Při nárazovém testu se projevila fatální rizikovost naložených dodávek

Jaká jsou rizika naložené dodávky i při nízké rychlosti? Fatální důsledky má i náraz při 50ti kilometrech v hodině.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Chystáte se v nejbližší době pro stavební materiál nebo jiný objemný náklad? Ať už budete nakládat dřevo, cihly, cement nebo odvážet staré harampádí na sběrný dvůr, dbejte na řádné zabezpečení všeho v nákladovém prostoru. Jinak se totiž může i při běžné rychlosti jednat s takovým objemem o poslední jízdu ve vašem životě. Při nárazu totiž budou všechny volné věci cestovat prostorem a každý jinak.

Nejen samotný náraz, ale i neupoutané hrozby.

Pravděpodobně každý – i neřidič – už v životě viděl nějaké to crash test video, tedy simulaci nárazu a jeho dopadu na lidi uvnitř vozidla, případně reálný záznam, kdy skutečné auto narazilo do zdi s figurínami uvnitř. Jde nakonec o běžnou součást vývoje vozidel a na základě těchto testů si také mnoho řidičů vybírá konkrétní automobil. Naštěstí tyto testy přináší ovoce a už vyrobené vozy jsou tak mnohem bezpečnější.

iZdroj fotografie: Pixabay

Ty výsledné záběry známe všichni – nepřipoutaná posádka sebou trhá jak větvičky stromu ve vichřici, řidič skončí s volantem v hlavě nebo hrudníku a nikdo není na stejném místě jako během jízdy. Dalším faktorem je pak nevyhnutelně to, že všechno v autě se během zlomku vteřiny stává potenciálně smrtící zbraní – od kousku kovu po láhev s citronádou. Jenže to jsou jen osobní vozy, ale viděli jste někdy stejné testy u nákladních aut, tedy dodávek.

Když létají cihly a polena do krbu

Když taková dodávka naložena několika stovkami kilogramů betonových tvárnic narazí čelem do zdi, mění se řidič okamžitě v nejohroženější druh na planetě. Švýcarská firma Dynamic Test Center přišla právě s takovým záznamem a nabízí ho jako informační materiál jak dalším výrobcům vozů, tak i pojišťovnám nebo soudům. K testu byly použity okrasné betonové truhlíky, volně vyskládané ve voze, jak to ostatně dělá valná většina řidičů.

iZdroj fotografie: Pixabay

Moment nárazu začne deformací přídě vozu a palety uvnitř se vydávají setrvačností dopředu, kde samozřejmě sedí posádka. Bohatě k tomu stačí jízda rychlostí 50 km/h a řidič samozřejmě nepřežije. Náklad tedy vždy ukotvěte k podlaze, použijte popruhy, sítě či řetězy. Rozložte jej rovnoměrně po celém prostoru, napínací síly mají působit symetricky, ne přenášet váhu jen na jednu stranu vozidla. Až budete příště nakládat cokoli kamkoli, myslete na to.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Kdo sleduje a poslouchá? Seznamte se, špionážní letadla, která bdí nejen nad Ukrajinou. Zaregistrovala i raketu, co zasáhla Polsko
Události247.cz
Události247.cz
Slabé stránky Rusů odhaleny: Ukrajinci jsou připraveni rozdrtit Putinovu armádu napadrť
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Psi, kteří žijí nejkratší dobu: Jedno z nejoblíbenějších plemen může být lidským společníkem pouze 4,5 roku
adbz.cz
adbz.cz
Utajené tlačítko na myčce ušetří hromadu peněz. Bohužel většina lidí nečte manuály, a tak o něm nemá tušení