací k tomuto článku byla fotka Joea Bidena v elektrickém Hummeru, opravdu nemíním kolegům z naší zpravodajské/politické redakce jakkoli „fušovat do řemesla“. A už vůbec se nemíním dostat do diskusí ohledně aktuální Bidenovy kondice. Je ve věku, kdy má na určité nedokonalosti nárok, ostatně nikdo z nás nemládneme. Nicméně na „jeho“ demokraty a opoziční republikány pochopitelně dojde, to bychom jinak nebyli ve Spojených státech.

Republikáni proti masivní podpoře elektromobilů

Skupina 27 republikánů v Senátu totiž ve čtvrtek 29. 6. vyzvala Bidenovu administrativu, aby upustila od svého plánu drasticky snížit emise vozidel do roku 2032 a zvýšit prodej elektrických vozidel. V dopise, který vedla senátorka Shelley Moore Capito, zákonodárci uvedli, že plán administrativy bude „účinně nařizovat nákladný přechod na elektrická auta“. Návrh Agentury pro ochranu životního prostředí vydaný v dubnu odhaduje, že prudké snížení emisí povede do roku 2032 k tomu, že 67 % nových lehkých užitkových vozidel bude elektrických.

Elektromobily jsou politický podvod. Za 20 let se probudíme a bude to ještě horší. Německý dokument mluví jasně

Ostatně snaha Bidenovy administrativy zvýšit prodej elektrických vozidel čelí značným protestům republikánů v Kongresu už od samého počátku. Republikáni se také snažili omezit pobídky pro elektromobily. Začátkem tohoto týdne skupina 151 sněmovních republikánů v čele s předsedkyní výboru pro energetiku a obchod Cathy McMorris Rodgersovou rovněž požádala EPA, aby zrušila agenturou navrhované emisní normy pro lehká a středně těžká užitková vozidla a těžká nákladní vozidla.

Budete povinně kupovat, co si nemůžete dovolit

A ještě jinými slovy: republikáni ve Sněmovně reprezentantů totiž nazvali pravidla „nejnovějším pokusem provést radikální příklon prezidenta Bidena k zelené agendě, která odebere Američanům možnost volby, pokud jde o druh vozidla, které chtějí řídit – a přiměje lidi, aby si kupovali vozidla, která by si jinak nemohli dovolit“. Tak to bychom měli. Pokud vám to něco připomíná, a to něco začíná na „EU“, připomíná vám to celkem správně. Ano, i nám se tak trochu diktuje, čím máme jezdit a co si máme kupovat.

iZdroj fotografie: GMC

S jedním citelným rozdílem. A o ten mi, jako nadšenci do čehokoli se čtyřmi koly a volantem, jde nejvíc. Trocha čísel pro přiblížení: auta typu elektrického Hummeru (nebo Fordu F 150 Lightning a jim podobných) jsou monstrózní, často přes čtyři tuny těžké automobily (Hummer EV: 4 103 – 4 282 kg), vybavené absurdně velkou baterií (Hummer EV: 246 kWh, hmotnost samotné baterie 1,3 tuny!!!), která pohání podobně absurdně výkonné motory, které celou tu masu uvedou do pohybu. Ptát se po spotřebě nebo dojezdu?

Absurdní čísla u absurdního stroje

Kolik asi může spotřebovat energie uvést 4 tuny do pohybu? Hodně: 38,75 kWh/100 km. A tím pádem i dojezd je nikterak závratných 529 km. Zdá se někomu spotřeba BMW iX (23 kWh) pořád velká? Hummer přesto uveze 5 osob (jenom 5 osob), a i když utáhne přívěs o hmotnosti až 3 400 kg, je jasné, že v tom okamžiku spotřeba vystřelí kamsi k Marsu. A dojezd klesne naopak kamsi hodně dolů. K čemu to tedy celé vůbec je? Nepřijde vám to jako absurdní zařízení, zbytečné, zato neuvěřitelně „žravé“?

Celá ekologie samozřejmě dostává na frak, neb něco tak těžkého s takovou spotřebou není ekologické, ani co by se za nehet vešlo. A celá propagace Bidenovy administrativy podporující podobná vozidla je spíše greenwashingem než čímkoli jiným. Pokud se opravdu Amerika nebude schopna poučit a začít stavět něco, co je aspoň trochu racionální, nehneme se nikdy z místa. Jak to vidíte vy? Mají podobná vozidla vůbec smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Taky cítíte, že elektrický Hummer a spol. nemají budoucnost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články