Proč mají levná a pomalá auta tachometr do 200 km/h, i když tak rychle nejezdí

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Většina našich spoluobčanů celý život řídí levnější auta. Pro mnoho z nich je nákup zcela nového automobilu velkou výzvou. S tím souvisí zásadní otázka: jakou maximální rychlostí jezdí drtivá většina českých motoristů? Jde zde nejen o pravidla silničního provozu, ale také o technické schopnosti samotného vozu.

Z toho vyplývá další otázka: proč mají i levná auta rychloměr označující rychlost až 200 km / h nebo dokonce více, i když mají často maximálku okolo 160 km/h?

Tak jako každý poník sní o tom, že jednou bude dostihovým plnokrevníkem, i každá Škoda Fabia sní o tom, že z ní vyroste Bugatti Chiron! Ale ve skutečnosti je odpověď na tuto otázku mnohem jednodušší a triviální, než by si člověk myslel, i když se skládá ze tří částí. Dnes žijeme v 21. století, kdy digitální panely často mají i ​​levné modely automobilů a můžete na ně „nakreslit“ jakékoli hodnoty. Avšak téměř po celou bohatou historii globálního automobilového průmyslu je číselník rychloměru pouze jedna ze součástek, jako třeba píst motoru a vyrábí se (překvapivě!) pásově.

iZdroj fotografie: Pixabay.com

Takže prvním a možná i hlavním důvodem rychlosti 200 km/h pro všechna auta jsou banální úspory. Výrobci komponentů hromadně chrlí díly pro všechny modely. Levné, manažerské i luxusní modely stejné značky budou s největší pravděpodobností mít stejný číselník na rychloměru. Existují výjimky, ale je mnohem jednodušší a levnější vyrobit jeden univerzální díl, který bude vyhovovat naprosto všem vašim produktům.

Druhým důvodem je starý dobrý marketing. Nikdo ho zatím ještě nezrušil. Je vždy příjemnější podívat se na číselník a mít pocit, že pokud je to potřeba, i takový škopek ze sebe vymáčkne 180, nebo dokonce 200 km / h. V tomto případě je rychlost v automobilech nejčastěji omezena elektronikou na mnohem nižších úrovních. Děje se tak jak z důvodu bezpečnosti osob, tak z důvodu ochrany komponentů samotného vozidla před extrémním zatížením.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Zdroj fotografie: Pixabay.com

Třetím důvodem je použitelnost. Rychloměry lze samozřejmě vyrábět i s maximálnmí hodnotou 90 km / h, ale v tomto případě by šipka ukazatele téměř vždy ukazovala na mezní hodnotu. A to by působilo motoristům nepřirozený pocit nepohodlí a rušilo by je to při řízení. Rychloměr je proto vyráběn s dostatečnou rezervou.

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články