Proč v zimě před nastartováním motoru pomůže krátké rozsvícení světlometů

                   

Jedním z hlavních zdrojů trápení řidičů v zimě je baterie. Kvůli nízké teplotě může mít i baterie, která není příliš opotřebovaná, potíže s napájením. Zde pomůže lidové řešení spojený se zapnutím reflektorů.

Proč má baterie v zimě potíže? Je to chemický zdroj energie a za chladného počasí může úplně ztratit náboj. Obzvláště komplikované startování bývá, pokud je v klikové skříni minerální nebo polosyntetický olej. Za studena se zahušťuje, což ztěžuje otáčení klikové hřídele. Baterie pak napájí startér velmi obtížně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Od poloviny minulého století používají řidiči ke stimulaci chemických procesů v baterii jednoduchou metodu rozsvícení světlometů před nastartováním motoru. U starších baterií se desky mohly kvůli náhlému rozběhovému proudu ohýbat, což by vedlo k nežádoucím problémům. Krátký odběr zároveň pomáhá připravit baterii.

iZdroj fotografie: Pixabay.com

I u moderních baterií je tato metoda stále relevantní. Krátské rozsvícení prodlužuje životnost baterie a zlepšuje její výkon. Jak dlouho by měly reflektory svítit před nastartováním motoru? Experiment se čtyřletou baterií v chladu ukázal, že desetisekundové předpětí snížilo odpor o 3 procenta a zvýšilo počáteční proud o 5 ampér.

Na starou baterii to není špatné: každý další watt zvýší pravděpodobnost nastartování motoru. Pokud necháte svítit po dobu 30 sekund, pak se odpor sníží o další 1,5 procenta. Ale nestojí to za to to dělat déle, protože pak začne klesat napětí.

Před nastartováním motoru tedy stačí baterii poškádlit po dobu 10–30 sekund. Ale v chladném počasí je samozřejmě lepší mít novou baterii s maximálním nabitím, dobré zapalovací svíčky a olej. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Michal Ryšavý

Zobrazit další články