Proč někteří řidiči demontují opěrky hlavy z autosedaček. Může to velmi pomoci, ale i závažně ublížit | AutoŽivě

Proč někteří řidiči demontují opěrky hlavy z autosedaček. Může to velmi pomoci, ale i závažně ublížit

Opěrky hlavy jsou v téměř každém vozidle už po mnoho desetiletí. Svůj význam mají zejména z hlediska pohodlí, ale i bezpečnosti Někteří řidiči je však odstraňují bez uvědomění si následků.
i Zdroj fotografie: Pixabay

Zejména na delších trasách je potřeba, aby bylo auto maximálně pohodlné. Kromě opěrek na ruce s tím pomůže i opěrka hlavy, kdy řidiče pak nebolí tolik za krkem. Pokud jde o bezpečnost, funguje jako „pojistka“, aby si cestující nepoškodil krční páteř při bouračce – prudký kolmý náraz s autem trhne natolik, že člověk prakticky nemá možnost udržet hlavu ve stejné pozici.

i

Zejména na delších trasách je potřeba, aby bylo auto maximálně pohodlné. Kromě opěrek na ruce s tím pomůže i opěrka hlavy, kdy řidiče pak nebolí tolik za krkem. Pokud jde o bezpečnost, funguje jako „pojistka“, aby si cestující nepoškodil krční páteř při bouračce – prudký kolmý náraz s autem trhne natolik, že člověk prakticky nemá možnost udržet hlavu ve stejné pozici.

Na význam opěrek hlavy zapomínají i výrobci

I když to nemusí vždy vypadat hezky, opěrky hlavy byly a jsou nezbytným bezpečnostním prvkem automobilu. V honbě za designem je však někdy opomíjí i samotné automobilky, které je udělají nižší a méně efektivní, nebo je ani nedovolí pořádně přizpůsobit. Dle odborníků by přitom měl být vršek opěrky ve stejné úrovni s temenem hlavy, a nejlépe pak o cca 3 cm výše.

Někteří řidiči i cestující si ji však nastavují na oporu krku, aby opěrka kopírovala „prohyb“ mezi rameny a hlavou. Z hlediska bezpečnosti je to ovšem špatně, byť se může jednat o pohodlnější variantu. Jenže efektivita je problémem například u některých hatchbacků, které mají velmi malé zadní okno, skrz nějž není optimálně vidět – a jakkoliv vyvýšené opěrky hlavy to ještě více zkomplikují.

V tomto případě by tak dávalo smysl odebrat opěrky ze zadních sedadel, což se dělá také v případě usazování dětských sedaček, aby správně doléhaly. Ovšem pozor, že taková opěrka hlavy je pro cestující povinná – alespoň v ČR. Kdo tedy jezdí sám, může je s klidem sundat a vozit třeba v kufru – jakmile ale pojede s někým dalším, musí je nasadit i za cenu zhoršené viditelnosti skrze zadní okno.

Na význam opěrek hlavy zapomínají i výrobci

I když to nemusí vždy vypadat hezky, opěrky hlavy byly a jsou nezbytným bezpečnostním prvkem automobilu. V honbě za designem je však někdy opomíjí i samotné automobilky, které je udělají nižší a méně efektivní, nebo je ani nedovolí pořádně přizpůsobit. Dle odborníků by přitom měl být vršek opěrky ve stejné úrovni s temenem hlavy, a nejlépe pak o cca 3 cm výše.

iZdroj fotografie: Pixabay

Někteří řidiči i cestující si ji však nastavují na oporu krku, aby opěrka kopírovala „prohyb“ mezi rameny a hlavou. Z hlediska bezpečnosti je to ovšem špatně, byť se může jednat o pohodlnější variantu. Jenže efektivita je problémem například u některých hatchbacků, které mají velmi malé zadní okno, skrz nějž není optimálně vidět – a jakkoliv vyvýšené opěrky hlavy to ještě více zkomplikují.

iZdroj fotografie: Pixabay

V tomto případě by tak dávalo smysl odebrat opěrky ze zadních sedadel, což se dělá také v případě usazování dětských sedaček, aby správně doléhaly. Ovšem pozor, že taková opěrka hlavy je pro cestující povinná – alespoň v ČR. Kdo tedy jezdí sám, může je s klidem sundat a vozit třeba v kufru – jakmile ale pojede s někým dalším, musí je nasadit i za cenu zhoršené viditelnosti skrze zadní okno.

138 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (82%) 551 hlasů
Nahlásit chybu