Katalyzátory se do výfuků montují od 70. let minulého století, kdy si výrobci i lidé začínali uvědomovat dopad motorů na životní prostředí. Hlavním cílem katalyzátoru je totiž snížit množství škodlivých látek, které auto do ovzduší vypouští, a nechat tak planetu o trochu čistší. Jenomže ne každý s ním souhlasí, a tak se pustí do jeho odstranění. Dnes je katalyzátor nedílnou součástí každého nově vyrobeného vozidla, z velké části kvůli Evropské unii, která neustále zpřísňuje emisní limity.

Proč lidé odstraňují z výfuku katalyzátor?

Důvodů vede k odstranění katalyzátoru více, a tím hlavním je snížený výkon motoru, který má přitom větší potenciál. Výkon ovšem nebývá omezený tak výrazně, aby bylo nutné katalyzátor odstranit. Jeho demontáží sice získá auto několik kW výkonu navíc, ovšem výměnou za razantní znečišťování životního prostředí. Přesto k jeho vymontování řada lidí přistupuje, neboť katalyzátor představuje další „překážkou“ ve výfukovém ústrojí, čímž zpomaluje odchod výfukových zplodin a omezuje tak maximální výkon.

Základním principem odstranění katalyzátoru je, že se dokáže motor zbavovat výfukových plynů rychleji, a tím pádem vzniká prostor pro rychlejší nasávání vzduchu. V důsledku pak bude docházet k efektivnějšímu spalování paliva, což mírně navýší výkon. Mezi další důvody patří životnost katalyzátorů, které rozhodně nejsou nesmrtelné. Postupně se totiž zanáší, čímž samozřejmě k omezení výkonu dochází, ale opravdu výrazné je nejdříve po několika letech při častém užívání vozidla.

Výměna katalyzátoru přitom nebývá levná záležitost, takže se majitelé aut rozhodnou pro méně efektivní náhražky nebo jeho úplnou absenci. Nový katalyzátor pořídíte pro starší Škodu Octavii v motorizaci 1.4 TSI s výkonem 55kW mezi 5 – 10 tisíci Kč, což není málo. S prací automechanika přitom můžete v závěru zaplatit i dvojnásobek.

Straight piping aka odstranění katalyzátoru „správně“

Obvykle nestačí jenom vymontovat katalyzátor, s procesem se pojí rozsáhlejší modifikace výfukového systému, jinak označovaná jako Straight piping. Spolu s katalyzátorem jsou tak odstraněny i rezonátor a tlumiče, aby mohly výfukové plyny odcházet rychleji a bez překážek. Následný nárůst výkonu závisí na tom, jak moc byl katalyzátor zanešený, nebo do jaké míry byl výkon omezován; v neposlední řadě je také důležitá kvalita výfukového systému a odvedené práce.

Odstranění katalyzátoru přináší řadu problémů

Nutno zmínit, že je katalyzátor do výfukového procesu řazen z dobrých důvodů, a k jeho demontáži by docházet nemělo. Výkon auta se dá přitom zvýšit mnoha jinými způsoby. Odstranění katalyzátoru s sebou navíc nese několik problémů:

  • Znečišťování ovzduší: hlavní funkcí katalyzátoru je snižovat množství škodlivých látek, které se dostávají při provozu auta do ovzduší. Jeho odstraněním se ale dostávají do ovzduší „v plné síle“ a dýcháme je následně všichni, což není prospěšné našemu zdraví ani životnímu prostředí.
  • Vyšší spotřeba paliva: Odstraněním katalyzátoru získáte nějaký ten výkon navíc (kolik přesně nelze univerzálně určit pro všechna auta), ale moc to nebude. Spíše než zvýšení výkonu pocítíte nárůst výdajů za benzín, protože vyšší výkon a rychlejší spalování budou zákonitě vyžadovat více paliva.
  • Otravný hluk: Katalyzátor netlumí jenom průchod zplodin, ale také hluku, který tak získá „volnou cestu“. Na kratších vzdálenostech může zvuk dodávat vozidlu na „dravosti“, při delších cestách se ovšem může stát více než otravným.
  • Porušení zákona: Demontáží katalyzátoru z výfuku pochopitelně porušíte zákon, konkrétně Vyhlášku č. 302/2001 Sb., která jasně stanovuje emisní limity pro každé vozidlo. V případě, že budete do ovzduší vypouštět více emisí než kolik zákon vašemu vozidlu povoluje, a bude zjištěna absence katalyzátoru, můžete dostat pokutu v řádech desítek tisíc korun.

Jestli katalyzátor odstranit nebo ne, závisí v závěru na každém z nás. Spíše než na zvýšení výkonu bychom ale měli dbát na zdraví svoje i ostatních, kterým můžou nadbytečné zplodiny působit zdravotní potíže. Vypouštěné škodliviny navíc nevratně devastují naše ovzduší a narušují ozonovou vrstvu. Mnohem lepší je tak udržovat auto celkově v dobré kondici a provádět pravidelný servis, čímž si v závěru ušetříte výdaje i problémy se zákonem.