Proč a kdy by měl řidič během jízdy vypnout ESP

                   

Motoristé, kteří řídili od 90. let, si možná pamatují, že existovala funkce deaktivace ABS. Podobná možnost se následně objevila u funkce ESP. A pokud důvody deaktivace protiblokovacího systému nejsou většinou zřejmé, je deaktivace stabilizačního systému mimořádně užitečnou a důležitou funkcí. Navzdory skutečnosti, že u nejmodernějších modelů automobilů už toto užitečné tlačítko nebývá.

Systém ESP může výrazně zlepšit bezpečnost jízdy. Existují však čtyři hlavní situace, kdy se doporučuje dočasně deaktivovat elektroniku. Bohužel u nových modelů automobilů výrobní společnosti stále častěji odstraňují mimořádně užitečné tlačítko zapnutí / vypnutí stabilizačního systému.

Různá kola na jedné nápravě

i Je-li nasazeno rezervní kolo, je lepší ESP vypnout. / Zdroj fotografie: Adobe Stock

Situace je poměrně vzácná, ale nevyhnutelně dříve nebo později pochopí každého řidiče. Mít různá kola na stejné nápravě je vážný problém. Motoristé se s ním nejčastěji setkávají při instalaci rezervy po defektu některé pneumatiky. V takové situaci je lepší vypnout ESP, protože činnost algoritmu pro čtení otáček bude narušena kvůli odlišnému průměru kol. Ve výsledku může stabilizační systém začít provádět nečekané akce.

Driftování

iAbsolutně zbytečná funkce při driftování. / Zdroj fotografie: Adobe Stock

Těžko si dokážete představit situaci, kdy průměrný řidič bude muset na trati zrychlit na 200 km/h nebo dobře vybrat smykem zatáčku. Navzdory tomu by si měl každý uvědomit, že stabilizační systém výrazně zpomalí vůz při pokusu o dosažení vysoké rychlosti a také se pokusí potlačit účinek smyku v zatáčce.

Jízda a rozjezd do prudkého kopce

iRozjíždění do kopce je lepší bez stabilizace. / Zdroj fotografie: Adobe Stock

Důrazně doporučujeme vypnout stabilizační systém v případech, kdy se potřebujete rozjet do kopce. Dělá se to proto, aby, se zabránilo prokluzu kol a usnadnil se pohyb. Tato rada je nejdůležitější pro vozidla s pohonem předních kol. Pokud v řadě situací nevypnete ESP, auto v se zásadě „nevytáhne“  do kopce. Důvodem je, že v podstatě nikdo na takovou práci elektroniku nenastavil, a proto (zpravidla) pouze škodí.

Sníh, písek a bahno

iKde to klouže, nezapomeňte vypnout ESP. / Zdroj fotografie: Adobe Stock

Nic v životě není zadarmo a ESP je jedním z nejlepších důkazů. Tento systém dramaticky zvyšuje bezpečnost jízdy, ale za cenu poklesu výkonu. V řadě situací, kdy se auto ocitne ve sněhu, písku nebo blátě, nemusí mít dostatek trakce, aby se dostalo z obtížného místa. Pokud se potýkáte s prokluzem kol na nepříznivém povrchu, měli byste jako první věc zkusit vypnout tuto opakovaně zmíněnou technologii.

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Překvapivě zachovalá letadlová loď USS Lexington odpočívá v hloubce 3 tisíce metrů. Její osud byl zpečetěn v bitvě v Korálovém moři
Události247.cz
Události247.cz
EU už začíná varovat před vedlejšími účinky vakcín. Prymula vyzradil, o jaké zákeřné nemoci se jedná
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Na internetu se objevilo video útoků z 11. září, které dosud nikdo neviděl. Mohlo by na událost vrhnout nové světlo
adbz.cz
adbz.cz
Udělejte ze zelených rajčat červená během pár dní. Zkušení zahrádkáři si mezi sebou sdílí užitečné tipy na dozrávání