Jízda po pravé straně u nás nebyla vždy samozřejmostí. Změnu urychlila německá okupace

Ve většině evropských států se v dnešní době jezdí vpravo. V minulosti tomu však bylo jinak. Na změně se podílel i slavný vojevůdce, jenž byl na rozdíl od většiny vojáků levák.

i Zdroj fotografie: AFP
                   

To, že v dnešní době jezdíte vpravo, některým lidem může připadat jako naprostá samozřejmost. Ne vždy však tomu tak bylo. Před rokem 1939 se i u nás jezdilo po levé straně, stejně jako tomu je například ve Velké Británii. Málokdo ale ví, že se po levé straně vozovky dříve jezdilo téměř po celé Evropě.

Jízda po levé straně vozovky

Největší zásluhu na jízdě po levé straně měli jezdci na koni. Upřednostňovali jízdu vlevo, protože v případě napadení protijedoucím nepřítelem mohli lépe tasit meč. V té době byli většinou všichni praváci a bylo to pro ně pohodlnější. V některých zemích se dodnes jezdí po levé straně. Jedná se zejména o již zmiňovanou Velkou Británii a její kolonie.

iZdroj fotografie: Pexels

I v Anglii v 60. letech uvažovali o pravostranném provozu, ale z důvodu finanční náročnosti a různých komplikací z toho nakonec sešlo. Také v Japonsku se setkáte s levostranným provozem, který má tradici již z doby samurajů. Do Japonska se ale dováží vozy jak s pravostranným, tak i s levostranným řízením. Pro movité Japonce jsou vozy značek BMW nebo Mercedes s volantem vlevo důkazem vysokého společenského postavení a ukázkou prestiže.

Napoleon Bonaparte

Napoleon byl levák, a tak již zmíněné pravidlo tasení meče pravou rukou použil naopak. A to i přesto, že v té době byli mnozí vojáci praváci. Svá vojska tedy vedl po pravé straně cesty. To poté postupně zavedl i na všech územích, která dobyl.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Napoléon Bonaparte (@napoleonbonaparte_officiel)

Američané vždy jezdili vpravo

V Americe se ale vždy jezdilo vpravo. Vozka seděl na levé straně a pravou rukou popoháněl koně. Lépe tak viděl protijedoucí spřežení a mohl se mu snáze vyhnout. Po první světové válce se do Evropy začala dovážet auta s levostranným řízením, což rovněž přispělo ke změně strany.

Jízda po levé straně u nás

Před rokem 1939 se jezdilo i u nás po levé straně. V roce 1938 bylo rozhodnuto, že od 1. 5. 1939 se bude jezdit vpravo. Okupace německými vojsky toto nařízení ale urychlilo a pravostranný provoz byl v Protektorátu Čechy a Morava zaveden již 17. 3. 1939 a v Praze 26. 3. 1939. Změny v té době způsobily chaos, často docházelo k dopravním nehodám – například v Praze došlo celkem k 26 kolizím.

iZdroj fotografie: Pixabay

Rozdíly mezi automobily

Rozmístění pedálů je stejné jak u vozů s pravostranným, tak i s levostranným řízením. Páčka blinkrů je také většinou na levé straně. V Austrálii, Japonsku nebo na Novém Zélandu mají občas výjimku – mají to obráceně. V dnešní době jezdí až tři čtvrtě světa vpravo. Při současné hustotě provozu by tak změna strany řízení prakticky nebyla možná.

Dokázali byste si zvyknout na jízdu v levém jízdním pruhu?

Zdroj: CarMag, GermanHistory

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články